Africký zákazník může být pro mnohé globální firmy tvrdým oříškem. Ukazuje se to i v případě trhu na černém kontinentu a expanze firmy Uber. Ta sice rozšiřuje své služby i v subsaharské Africe, ale ani zdaleka nemusí místní trh taxislužby ovládnout.

Důvodem je nástup silného konkurenta. Společnost Safaricom, která se proslavila jako provozovatel mobilní peněženky M-Pesa. Tu používá nejvíce lidí na světě – více než 25 milionů. Navíc je největší keňskou firmou podle tržní kapitalizace, která činí 7,3 miliardy dolarů.

Jsme skutečným soupeřem pro Uber.

21,8 milionů
Tolik Keňanů v lednu 2016 využívalo mobilní peněženku M-Pesa. Zdroj: safaricom.co.ke

7,3 mld. USD
Je tržní kapitalizace firmy Safaricom. Je to největší firma obchodovaná na burze v Nairobi. Zdroj: reuters.com

Wi-Fi a M-pesa

Safaricom oznámila, že v Keni vybaví vozy taxislužby bezplatným připojením k Wi-Fi a samozřejmě možností platit za jízdu peněženkou M-Pesa společně s připojením k telefonní síti Safaricom.
Taxíky se budou jmenovat Little Cabs, jak potvrdil ředitel společnosti Bob Collymore a budou fungovat na základě stejnojmenné mobilní aplikace. „Jsme skutečným soupeřem pro Uber," řekl sebevědomě Collymore pro Reuters.
Podle něj tyto taxíky budou levnější variantou vozů operující pod hlavičkou Uber, proti kterým i v Africe protestují místní taxikáři.

Společnost Uber oceňuje, pokud mají zákazníci možnost volby.

40 %
Takový podíl v keňské firmě Safaricom vlastní britská telekomunikační společnost Vodafone.
Zdroj: vodafone.com

27,2 %
O tolik rostly tržby za M-Pesa ve finančním roce 2016 končícím v březnu. Činily 41,5 miliardy keňských šilinků (KES). 100 KES je asi 24 korun. Zdroj: safaricom.co.ke

Neřešíme konkurenty

Vedení firmy Uber reagovalo na mediální ofenzivu Safaricom také silnou rétoriku. „Neřešíme konkurenci, raději přemýšlíme o tom, jak zlepšit naše služby směrem k zákazníkům i řidičům. Společnost Uber nicméně oceňuje, pokud mají zákazníci možnost volby. Ta vytváří konkurenci a lepší služby pro zákazníky," uvedla Samantha Allenberg, mluvčí Uber pro Afriku.

Nicméně s keňským konkurentem provozujícím peněženky M-Pesa musí počítat. Proto také kalifornský startup umožnil platit za svezení jednak hotově, a také nejrozšířenější mobilní peněženkou.

Nové cesty pro tržby

I když firma Safaricom i nadále zůstává u svého hlavního byznysu, a tím je poskytování telekomunikačních služeb, podle Collymora je třeba hledat nové cesty, jak navýšit tržby.
Firma by se podle něj měla stát společnou platformou pro různé služby, včetně propojení s africkými bankami. Poskytuje také podporu projektu M-Kopa, což jsou místní producenti solární energie.

Podobně jako projekt Little Cabs začínala mobilní peněženka M-Pesa. „Když jsme ji uvedli na trh, bylo to něco na hraně a nyní má z projektu M-Pesa Safaricom 20 procent příjmů," připomenul skromné začátky mobilní peněženky šéf keňské společnosti.

16,7 %
O tolik vyrostl zisk EBITDA ve finančním roce 2016 Safaricom na 83,07 miliard KES. Zdroj: Zdroj: safaricom.co.ke

Projekt taxíků v rámci velké telekomunikační firmy by mohl pomoci místní komunitě rozvíjet svou kvalifikaci, dodal britský manažer.

Válcování trhu

Blogger Odipo Riaga žijící v Keni, který se zaměřuje na technologické firmy, poznamenal, že o Safaricom je známo, že dlouho nesetrvává u aktivit, které nejsou ziskové.

Naopak Uber se snaží trh spíše „převálcovat", což se projevilo tím, že spustil svou aplikaci v dalších městech afrických zemí během jednoho měsíce. V ugandské Kampale a v Akře v Ghaně.

„Uber dokáže zatlačit konkurenci díky mnohamiliardovým investicím. To se podařilo téměř všude, kromě Číny, kde Didi Kuaidi dokázala dostat Uber do ztráty," napsal Riaga na portálu kachwanya.com.

Nyní má Safaricom z projektu M-Pesa 20 procent příjmů.

Optimistický řidič

Podle něj je ale nepravděpodobné, že by Safaricom mohl na Uber vyzrát. Na druhou stranu to dává keňskému operátorovi jistou naději, podobně jako se to podařilo na čínském trhu. Bude to ale obtížné, protože již nyní v Nairobi pracuje pro Uber mnoho řidičů a často jich je v aplikaci několik okamžitě k dispozici.

„Zrovna včera jsem byl prvním zákazníkem řidiče, který začal jezdit pro Uber. Ačkoliv s touto platformou teprve začal, byl velmi optimistický. Nemyslí si, že by Safaricom na tom mohl něco změnit," napsal začátkem června Riaga.