Investice

Bono, Madonna, Bieber... Silicon Valley je sexy i pro celebrity

1. září 2016 četba na 10 minut
Podobizna zpěváka Bono Voxe na koncertě skupiny U2 v italském Miláně letos v červenci.

Podobizna zpěváka Bono Voxe na koncertě skupiny U2 v italském Miláně letos v červenci.

Foto: Shutterstock

Americká líheň startupů čím dál častěji láká peníze populárních osobností. Posledním příkladem je bývalý profesionální basketbalista Kobe Bryant, který se připojil k řadě dalších známých tváří. Dotyk přináší přehled investorů-celebrit, který vás možná v mnohém překvapí.

Investování do startupů jako by se stalo módní záležitostí, u některých možná i životním stylem. I proto veřejnost často nevěřícně kroutí hlavou nad do nebes rostoucími hodnotami mladých firem, které často nikomu nedávají smysl.

Je to i tím, že zejména k Silicon Valley se čím dál víc obracejí i lidé, kteří toho o investování příliš nevědí, chtějí si jen někde uložit své vydělané peníze. Ať už těžce, nebo lehce, v každém případě jich mají hodně. V poslední době jde zejména o celebrity – herce, zpěváky či sportovce.

Bryant špičkou ledovce

Tento fakt v minulém týdnu potvrdil legendární basketbalista Kobe Bryant. Se svým známým, investorem Jeffem Stibelem, rozjíždí venture kapitálový fond v objemu 100 milionů dolarů, jak už informoval web Dotyku.

Ikona basketbalového týmu L. A. Lakers tím rozšířila dlouhý seznam celebrit, které podlehly kouzlu startupového světa a peníze vydělané v jedné oblasti chtějí zhodnotit ve zcela odlišném segmentu. Anebo o ně navždy přijít. O tom by mohli vyprávět své i ostřílení investoři.

Investování do startupů jako by se stalo módní záležitostí, u některých možná i životním stylem.

Kdybychom se měli držet Kobeho ranku, jeho protihráč z palubovky nejvyšší basketbalové ligy v USA Carmelo Anthony – hrdě nosící dres New York Kicks – se už v roce 2013 spojil s americkým byznysmenem Stuartem Goldfarbem, aby společně rozjeli venture kapitálový fond Melo7 Tech Partners (Anthonymu se odjakživa přezdívá Melo, což přenesl i do názvu fondu), upozorňuje Business Insider (BI).

Společně již investovali do taxi aplikace Lyft, „gpsky" určené pro zvířata Whistle nebo do on-line prodejní platformy lístků na koncerty, sportovní zápasy apod. s názvem SeatGeek.

Příkladů ale existuje daleko více. Například „superbowlová" hvězda Joe Montana je hlavním partnerem fondu Liquid 2 Ventures, který se zaměřuje na investice do projektů ve velmi ranné fázi (tzv. seed investice).

Ze zahračních sportovců ještě zmiňme například tenistku Serenu Williamsovou, která se podílela na investici v objemu 10 milionů dolarů do firmy prodlužující vlasy s názvem Mayvenn. A že nešlo jen o bezplánový kosmetický výstřelek, svědčí i to, že mezi spoluinvestory tohoto startupu byl i legendární fond Adreessen Horowitz.

Generační změna

Všechny tyto příklady dokazují, že u atletů nyní dochází k pozvolné generační změně. Zatímco ještě před deseti lety se vysloužilí sportovci věnovali i nadále sportu často ve formě trénování, konzultování či komentování sportovních událostí, dnes si čím dál častěji chtějí ukousnout část ze stále kynoucího technologického koláče.

Proč se ale sportovci obrátili tak najednou tímto směrem? Kromě vidiny dalšího zhodnocení peněz je za tím možná i prozaičtější důvod. „Myslím, že je to zajímá ze stejného důvodu jako kohokoliv jiného. Je to sexy," řekl pro BI profesor obchodní University of Chicago Booth Steven Neil Kaplan.

Startupy okouzlily i zpěváka Bona ze skupiny U2.

Sexy to ale samozřejmě není jen pro sportovce – mezi úspěšnými investory můžeme najít i slavná herecká či pěvecká jména. Věděli jste například, že startupy před lety okouzlily i zpěváka Bona ze skupiny U2 nebo samotnou královnu popu?

Podívejte na náš výběr TOP 10 nejúspěšnějších zahraničních celebrit v investování do startupů. Možná budete překvapeni…

Madonna

Autor: Shutterstock

Královna popu Madonna nezůstala stranou technologické scény. V roce 2015 se přidala k umělcům v čele s americkým rapperem Jay-Z, kteří založili službu pro streamování hudby Tidal. Kritici jí mnoho šancí nedávali, dodnes si však tuto službu předplatily více než tři miliony uživatelů.

Madonna jako spoluzakladatelka stojí i za digitální platformou DanceOn, která spojuje a podporuje tvůrce tanečního obsahu. Umělci tuto síť využívají například v případě, kdy chtějí ke své písni natočit klip či chtějí získat choreografii ke svým vystoupením.

Leonardo DiCaprio

Autor: Shutterstock

Leonardo DiCaprio se jako investor proslavil v roce 2011, kdy investoval 4 miliony dolarů do platformy pro sdílení fotek a videí Mobli, která zaujala i již zmíněnou Serenu Williamsovou nebo cyklistu Lanceho Armstronga. DiCapriova role v konkurentovi Instagramu ale není jen finanční, aplikaci pomáhá i z pozice konzultanta v oblasti marketingu a rozvoje značky.

Držitel Oscara za hlavní roli ve filmu Zmrtvýchvstání od té doby investoval i do aplikace sledující zdravotní stav uživatele Cue, do vývojáře zařízení pro chytré domácnosti Zuli nebo do firmy zabývající se recyklací odpadu Rubicon Global and Casper.

Justin Timberlake

Autor: Shutterstock

Hvězda bývalého oblíbeného „boybandu" N'Sync Justin Timberlake je také investorem. A nenarážíme tím na film o vzniku Facebooku s názvem Sociální síť, kde si zahrál amerického podnikatele, investora a zakladatele serveru pro sdílení hudby Napster.

Timberlake v posledních letech investoval zejména do módních značek, jako je William Rast, nebo koupil golfové hřiště v Memphisu. To ale nejsou ty pravé technologické investice, které přišly později. Americký zpěvák a herec stojí například za startupem pro sdílení fotek Stipple, podpořil i aplikaci Tapoulos, kterou později koupilo studio Disney. Je ale také zainteresovaný v koupi sítě MySpace, která zažívala své nejlepší časy na počátku tisíciletí. Prodej MySpace stál 35 milionů dolarů a není jasné, jak velkou částkou Timberlake přispěl.

Kritici sice této síti nedávají už téměř žádné šance na úspěch, na druhou stranu ale dodávají, že Justin Timberlake udělá vše pro to, aby její slávu oživil.

Robert Downey jr.

Autor: Shutterstock

Svět technologií v Silicon Valley zlákal i Iron Mana, tedy jeho hlavního filmového představitele, kterým je Robert Downey junior. V roce 2011 založil fond Downey Ventures, přes který například pomohl 36 miliony dolarů tvůrci obsahu pro YouTube s názvem Maker Studios. Studio spolupracovalo i s Disneym, který jej v roce 2014 koupil za půl miliardy dolarů. 

Kim Kardashian

Autor: Shutterstock

Dcera Roberta Kardashiana, advokáta O. J. Simpsona, se také činí v oboru IT. Se třemi partnery už v roce 2007 založila ShoeDazzle, tedy e-shop pro prodej bot a dalších módních doplňků. Web má nyní přes 3 miliony uživatelů, kteří jsou navíc ochotni každý měsíc platit za přístup k personalizovaným nabídkám bot, náramků a podobných doplňků na míru.

Web zaujal i samotný fond Andreessen Horowitz, který do něj v roce 2011 investoval 40 milionů dolarů.

Ashton Kutcher

Autor: Shutterstock

Už šestnáct let uteklo od premiéry filmu „Hele vole, kde mám káru?" v hlavní roli s hezounem Ashtonem Kutcherem. Ten si do té doby přišel na velké jmění nejen herectvím, ale hlavně přesnými investicemi do technologických firem.

V roce 2009 například poslal blíže nespecifikovanou částku do komunikační platformy Skype, kterou o dva roky později koupil Microsoft za 8,6 miliardy dolarů. Od té doby vložil skrz svou firmu A-Grade Investments prostředky do zhruba tuctu společností, mezi kterými nechybí takové startupové hvězdy, jako jsou Spotify, Airbnb, Uber, Getaround nebo Fab.com.

Letos pak dal (shodou okolností) s Madonniným manažerem Osearym dohromady fond Sound Venture, který je určený pro investice do větších firem, které se již uchytily na trhu.

Bono Vox

Autor: Shutterstock

Frontman světoznámé kapely U2 Bono Vox (druhý zprava) investování do startupů podlehl již před několika lety. Je spoluzakladatelem a výkonným ředitelem fondu Elevation Partners, který již proinvestoval miliardy dolarů.

V portfoliu fondu je například analytická firma Marketshare, herní vývojářské studio BioWare/Pandemic Studios, ale také věhlasné firmy jako Dropbox, Yelp nebo samotný Facebook.

Není tajemstvím, že Elevation Partners koupili v roce 2009, když šel Facebook na burzu, jedno procento této sítě za zhruba 90 milionů dolarů. Podle výpočtů analytiků se jejich vklad zhodnotil na přibližně 1,4 miliardy dolarů.

Tyra Banks

Autor: Shutterstock

Herečka a bývalá modelka Tyra Banks rozjela fakticky investiční divizi své skupiny Tyra Banks Company s názvem Fierce Capital. Jejím prostřednictvím se chce zaměřovat na projekty v rané fázi a na startupy, které se zaměřují na ženy. 

I proto investovala například do sociální a nákupní sítě Hunt, kterou koupil Pinterest. Úspěšná pak byla i s aplikací Locket, která na mobilu zobrazuje zprávy, tipy a různé inspirace podle uživatelových zájmů.

Lady Gaga

Autor: Shutterstock

Ani kontroverzní popová zpěvačka Lady Gaga nezůstala v investování stranou. Před několika lety podpořila startup Backplane, který propojuje popové a sportovní hvězdy s jejich fanoušky napříč různými sociálními sítěmi. Do té později přispěl i Eric Schmidt z Googlu.

Zpěvačka ale spolupracovala také třeba s herním studiem Zynga, z jehož dílny vzešly úspěšné FB hry jako Angry Birds nebo FarmVille. Ta druhá byla dokonce rozšířena o GagaVille, ve které uživatelé mezi sebou soutěžili o možnost volného stažení jejích songů.

Justin Bieber

Autor: Shutterstock

Lamač dívčích srdcí po celém světě, dvaadvacetiletý Justin Bieber, začal investovat do startupů opravdu v útlém věku. Prosadil se zejména díky videoúložišti a sociální síti YouTube, a tomu zůstal svým způsobem věrný.

První investici zkusil již v roce 2009 a dodnes své prostředky vložil do téměř 12 firem. Jejich jména nezveřejňuje, ale média zjistila, že mezi nimi jsou například hudební služba Spotify nebo mobilní sociální sítě jako Stamped či Tinychat.

Zaujala jej také „appka" zaměřená na dnes oblíbená „selfie" s názvem Shots of Me, do které před třemi lety vložil přes milion dolarů. Stal se navíc největším propagátorem aplikace, když ji často používá při vkládání svých fotek na Twitteru.