Technologický koncern Apple se dlouhodobě snaží prorazit na indickém trhu, který stejně jako ten čínský disponuje více než miliardou potenciálních kupců. Ale opakovaně naráží na překážky místních úřadů. Firma, kterou založil a proslavil Steve Jobs, usiluje o povolení, aby na indickém trhu mohla prodávat použité telefony. V současnosti se tržní podíl Applu na indickém trhu odhaduje jen na úrovni jednotek procent. Podle serveru applereport.eu prodal technologický gigant v loňském roce v Indii zařízení v hodnotě 1 miliardy dolarů.

Podle údajů analytické společnosti IDC pak v posledním čtvrtletí roku 2015 činil tržní podíl Applu v Indii 4,6 procenta. A i tohoto malého podílu dosáhl pouze tím, že zde svá zařízení výrazně zlevnil. Zvýšit svůj tržní podíl proto chce právě dovozem použitých přístrojů, které by byly pro Indy cenově dostupnější. Místní firmy se ale obávají, že by vstřícný krok pro prémiovou kalifornskou značku mohl odstartovat lavinu žádostí dalších firem o dovoz použité elektroniky a indický trh by byl zaplaven „elektronickým šuntem". To by navíc mohlo podkopat aktivity místních výrobců, jež se snaží podporovat vláda Nárendry Módího programem Make in India.

Nechceme mít z Indie skládku

„Slogan: Vyrábějte v Indii by se mohl změnit na: Skládkujte v Indii," shrnuje obavy mnoha místních podnikatelů Sudhir Hasija, šéf firmy Karbonn Mobiles, která prodává v druhé nejlidnatější zemi světa 1,7 milionu telefonů měsíčně. Výrobce iPhonů se snaží administrativní bariéru překonat dlouhodobě. Už v roce 2015 byla žádost bez velké medializace zamítnuta indickým ministerstvem životního prostředí. Apple se ale i nadále snaží a v Indii by měl otevřít svůj první obchod pro běžné zákazníky.

Proč mobily z druhé ruky?

Místní výrobci se nyní snaží lobbovat za to, aby „nakousnuté jablko" na místní trh nemohlo vstoupit s recyklovanými telefony za lepší cenu. „Proč vůbec úřady zvažují žádost povolit dovoz použitých telefonů, když pro ojeté automobily platí clo ve výši 300 procent?" zlobí se Ravinder Zutshi, který je předsedou nově vzniklé rady pro mobilní komunikaci. Jejími členy jsou místní výrobci telefonů MicroMax, Intex a také Samsung. Ostatní značky trh dobývají jiným způsobem. Vyrábějí „indické verze" svých smartphonů, které jsou obvykle velmi levné.

Požadavek Apple nyní koluje mezi indickými ministerstvy, aby návrh posoudily. Jak podotýká agentura Bloomberg, výrobce nejdražších telefonů na trhu Apple se snaží prosadit na indickém trhu za každou cenu s tím, jak mu klesají prodeje ve Spojených státech i Číně. A to i spornou strategií, že by začal prodávat použité zboží, protože kupní síla Indů je na nižší úrovni.

Maximálně 150 dolarů

Například zbrusu nový telefon iPhone SE za 399 dolarů je pro Indy nepředstavitelně drahý a v podstatě nedostupný. Čtyři pětiny telefonů prodaných na indickém trhu se prodávají za méně než 150 dolarů a nejlevnější smartphony jsou k dostání dokonce za cenu okolo 35 dolarů. Právě proto globální firmy často přistupují v Indii k jiné cenové politice než v ostatních zemích světa pod heslem u cen „India Only". I současný šéf Apple Tim Cook se již nechal slyšet, že technologický gigant má možná v Indii přehnaná očekávání. I když v minulosti hovořil o „neuvěřitelně vzrušujících" vyhlídkách pro indický trh s tím, že se na tuto část globálního trhu zaměří.

Až deset milionů ročně

„Apple se zaměří na strategii, aby v následujících letech v Indii uspěl. Bude prodávat za výrazně nižší ceny a bude se snažit prolomit vstupní bariéry na tento trh," komentoval kroky firmy z Cupertina Neil Shah, analytik výzkumné společnosti pro technologie Counterpoint Research. Pokud se mu podaří na trh výrazněji proniknout, mohl by v roce 2017 v Indii prodat kolem deseti milionů iPhonů, odhadl Shah. Americký koncern se proto snaží naklonit si vládu i svými dalšími kroky. Chce otevřít první Apple Story, kvůli čemuž již požádal úřady o přímé zahraniční investice. V médiích již proběhla zpráva, že by vlajkový Apple Store měl připomínat slavný obchod na newyorské Fifth Avenue. A další obchody by měly následovat.

Koncern také oznámil, že ve městě Hajdarábád (v centrální části Indie) postaví nové technologické centrum za 25 milionu dolarů, což do regionu přinese 4500 pracovních míst. Hajdarábád je totiž jedním z měst, které mají být centrem technologií a odborníci mu věští budoucnost podobnou Silicon Valley.

Cenová válka

Prorazit na východních trzích je pro výrobce stále těžší s tím, jak nastupuje konkurence z Číny. Reportér Wall Street Journal (WSJ) z Jižní Koreje připomenul, že také největší výrobce chytrých telefonů Samsung musí reagovat na „cenovou válku" hlavně na trzích v Číně, Indii a Indonésii, kde ztratil pozici jedničky na trhu. Specifikem indického trhu s telefony je i to, že plná třetina zde prodaných telefonů je koupena v internetovém obchodě. Ty totiž nabízejí zákazníkům další slevy.

Průměrná prodejní cena Samsungu se od roku 2010 z téměř 500 dolarů snížila na 343 dolarů v minulém roce. Přitom marže se Samsungu dostala na asijských trzích pod deset procent, což je podle analytiků dlouhodobě neudržitelné. Naopak u firmy Apple se hrubá marže pohybuje okolo 40 procent, upozornil WSJ, což je ale z hlediska indického trhu podle deníku neúměrně vysoké číslo.

Jedno velké nic

Sudhirr Hasija z Karbonn Mobiles se obává, že by výjimka pro „applovské ojetiny" podryla úsilí ostatních výrobců stavět továrny v Indii. Například Foxconn chce začít v Indii kompletovat své výrobky. Uvolnění pravidel pro import použitých výrobků by pak tyto snahy Módího přilákat výrobce přímo do Indie a dát místním práci mohlo výrazně poškodit. „Z projektu Make in India by se mohlo stát velké nic," tvrdí Hasija, který provozuje v Indii čtyři továrny na kompletaci mobilních telefonů a pátý podnik je ve výstavbě.

Kritici strategie Apple pro Indii upozorňují na další negativní aspekt. Země nemá dostatečné kapacity na bezpečnou likvidaci toxických materiálů ze starých telefonů. Staré baterie a LED displeje mohou prohloubit současné problémy země s elektronickým odpadem. „Miliony použitých telefonů potřebují nové baterie. Co bude s těmi starými?" ptá se Sunil Vachani, ředitel firmy Dixon Technologies, která vyrábí milion telefonů měsíčně pro japonský Panasonic a čínský Gionee. „Jsem proti tomu, aby se politika pro import použitých mobilních telefonů měnila," dodává.

Značka pro snoby

Apple naopak tvrdí, že má vysoký podíl recyklovatelných materiálů. Dosahuje až 85 procent váhy telefonů, které byly produkovány před sedmi lety.
Místní výrobci mají strach, že by recyklovaný telefon s logem nakousnutého jablíčka i za cenu deseti tisíc rupií, což je asi 150 dolarů, u indických zákazníků bodoval. „Indové by pak zvolili Apple kvůli tomu, že to je značka pro snoby," varuje Hasija z Karbonnu.