Autoprůmysl

Aféra VW bude mít dalekosáhlý dopad

27. září 2015 četba na 5 minut

Bude chvíli trvat, než se alespoň zčásti vrátí důvěryhodnost do automobilového průmyslu. Navíc skandál Volkswagenu bude mít negativní dopad i na další oblasti, jako je třeba vyjednávání obchodní dohody mezi USA a EU, tedy takzvaný TTIP.

Odhalení, že automobilka Volkswagen používá při testování emisí u některých vozů vybavených dieselovými motory v USA speciální software, mě skutečně velmi překvapilo. Je pravda, ze speciálně limity oxidu dusíku jsou jak v USA, tak i v Evropě přísné. To ale v žádném případě neomlouvá či nevysvětluje, co bylo před několika dny odhaleno a za co se – dnes již bývalý – šéf VW Martin Winterkorn omluvil. Tím pádem vlastně přímo přiznal, že automobilka alespoň v USA tyto praktiky během testování svých vozů používala.

Nízká vyspělost, nebo marketing?

Můžeme se ptát, proč a zda je v tom – jak se říká – Volkswagen sám. Emisní standardy ohledně oxidu dusíku (NOx) jsou v USA a zvlášť v Kalifornii velice tvrdé a je možné, že VW prostě v té době neměl technologie, které by byly schopny tyto limity splnit. Ale možná to dělali z marketingových důvodů. Navíc je zde spojitost mezi emisemi NOx a CO2: snižováním NOx zvyšujete emise CO2. Když jsme na to Evropskou komisi při přípravách limitu CO2 upozorňovali, vůbec tomu nevěnovala pozornost.

Mnozí z funkcionářů, kteří připravovali emisní standardy, o této závislosti třeba vůbec nevěděli. Takže automobilový průmysl byl vystaven tlaku ze dvou stran. Ale znovu opakuji, toto vůbec neomlouvá přímé podvádění při testech.

Byl v tom Volkswagen sám?

Na otázku, zda v tom byl Volkswagen sám, je skutečně těžké odpovědět. Mnohé organizace reprezentující zájmy ochrany životního prostředí se samozřejmě hned ozvaly s tvrzením, že v tom jedou všichni! To se dalo čekat, vlastně dostaly „přihrávku před prázdnou branku". Ale nic není dokázané a osobně bych byl dosti překvapen, kdyby to byla pravda. A velmi zklamán.

Co to vše znamená pro Volkswagen a hlavně pro celý automobilový průmysl? Pro VW je to jasné a byly o tom již napsány stohy komentářů: dosti tvrdé finanční dopady, ztráta věrohodnosti, propad akcií. Korunované hlavy již padaly a budou jistě padat dál. Někdo přece na sebe odpovědnost za aféru musí vzít! Jak v USA, tak i v Evropě. Jestli o tom prezident VW Martin Winterkorn věděl, nebo ne, je bezpředmětné.

Nové tvrdší limity

Ale ještě horší je aféra pro celý průmysl. Budou se připravovat, či vlastně se už připravují, nové testovací cykly, emisní limity CO2, které budou platit po roce 2021. A není vyloučeno, že přijdou nové a tvrdší limity pro emise jako takové, hlavně z dieselových motorů. Tato jednání budou bezpochyby po nynější aféře daleko těžší. Tradiční tlak od ochránců životního prostředí a některých členských zemí EU bude ještě silnější. A bude to ještě více politické rozhodování než dříve.

Nehledě na to, že hodně lidí, kteří automobilovému průmyslu pomáhali a hájili ho, to nyní budou těžko dělat. Bude chvíli trvat, než se alespoň zčásti vrátí důvěryhodnost. Navíc tento skandál bude mít negativní dopad i na další oblasti, jako je třeba vyjednávání obchodní dohody mezi USA a EU, tedy takzvaný TTIP.

Emise CO2 ve výši 95 gramů na kilometr je čistě politické číslo. Vypadá „dobře" a je to méně než 100. Že to ale stojí neuvěřitelně peněz a z technologického hlediska je taková úlitba dnes prakticky na hraně, to už nikoho nezajímá.

Autoprůmysl vede ve snižování emisí

Aféra VW se v USA týká hlavně emisí oxidu dusíku. Ale bude mít přímý dopad na budoucí emise CO2. A pokud někdo začne zpochybňovat používání dieselových motorů, které mají o zhruba čtvrtinu nižší emise CO2, bude to skutečně velice nepříjemné. V některých zemích se to již děje, ten tlak bude ještě větší.

Za posledních 10 let snížil automobilový průmysl emise CO2 o více než 40 procent. Žádné jiné průmyslové odvětví se k tomuto číslu nemůže ani přiblížit. Stejně je tomu u dalších emisí, například NOx, pevné částice (PM) atd. Všichni víme, že to bylo za cenu ohromných nákladů. Elektrické vozy, vozy na palivové články a jiné nové technologie jsou stále v nedohlednu, ač se již všude – byť jen sporadicky – objevují.

Nikdo se ovšem nestará například o vybudování potřebné infrastruktury. Jenže to nebude nikoho při přípravě dalších standardů a nových testovacích cyklů zajímat. Nechtěl bych, aby to, co se stalo – zatím doufejme jenom v USA jedné společnosti – mělo tvrdý dopad na celý automobilový průmysl. A aby tohoto případu bylo zneužito. Jenže se obávám, či jsem si téměř jist, že se tak stane.