Konkurenční boj na trhu s kontejnerovou přepravou vede k dalším fúzím na trhu. Nyní to postihlo šestého největšího přepravce Hapag-Lloyd. Německá firma by měla do konce roku provést fúzi s firmou United Arab Shipping Company (UASC). Oznámili to zástupci obou firem v Hamburku.

Nová společnost by měla disponovat 237 loděmi s kapacitou 1,6 milionu kontejnerů (TEU – ekvivalent dvacetistopého kontejneru) a obratem 12 miliard dolarů a stane se tak podle počtu lodí pátou největší společností na světě.

Nová kapitola

Hamburská firma přitom již loni na podzim uzavřela dohodu o spojení s chilskou firmou CSAV. „Transakce s UASC je dalším milníkem v historii firmy Hapag-Lloyd," citovala agentura DPA slova šéfa firmy Rolfa Habbena Jansena.
Podle něj má ekonomický smysl a posiluje pozici obou partnerů. Moderní a efektivní flotila UASC by se měla dobře doplňovat se širokým pokrytím trhu a silnou zákaznickou základnou Hapag-Lloyd.

Ta se navíc stane v alianci THE Alliance nejsilnějším partnerem, jež má fungovat od dubna 2017. Ostatními partnery jsou asijské přepravní firmy a celá aliance bude fungovat podobně jako partneři v letecké dopravě, kdy plánují a koordinují nasazení svých letadel pro různé linky.

V tomto byznysu platí jednoduchá poučka: Čím větší flotilu máte, tím jste konkurenceschopnější.

Investice z Kataru a Saúdské Arábie

Fúzí se výrazně mění vlastnická struktura německé firmy. Do ní vstupuje investiční skupina z Kataru a Saúdské Arábie. První získá 14 procent akcií, druhý deset procent. Přitom se zvýší kapitál firmy o 400 milionů eur. Tento krok musí ještě schválit valná hromada.

Problémy celého odvětví

Habben Jansen, který vede firmu poslední dva roky, čelí ekonomickým problémům v odvětví lodní přepravy. Ty souvisí se ekonomickým zpomalením v Číně a pádem cen komodit.
Jansenovi se nicméně podařilo pro hamburskou firmu koupit chilského dopravce CSAV, se kterým na podzim 2015 zfúzoval. Snížil náklady a uzavřel dohody na spolupráci s konkurencí.

Přesto hospodářské výsledky nebyly loni ohromující. I když se firmě podařilo být zpět v černých číslech. Provozní zisk za rok 2015 činil 366,4 milionu eur. Rok před tím to byla ztráta 382,8 milionu eur. Tržby pak stouply o třetinu na 8,8 miliardy eur.

Fúzí se výrazně mění vlastnická struktura německé firmy. Do ní vstupuje investiční skupina z Kataru a Saúdské Arábie. První získá 14 procent akcií, druhý deset procent.

Propad na úkor konkurence z Číny

Nebýt nové dohody s arabským konkurentem, německý největší lodní přepravce by se v pořadí firem v sektoru propadal. Před rokem obsadil ještě čtvrté místo, nyní mu patří šesté a s novou dohodou by měl poskočit na páté místo.
„Vedení firmy Hapag-Lloyd si musí odpovědět na otázku, zda má dost velikosti na to, aby mohla soutěžit na světových mořích s těmi největšími," napsal německý Wirtschaftswoche Online už na jaře s poukazem, že firma musí expandovat.

Odstavit do fjordů

Někteří rejdaři museli kvůli nízkým cenám zakázek část svých lodí odstavit na asijských ostrovech nebo v norských fjordech, než aby lodě pluly od přístavu k přístavu nevytížené.

Na trase mezi Evropou a Asií, která je nejvýznamnější lodní trasou, loni přeprava klesla o 4 procenta, vyplývá z údajů ContainerStatistics.com. Podle analýzy společnosti Drewry Maritime Research celý sektor postihne v tomto roce ztráta ve výši 5 miliard dolarů.

Největší lodní přepravci světa

1. APM-Maersk 585 lodí Dánsko

2. MSC 487 lodí Švýcarsko
3. CMA CGM 461 lodí Francie
4. Coscocs 293 lodí Čína
5. Evergreen 192 lodí Tchaj-wan
6. Hapag-Lloyd 172 lodí Německo

Podle databáze Alphaliner z ledna 2016.

Velký má šanci

Hamburský přepravce už před oznámením fúze avizoval, že se nebrání možnosti získat další konkurenty. „Bylo by pro nás lepší, abychom byli ještě větší. Jsme otevřeni všem možnostem," řekl v lednu novinářům Habben Jansen.

V tomto byznysu platí jednoduchá poučka: Čím větší flotilu máte, tím jste konkurenceschopnější. Náklady na pohonné hmoty i údržbu lodí s velikostí klesají. Navíc můžete lépe využít nasazení tankerů, vysvětlil časopis Wirtschaftswoche. Malý dopravce naopak musí pečlivě vážit, kam loď poslat, aby zůstal rentabilní.