V klidu si posnídáte, podíváte se na oblíbený seriál, prolistujete noviny. Až nastartujete své auto, přestane svítit kontrolka prázdné nádrže na palubní desce. Jak je to možné?

Přes mobilní aplikaci jste si objednali službu pojízdného tankování. Můžete tak bez zdržování v ranní špičce vyrazit do práce, na schůzku nebo na golf. Tento druh podnikání má ale jeden háček. Americké samosprávy nyní zkoumají, jak moc je v pořádku, nechat po městě jezdit dodávku plnou hořlavého benzínu.

Volejte hasiče

Startupy jako Filld, WeFuel, Yoshi, Purple a Booster Fuels už operují od San Francisca po Atlantu. Hasiči jsou ale tímto novým byznysem znepokojeni. "Není to dovoleno. Pokud je uvidíte, volejte hasiče," radí třeba mluvčí hasičů v San Franciscu Jonathan Baxter.

Není to dovoleno. Pokud je uvidíte, volejte hasiče.

Firma Yoshi, která funguje v San Franciscu, takovéto výzvy nechápe. „Nemluvili jsem s nimi, nic o tom nevím," nerozumí výhradám hasičů spoluzakladatel startupu Nick Alexander. Zdůraznil, že firma neporušuje žádné zákony a dodržuje limity pro převoz pohonných hmot podle International Fire Code.

Také zástupce firmy Filld zůstává klidný. Ta již 18 měsíců obsluhuje mnoho zákazníků v okolí Silicon Valley. „Nikdy se nemůžete ptát na povolení, protože by vám jej nikdo nedal," tvrdí Chris Aubuchon o novém byznysu, který narušuje monopol klasických benzinových stanic.

Jako Uber

Nejasnosti ohledně platné legislativy připomínají začátky firmy Uber, která prakticky funguje jako taxixlužba, ale její řidiči často nemají licenci k taxislužbě a firma tvrdí, že jen zprostředkovává spolujízdu.

„Současný zákon nedovoluje tento proces (dodávku benzínu – pozn.red.). Každopádně hledáme způsob, jakým by to mohlo být povoleno s nějakými omezeními," tvrdí kapitán Daniel Curry, z hasičského městského sboru v Los Angeles. „Je to jedna z těch věcí, o které dříve nikdo nepřemýšlel. Je to podobné, jako když začal podnikat Uber," uvedl Curry pro agenturu Bloomberg. Nicméně podle jeho výkladu rozvoz benzínu a jeho tankování do nádrží aut mimo benzínové stanice není dovoleno.

Bruno Uzzan, jenž šéfuje firmě Purple, která má akční rádius v největším kalifornském městě, neuvažuje o tom, že by měl svůj byznys pozastavit. „Proč bychom měli. Způsob, jakým fungujeme, je zákonem povolen," nebere vážně námitky hasičů.

Nikdy se nemůžete ptát na povolení, protože by vám jej nikdo nedal.

Sám Uzzan připouští paralelu s podnikáním Uberu nebo Lyftu. Firma má 80 dodávek, které převážejí pětigalonové kanystry s benzínem. „Chceme dát volbu řidičům, jež nechtějí tankovat u benzínek. Podobně jako by si objednali odvoz přes Uber nebo Lyft." Přitom řidiči na korbě s benzínovými kanystry ještě převáží zákazníky přes aplikaci Uber.

Miliardový byznys benzínek

Tankování přes vybranou mobilní aplikaci narušuje mnohamiliardový tradiční americký byznys. V roce 2014 fungovalo ve Spojených státech 121 446 benzínových stanic, s tržbami 249 miliard dolarů. Přes benzínky se prodalo 80 procent všech pohonných hmot na americkém trhu, uvedlo sdružení NASC, které sdružuje maloobchodníky prodávající benzín.

Dodávka je výrazně levnější

Aubuchon poodhaluje byznys model firmy Filld. Dodávka, které přepravuje benzín a může natankovat do jiných aut, vyjde na 50 tisíc dolarů. Což je výrazně méně, než koupit a provozovat vlastní benzínku. Ta vyjde podle něj na 2,25 milionu dolarů. Poplatek za natankování si Filld počítá do 5 dolarů a garantuje cenu benzínu nejbližší tankovací stanice. Už na podzim 2015 startup od investorů získal 3,25 milionů dolarů na rozvoj firmy.

Chceme dát volbu řidičům, jež nechtějí tankovat u benzínek. Podobně jako by si objednali odvoz přes Uber nebo Lyft.

Server Business Insider se ptá, zda je pro Američany pět dolarů mnoho, aby nemuseli jezdit k běžné pumpě a natankovat si.

Aubuchon tvrdí, že mnoho rodin, které mají více aut, službu využívá. Benzín přitom nakupují od velkoobchodníků za lepší cenu. Manažer z Filld přiznal, že hasiči mají námitky, ale nikdy jim nikdo neřekl, že je jejich podnikání za hranou zákona. „Pokud to, co děláme, je nezákonné, měli nám to říct už před mnoha měsíci," odmítl pochybnosti o novém směru podnikání.

Bezpečnost pro všechny

Hasiče znepokojuje především bezpečnost „benzínek na kolečkách". Jak jsou ošetřena bezpečnostní opatření, pokud dodávka s benzínem zajede do podzemního parkoviště, například.
„Musíme dohlížet na bezpečnost všech," tvrdí mluvčí hasičů Baxter ze San Franciska. „Představte si, co by se mohlo stát, když tankovací dodávka vjede do podzemní garáže pod komerční nebo rezidenční budovou. Nemuselo by to dopadnout dobře," varoval.