Maloobchod

Amazon za 20 let zcela proměnil maloobchod

20. červenec 2015 četba na 2 minuty

Foto: redakce

Od té doby, co Amazon před dvaceti lety v červenci 1995 spustil on-line prodej knih, se stal největším elektronickým obchodem na světě. Podívejme se na jeho příběh z jiné optiky – z pohledu čísel.

Úspěch Amazonu, který si kulaté výročí připomněl 15. července, byl tažen zejména příchodem spotřebitelů na internet. A také odvahou, s jakou se firma Jeffa Bezose pustila do expanze. Amazon, který se měl původně jmenovat Cadabra jako odkaz k čarodějnickému „abrakadabra", v posledních dvou dekádách zásadně „osekal" byznys tradičním maloobchodním hráčům.

Odhodlávání konkurentů

Následující grafika porovnává vývoj tržeb a tržní kapitalizaci Amazonu s jeho největšími konkurenty, kterými jsou obchodní řetězce Target, BestBuy a prodejce knih Barnes & Noble. Z grafu č. 1 je patrné, že Amazonu za dvacet let jeho existence raketově rostly tržby. Jednak díky růstu celého trhu, jednak proto, že konkurenci přetahoval zákazníky, kteří se stali pohodlnými. Targetu proto v posledních pěti letech zpomalil meziroční růst tržeb na 2,2 procenta, přičemž tržby BestBuy jsou o 11 procent nižší než při jejich vrcholu v roce 2008. Barnes & Noble pak provozuje 648 obchodů, před sedmi lety to bylo o téměř stovku více.

Za zmínku ale stojí, že Amazon za celou dobu existence kumulativně vytvořil 408,9 miliardy dolarů na tržbách, kumulativní zisk přitom ale je „pouhých" 1,96 miliardy.

Bobtnající kapitalizace

Druhý graf nám ukazuje, jak rychle narostla tržní kapitalizace Amazonu a co to udělalo s tržní kapitalizací jeho konkurentů. Kapitalizace Amazonu dnes činí téměř 217 miliard dolarů, na druhé pozici je s velkým odstupem řetězec Target. Zatímco tradičním maloobchodníkům tržní kapitalizace téměř neroste, u Amazonu dokázala kumulativně nabobtnat až o 15 000 procent