Letecký průmysl se během posledních sto let velmi změnil. Ať už jde o způsob našeho cestování, přepravy zboží nebo vzdušné ochrany v době válek. Pohled shora také navždy změnil pohled lidí na svět. A dostal nás na Měsíc a ještě dál. Nebe už dávno nezná svoje hranice.

Historie létání sahá daleko, až k pověsti o Ikarovi a Daidalovi. Nicméně létání v té podobě jak ho známe dnes – letadly s pevnými křídly – má svoje začátky počátkem 20. století.

Tehdy američtí podnikatelé a konstruktéři jako William E. Boeing, Donald Douglas Sr., James H. „Dutch" Kindelberger nebo James McDonnell začali rozvíjet nápad, s kterými o pár let před nimi přišli bratři Wrightové. Jak tedy uplynulo století existence Boeingu můžete číst ve vybraných milnících níže.

1914 – William Boeing udělal svůj první let a o pár měsíců začal stavět svůj první hangár u jezera Union nedaleko Seattlu.

15. července 1916 – Boeing zakládá společnost Pacific Aero Products Co., kterou o rok později přejmenoval na Boeing Airplane Co.

VIDEO: Na vlnách změn

Zdroj: Youtube


Zdroj: Boeing

Listopad 1916 – z hangáru Williama Boeinga vyjíždí první letoun „Model C", který poprvé obkrouží jezero Union. Poté, co o rok později USA vstoupily do 1. světové války, Boeing nabídl tento model americké armádě, což odstartovalo partnerství, které trvá dodnes.

1919 – novější model B-1 zahájil komerční létání, které spojilo Seattle s městem Victoria v kanadské provincii Britská Kolumbie.

1927 – byl zkonstruován model 40A speciálně pro poštovní účely, s nímž firma vyhrála kontrakt u US Post pro přepravu zásilek mezi San Franciskem a Chicagem. Vzhledem k rozmachu tohoto byznysu vzniká samostatná společnost Boeing Air Transport (BAT), která později po řadě akvizic a spojení dala o několik let později vzniknout aerolinkám United Airlines.

1928 – začal létat model 80, který pojmul 12 pasažérů a šlo o první letadlo zaměřené vyloženě na přepravu lidí.

Ve 20. a 30. letech Boeing vyvíjel řadu modelů letadel – bojových letounů i transportérů – podle kontraktu s U.S. Army. V téže době již v Německu a Británii začaly práce na inovacích létání – především práce na tryskovém motoru, který se stal v 50. letech standardem. Ačkoli o pár let později ve 30. letech na všechna odvětví globální ekonomiky dopadaly následky Velké deprese, letecký průmysl pokračoval ve svém rychlém vývoji.

1934 – byl vydán zákon (Air Mail Act), který zakazoval, aby aerolinky a výroba letadel byly součástí jedné korporace. Z tohoto důvodu došlo u Boeingu k rozdělení na tři menší firmy: Boeing Airplane Company, United Airlines a United Craft Corporation. To ale vedlo i k tomu, že zakladatel koncernu William Boeing prodal své podíly v koncernu a společnost zcela opustil.

1935 – poprvé vzlétl model B-17 nazývaný také „Létající pevnost". Tato letadla byla později v roce 1941 nasazena v bojích 2. světové války. A jak později prohlásil americký generál Carl Spaatz: „Bez B-17 bychom válku možná nevyhráli."

1938 – kromě modelu B-17 se ale firma stále více zaměřovala na přepravu lidí, takže v tomto roce začal létat Boeing 314 Clipper, který mohl létat přes oceán a na svoji dobu byl největším letadlem schopným pojmout 90 pasažérů.

Válečné roky přinesly do leteckého průmyslu revoluci, neboť zcela změnily charakter létání. Letadla musela být rychlejší a jejich produkce musela být širší. Zároveň také přinesla technologické inovace a modifikace, z nichž těží piloti i cestující dodnes.

1939 – model 314 Clipper se stal jedním z hlavních přepravních letadel po celou dobu války.
Z dalších modelů, které pomohly ve válečných operacích, to byl také B-29 Superfortress, který byl postupně vybaven řadou různých systémů zbraní a stal se jedním ze základů pro vítězství ve válce v oblasti Pacifiku.

1947 – jeden z průlomů v letectví, kdy byla poprvé pokořena hranice rychlosti zvuku. V témže roce model B-47 se svými šípovými křídly ustanovil několik leteckých rekordů.

VIDEO: Evoluce jednoho loga - od Bow Wingu k Boeingu

Zdroj: Youtube


Zdroj: Boeing

50. léta – v Boeingu se soustředili také na vylepšení své komerční flotily.

1957 – začal létat Boeing 707, který se stal novým standardem pro komerční létání. Čtyřmotorový letoun pro 156 cestujících přinesl Boeingu velký úspěch.
V témže roce počet cestujících letadlem poprvé překonal počet cestujících po železnici a po moři.

1960 – Boeing koupil výrobce vrtulníků Vertol Aircraft Corporation, který se stal základem jako Boeing Vertol vrtulníkové divize v koncernu.

prosinec 1960 – Boeing uvedl nový model 727, který byl prvním komerčním strojem, jehož prodeje překonaly 1000 prodaných strojů. Postupně pak z něj Boeing vyvinul další modely 737 a 747.

60. léta – byznysový záběr Boeingu se rozrostl o tzv. křídlové lodě, které se pomocí vztlaku dostanou nad hladinu a dosahují vysokých rychlostí.

konec 60. let – Boeing se také podílí na vesmírném programu Apollo, když dodal některé komponenty pro část rakety. Později se účastnil i Projektu Mercury a spolupracoval i na vývoji raket, které mířily k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS).

1970 – začal létat největší komerční letoun Boeing 747, který nabídl mezi všemi výrobci největší kapacitu sedadel.

První let Boeingu 747 proběhl v barvách aerolinek Pan Am.

1983 – Boeing oznámil prodej tisícího modelu 737, později i s nástupem konkurenčního výrobce Airbus přicházejí Američané s modely 757 a 767.

duben 1994 – výrobce představil model 777 s kapacitou sedadel od 300 do 370 pasažérů.

1996 – Boeing koupil vesmírnou a obrannou divizi od výrobce Rockwell, které se staly součástí dodavatelského řetězce, a o rok později se pak Boeing slučuje s dalším leteckým výrobce McDonnell Douglas pod Boeing Company.

září 2001 – sídlo Boeingu se přestěhovalo ze Seattlu do Chicaga.

2009 – poprvé vzlétl letoun 787 Dreamliner, který je posledním modelem Boeingu uvedeným do komerčního provozu. Objednávky na tento stroj brzy překonaly počet tisíc objednaných kusů.

Boeing 787 Dreamliner při svém prvním letu v roce 2009

květen 2016 – Boeing otevřel svoji novou továrnu ve státě Washington, kde na ploše haly větší než 25 fotbalových hřišť pracuje na vývoji karbon-kompozitních křídel pro nejnovější letoun 777X, který by měl být na trhu v roce 2020.