Showbyznys

Apple Music ovlivní cenu konkurentů

28. duben 2016 četba na 4 minuty

Vstup služby Apple Music nebude pro samotnou firmu nijak velký „zlatý důl". Na druhou stranu bude mít vliv na dlaší společnosti, jako je napřílad Pandora či populární švédský hudební server Spotify.

Před pár dny technologický gigant Apple uvedl svou novou aktuální službu Apple Music pro placený stream hudby. Jedná se každopádně o další krok Apple vpřed. Ale nelze očekávat, že by tato služba nějak výrazně ovlivnila cenu jeho akcií, či že by nějak výrazně zvýšila jeho již tak „bujné" zisky. Důvod je jednoduchý. Pro Apple se jedná totiž o zcela minoritní příjmový kanál.

Nicotné tržby

Uživatelská základna Apple se pomalu blíží k jedné miliardě lidí, nicméně konkurence na poli streamovací hudby je napřed, takže i přes obří základnu nelze čekat, že Apple Music se natolik rychle a masově rozšíří. I tak bude možná zajímavé si trochu započítat. Při ceně 9,99 dolarů za měsíc a řekněme 15 milionech platících uživatelů (tolik má nyní konkurenční Spotify) by tržby z Apple Music dosáhly 150 milionů dolarů měsíčně, resp. 1,8 miliardy dolarů za rok.

Podle odhadů organizace IFPI přitom celkové tržby ze streamingu hudby za loňský rok činily zhruba 3 miliardy dolarů, je tedy nepravděpodobné, že by Apple Music získal okamžitě tak velký tržní podíl ve streamingu. Dobré je také podívat se na tento segment z pohledu celkového výkonu koncernu. Jen za první letošní čtvrtletí (z hlediska účetnictví jde o druhý fiskální kvartál 2015) vykázal Apple tržby ve výši více než 58 miliard dolarů. Ve vzorovém příkladu by tak tržby z Apple Music byly nižší než 1 % očekávaných tržeb Apple pro celý rok. Navíc tento scénář je pro Apple Music ještě výrazně optimistický a vůbec se nemusí naplnit.

Lze spíše očekávat, že počet předplatitelů služby bude nižší, a to někde okolo 10 milionů. Apple Music bude dostupný na iOS, Mac a PC od 30. června, přičemž podpora pro Apple TV a operační systém Android je očekávána na podzim. K mání také budou cenové balíčky. Například balíček pro rodinu s až šesti členy bude stát 14,99 dolaru měsíčně a každý uživatel si bude moci službu po jejím spuštění nejprve tři měsíce vyzkoušet zcela zdarma. A ani toto z Apple Music nečiní pro novátorský koncern zlatý důl.

Dopad na cizí akcie

Rozhodně však bude mít vstup služby Apple Music vliv na jiné společnosti a hodnotu jejich akcií, jako je například Pandora či na populární švédský hudební server Spotify. Co se týče druhé jmenované společnosti, která nabízí hudbu bezplatně a financuje ji výnosy z reklamy, tak spuštění Apple Music ovlivní její vstup na burzu. První veřejné nabídky jejich akcií (IPO) se v tomto roce zřejmě nedočkáme. Spotify má 16 milionů platících zákazníků a 60 milionů aktivních uživatelů.

Společnost roste a vypadá to, že je na IPO připravena, avšak slabá výkonnost akcií Pandora, která už na burze je, donutila i Spotify zapřemýšlet o dalším postupu. A „jablečná" konkurence bude znamenat další signál pro to, že je možná čas teď trochu zvolnit. 

Další kroky

Hudební streaming by měl být pro Apple podle řady analytiků jen první krok. „Nyní přišla hudba, ale očekává se, že ještě letos, nebo na začátku příštího roku přibude i služba zaměřená na filmy a televizní pořady," podotknul Daniel Ives ze společnosti FBR Capital Markets pro televizi CNBC. A právě multimediální mix streamu – tedy hudby a videa – je pro Apple obrovskou příležitostí pro budoucí růst. Kromě „jablečných hraček" – mobilů iPhone a tabletů iPad, které nyní tvoří drtivou většinu jeho tržeb.

A pokud bude streaming opravdu nastupujícím trendem toho, co lidé chtějí, pak jim Apple může nabídnout služby, které pracují na jeho všech přístrojích. Zároveň to tak může Applu pomoci nejen ochránit jeho klíčovou část byznysu – přístroje (hlavně iPhony), ale ještě podpořit jeho růst.