Komodity

Afrika objevuje svou kávu

21. prosinec 2015 četba na 6 minut

Foto: redakce

Ještě donedávna se o černém kontinentu v souvislosti kávou hovořilo jako o zdroji kávových zrn pro jiné producenty, zejména zahraniční. V posledních letech se ale i Afrika a tamní lidé stávají čím dál většími konzumenty kávy. A v rámci boje o zákazníka se objevuje čím dál více lokálních řetězců, které poptávku po ní chtějí uspokojovat. Do „kávového boje" o africký kontinent chce promluvit i globální obr Starbucks. Kdo nakonec vyhraje?

Afrika začíná čím dál víc přicházet na chuť kávě. Potvrzují to nejen čísla o spotřebě kávy, ale i přibývající počet firem, které tento mok Afričanům nabízejí. Jako třeba Java House – kavárenský řetězec, který působí na východě Afriky v Keni a Ugandě.
Zde ale zůstat nechce a plánuje rozsáhlou expanzi. K dosavadním 36 obchodům se chce rozlétnout mnohem dál.

Nájezd Java House

Jeho šéf Kevin Ashley uvedl pro Reuters, že mají v plánu otevřít každý rok 12 nových obchodů a do pěti let mít „významné zastoupení ve většině hlavních městských lokalit v Africe".

Místy pro nejbližší „kavárenský nájezd" by mohly brzy být nové pobočky v Accře (hlavní město Ghany), Dar es Salaamu (Tanzanie), Kigali (hlavní město Rwandy), Lagosu (největší město Nigérie) nebo Lusace (hlavní město Zambie).

Projekt Java House založil Ashley spolu s dalšími dvěma společníky v roce 1999 v Nairobi. Postupně se rozšířil do řady nákupních center v Keni a po čase i za její hranice, když nabízí kávu v hlavním městě Ugandy Kampale.

Dnes má obrat přesahující 30 milionů dolarů a podle Ashleyho firma dokázala svůj rozvoj financovat pouze z vlastních zdrojů. Při nákladech 50 milionů šilinků (necelých 500 tisíc dolarů) na jednu kavárnu by podle něj dokázal financovat další expanzi možná až do roku 2030. „Jsou to příjemné problémy," citoval Reuters šéfa Java House Kevina Ashleyho.

Domácí chutě rostou

Zprvu tvořili převážnou většinu zákazníků jeho řetězce cizinci působící v zemi, kteří hledali šálek dobré kávy. Keňa je totiž na jednu stranu jedním z největších afrických exportérů kávy, ale nemá žádnou kulturu v samotném pití kávy, všimnul si server Quartz.

Keňa ročně vyprodukuje kolem 900 tisíc žoků (jeden žok = 60 kg, tzn. produkce činí 54 milionů kilogramů kávy, pozn. red.), přičemž na celkové africké produkci se podílí jen pěti procenty.

V Africe zůstane více kávy

I když Afrika zajišťuje kolem 12 procent světové kávové produkce, je oproti tomu velmi malým konzumentem. Převážná většina vyprodukovaných kávových zrn jde na export.

Ale časy se mění. Lokální poptávka se začíná probouzet a počet kaváren na černém kontinentu stoupá.

Na kavárenském trendu, kdy k šálkům kávy usedá stále více lidí v Africe, se ale nesnaží vydělat jen lokální značky, jako je Java House.

Jeho ambice však odráží důvěru mnoha afrických a jiných firem a rostoucí kupní sílu na kontinentu. Ten se navíc může pochlubit několika velmi rychle rostoucími ekonomikami, i když propad cen komodit částečně připravil termín „Africa Rising" o lesk.

Přešlapování Starbucks

Už i obří kavárenský řetězec Starbucks letos v létě oznámil, že chystá v nejbližší době „nájezd" na černý kontinent. Společnost totiž zatím v subsaharské části Afriky nepůsobí.

Příští rok by měla otevřít svoji první provozovnu v jihoafrickém Johannesburgu, kde v posledních letech rychle expandovalo mnoho kaváren, jak nezávislých, tak známých řetězců.

Odtud by Starbucks chtěl ve spolupráci s jihoafrickou franšízovou společností Taste Foods rozšířit síť svých kaváren i do dalších zemí na tomto světadílu.

Nepůjde ale o úplně první vstup do Afriky, neboť kavárny se zelenobílým logem se zde již objevily v době mistrovství světa ve fotbale v roce 2010.

Africa coffee rising

Časem by se tak spotřeba kávy mohla dostat na úroveň „vyspělých kávových popíjecích" lokalit. Podle propočtů Ecobanky nedosahuje roční spotřeba kávy v Africe ani jednoho kilogramu na hlavu (kromě Etiopie). K této hranici se blíží spotřeba na Madagaskaru a Pobřeží slonoviny, ale to je do jisté míry kvůli vysokému turistickému ruchu. Ve srovnání s největším producentem, Brazílií, to je nicotné, v této zemi průměrná roční spotřeba na hlavu překračuje 6 kilogramů.

A například v Evropě je to ještě více – čísla za EU udávají bezmála 9 kilogramů kávy na hlavu, v USA pak je to zhruba 5,5 kilogramu na hlavu.

Světová žízeň po kávě

Chuť na kávu však neroste jen v Africe, ale po celém světě. Podle posledních odhadů by se globální poptávka po kávě měla do roku 2030 zvýšit až o třetinu. „To odpovídá zhruba 200 milionům žoků," prohlásil Michael Neumann, předseda Neumann Kaffe Gruppe, na Mezinárodním fóru o kávě, které proběhlo v říjnu v Miláně.

Produkce, která by letos měla podle odhadů producentů činit 144 milionů žoků kávy, má potenciál do roku 2030 dosáhnout zmíněné velikosti poptávky. „Pokud však farmáři opravdu zvýší svou celkovou produkci," dodal Neumann.

Rostoucí spotřeba, kterou v posledním období táhnou zejména rozvíjející trhy – tedy i Afrika, způsobuje, že globální produkce bude muset v příštím desetiletí vzrůst o dalších přibližně 40 až 50 milionů 60kilogramových pytlů kávy, potvrdil Neumannova slova na fóru generální ředitel italské společnosti Illycafe Andrea Illy.

K rostoucí spotřebě se však přidává několik nepříznivých faktorů. Těmi hlavními jsou klimatické změny a ceny komodity, které odrazují farmáře od zvyšování rozlohy kávových plantáží. „Dříve, či později budeme muset přijmout jednoznačné rozhodnutí o tom, jak dál," dodal Illy. Momentálně je sporné, odkud by další káva na uspokojení poptávky měla přijít.