Maloobchod

Aukční portál eBay slaví 20 let

7. září 2015 četba na 6 minut

Foto: redakce

eBay, jenž se stal synonymem pro internetové aukce, od svého vzniku bez ustání roste. Dnes ho pravidelně navštěvuje více než 157 milionů uživatelů. To jeho zakladatele Pierra Omidyare, který prvotní kód aukčního portálu naprogramoval ve svém pokoji, před 20 lety nenapadlo ani ve snu.

Ve čtvrtek 10. září začne v americkém San José neobvyklá událost, na kterou se sjedou tisíce lidí z celého světa. Začíná zde totiž tak trochu netradiční summit, který má účastníkům jednak přinést nové poznatky a kontakty, ale také mají za povinnost se na něm bavit a oslavovat. O co jde? To největší aukční portál světa, který loni vykázal příjmy ve výši téměř 18 miliard dolarů, oslavuje dvě desetiletí své existence. Ano, jde o velmi populární server eBay, který moc dobře znají i Češi. Účastníky summitu budou zejména jeho nejúspěšnější prodejci na tomto portálu, kteří si mají předávat zkušenosti a hlavně se bavit. Víte ale, jaká byla geneze tohoto projektu, který oficiálně vznikl 3. září 1995 a původně nesl název Auction Web?

Auction web

Někdy před zářím 1995 si tehdy osmadvacetiletý softwarový vývojář Pierre Omidyar, který se předtím podílel na vzniku vývojového softwaru Claris pro počítače firmy Apple, sedl k počítači a napsal kód, který se postupem času rozvinul v to, čím dnes eBay je. Původní portál se jmenoval jednoduše Auction Web (v překladu aukční web). „Byl jednou ze čtyř webových stránek pod zastřešující Omidyarovou firmou zvanou eBay Internet," připomíná server Mashable. Těmi dalšími byla jednoduchá stránka cestovní kanceláře, s kterou mladý vývojář spolupracoval, pak jeho osobní byznysové stránky a také web věnovaný viru Ebola.K přejmenování došlo v srpnu 1997, jelikož uživatelé nového aukčního portálu o něm hovořili většinou jako o eBay. S ním přišly i zbrusu nové webové stránky, které položily základy jeho současnému designu.

Rozhodlo rozbité ukazovátko

Vraťme se ale ještě do září 1995. Tehdy Omidyar vložil do svého nového aukčního systému rozbité laserové ukazovátko, které nabídl k dražbě. Bral to spíše jako takový test, než aby si myslel, že o ukazovátko bude mít někdo zájem. O to větší bylo jeho překvapení, když ukazovátko opravdu prodal, dokonce za 14,83 dolaru. A vývojář záhy zjistil, že objevil velkou věc. Kontaktoval totiž výherce aukce, aby se ujistil, zda opravdu věděl, že ukazovátko bylo rozbité. „Jsem sběratel rozbitých laserových ukazovátek," přišla odpověď od historicky prvního kupujícího na eBay. Od té doby se začal psát pohádkový příběh firmy, jejíž značka je dnes dle Forbesu 50. nejhodnotnější na světě.

Profesionální tým

Prvním zaměstnancem eBay a prezidentem zároveň byl Jeffrey Skoll, který firmu řídil až do roku 1998. Poté předal „velení" profesionálnímu managementu vedenému Meg Whitemanovou, jež prošla prestižní americkou univerzitou v Harvardu. Ta vytvořila silný obchodní tým, díky němuž se aukční portál rozrostl z původně jen sběratelského webu do dalších prodejních segmentů. „Úspěch eBay se přeměnil z pouhého nakupování a prodávání zboží do propojování lidí po celém světě," upozorňuje server About.com. V roce 2001 se eBay stal třetím celosvětově nejnavštěvovanějším webem dle času, který uživatelé na internetových stránkách trávili. V době, kdy eBay začala vést profesionálka Whitemanová, vstoupil eBay na burzu. Z Omidyara i Skolla se tak rázem stali dolaroví miliardáři. Aukční portál rychle rostl a dokázal porazit mnoho podobných webů, kterých se před splasknutím dot.com bubliny na přelomu tisíciletí objevily stovky.

Mrtvé aukce

eBay, který se brzy po svém vzniku stal synonymem pro internetové aukce, dal v roce 2000 světu tlačítko „Kup teď". Uživatelé tak nemuseli danou věc dražit, ale pokud souhlasili s cenou, kterou si prodávající přál za zboží dostat, klikli na tlačítko a položka byla jejich. Tak to funguje dodnes a nutno říci, že tento krok v podstatě „zabil internetové aukce". Před dvanácti lety byl podíl zboží, které bylo na eBay prodáváno formou aukce, na 95 procentech, nyní klesl až k 10 procentům. A v podstatě jde o sběratelské předměty. Vše ostatní se zde prodává jako v běžném e-shopu. Nebylo to ale rozhodnutí eBay. Chtěli to nakupující i zákazníci. A tak to mají. Nevrací se tím eBay tak trochu ke svým kořenům?

Akvizice

Americký aukční portál rostl nejen díky zvyšujícímu se zájmu uživatelů, ale také díky četným akvizicím, kterých od jeho vzniku učinil přes padesát. Firma pohlcovala zejména aukční portály on-line prodejce zboží nebo marketingové firmy. K nejúspěšnějším akvizicím ale patří koupě on-line platebního systému PayPal v roce 2002 a také komunikační služby Skype z roku 2005. Zatímco PayPal, jehož spoluzakladatelem byl současný šéf automobilky Tesla Elon Musk, patří pod křídla eBay dodnes, Skypu se firma částečně zbavila. V roce 2009 prodala jeho 65procentní podíl za 1,9 miliardy dolarů do rukou skupiny soukromých investorů. Mezi nimi byl i venture kapitálový fond Andreessen Horowitz. eBay ale stále drží zhruba třetinový podíl ve Skypu.

Budoucnost

A co dál? Aukční portál se v červnu tohoto roku oddělil od zmiňovaného PayPalu. Firmy spolu budou po dalších minimálně pět let úzce spolupracovat, když se dohodly, že 80 procent všech finančních transakcí na eBay zajistí právě PayPal a budou i nadále sdílet svá data. Obě společnosti ale dle dohody mohou okamžitě navázat partnerství s jinými firmami. Na druhou stranu z dohody také plyne, že nebudou vyvíjet sobě konkurující produkty.

V rámci rozdělení (tzv. spin-off) ale došlo ke změně šéfa eBay. Novým ředitelem a prezidentem se stal Devin Wenig, který bude firmu cílit hlavně na malé a střední obchodníky, ti tvoří až 70 procent světových maloobchodních tržeb. eBay si ale samozřejmě nepřestane všímat ani individuálních uživatelů portálu.