Revoluce v dopravě

Budoucnost podle „čínského Netflixu“: auta zadarmo

5. červenec 2016 četba na 6 minut
Studie vozu od LeEco

Studie vozu od LeEco

Foto: Facebook LeEco

V Pekingu to vypadalo, jako by zde tiskovou konferenci uspořádal samotný Apple. Novináře a odborníky zde ale svými produkty a vizemi přivedl do úžasu 43letý čínský miliardář Ťia Jüe-tching, který s oblibou opakuje, že Apple i Tesla jsou firmy se zastaralými nápady.

Divadelní sál naplněný novináři a odborníky z technologického sektoru poprvé užasl, když hlavní postava na pódiu v černém triku a modrých džínech představila nové smartphony, které se vyznačují například absencí portu na připojení sluchátek. Silnější úžas účastníků konference byl zřejmý, když se po chvíli na scéně objevil autonomní elektrovůz. 

Ne, nesníme tu o budoucí tiskové konferenci amerického Applu, od kterého jsme na překvapení zvyklí a vlastně jej při každém vystoupení dříve Stevea Jobse, a dnes Tima Cooka, očekáváme. Přesně to se stalo v Pekingu, kde před novináře předstoupil čínský miliardář Ťia Jüe-tching, který je sice v západním světě nepříliš známý, jistě o něm ale ještě mnoho uslyšíme.

Zastaralí konkurenti

Třiačtyřicetiletý Jüe-tching už nějaký čas novinářům rád říká, že produkty od Applu jsou zastaralé, podobně se vyjadřuje i o technologiích automobilky Tesla podnikatele Elona Muska. „Vozy jen nemontujeme," uvedl čínský miliardář ve vůbec prvním rozhovoru pro západní média, přesněji pro agenturu Reuters. „Přemýšlíme o vozu jako o chytrém mobilním zařízení na čtyřech kolech, které se v základu nebude lišit od smartphonů nebo tabletů," dodal.

Interiér studie vozu od LeEco

Interiér studie vozu od LeEco

Autor: Facebook LeeCo

(Ne)známá LeEco

Kde se vůbec bere takové sebevědomí? Firma LeEco byla založena už v roce 2004, v současnosti má něco kolem 11 000 zaměstnanců a loňské příjmy jí dosáhly nad miliardu dolarů. Firma je aktivní zejména v Číně a na asijském kontinentu, v současnosti plánuje expanzi na indický trh a také do Spojených států. Na západě se jí dostalo přezdívky čínský Netflix, jelikož LeEco se proslavila hlavně jako videostreaming služba (proto se dříve jmenovala LeTV, pozn. redakce), která i dnes masivně investuje například do sportovních přenosů. Zajistila si vysílací práva pro světový šampionát ve fotbale v roce 2018 a za 400 milionů dolarů nakoupila licence pro vysílání anglické Premiere League.

Firma, dnes již spíše skupina, ale časem investovala i do dalších odvětví a dnes má 13 různých chapadel mířících do oborů jako finance, muzika, maloobchod, sport nebo právě smartphony či autonomní vozy. Není tajemstvím, že je investorsky propojená i s americkou nadějnou automobilkou nové generace Faraday Future, o které jsme psali na začátku roku.

Cíl: být nad Teslou

Nebudeme se zde zabývat novými smartphony LeEca s označením Le 2, Le 2 Pro a Le Max, jejichž společným jmenovatelem je třeba to, že ani jeden z nich nemá port pro klasický „jack" potřebný pro připojení sluchátek (zase ty šlépěje Applu). Čínská firma sází na novější technologie, jako je třeba Bluetooth.

Zajímavější je celý koncept jejího prvního autonomního vozu s názvem LeSEE. Ten je poháněný elektromotorem a dokáže jezdit sám bez řidiče, čímž se podobá například Modelu S od americké Tesly. „Tesla je skvělá firma a přivedla světový automobilový průmysl k elektrickým vozům," řekl Jüe-tching. „Ale my doufáme, že ji předeženeme a povedeme celý segment mílovými kroky do nového věku," dodal.

Disrupce trhu nemůže přijít od tradičních výrobců vozů.

Opravdu revoluční?

LeEco ale nejde jen o hardware (tedy „železo") nebo software (tedy programy), její zaměření je zdánlivě prostší, jak se snažil přiblížit její zakladatel firmy na příkladu s Applem. „Myslíme si, že rozdíl mezi námi a Applem je obrovský. Apple je výrobcem mobilních telefonů zaměřený na hardware a software," řekl Jüe-tching novinářům. „LeEco se zaměřuje hlavně na internet, potom na software a až poté na hardware," vypíchl rozdíly.

V lecčems jsou si ale obě firmy podobné. LeEco se stejně jako Apple snaží vytvořit ze svých produktů jakýsi ekosystém, z kterého uživatele nebudou muset vůbec vystupovat. Možná ani nebudou mít možnost.
A na tom Jüe-tching se svým týmem staví i svá autonomní auta, o jejichž budoucnosti říká, že jednou budou zadarmo. „Náš vůz jsme vytvořili zcela novým způsobem, namísto kopírování od Applu nebo Tesly," řekl spoluzakladatel LeEca Chang Liou. „Naše produkty nejsou jen vylepšením těch, které již existují. Jsou revoluční," dodal.

Auta (skoro) zdarma

Jak upozorňuje server Inverse.com, LeEco by mohlo uspět na trhu, jelikož namísto vozu bude prodávat stroj, který bude nabitý nejen softwarem a hardwarem od Číňanů, ale hlavně obsahem (tzv. all-in-one content). „Autonomní vozy LeEco budou jednoho dne zcela zdarma. Jejich financování zajistí prodej filmů, seriálů, televizních pořadů, muziky a dalšího obsahu," píše Inverse. To je přesně ten důvod, proč se čínská firma soustředí hlavně na internet, který je nutnou podmínkou pro distribuci takového obsahu kdekoliv a kdykoliv.

Autonomní vozy LeEco budou jednoho dne zcela zdarma.

Nadnesené cíle

Cíle čínského miliardáře a jeho firmy jsou relativně přemrštěné. Představený koncept vypadá až příliš futuristicky a západnímu světu připomněl americký sitcom The Jetsons z 60. let minulého století, který je svými futuristickými vozítky v podstatě opakem nám dobře známé rodiny Flinstounů.

Čínská firma to nebude mít vůbec lehké, kombinuje totiž jak elektrovozy, tak bezpilotní auta a nový trend tzv. „infotainmentu", tedy mnoho informací a zábavy na obrazovce pouze jednoho chytrého zařízení. 

„Pokud to ale LeEco zvládne, elektronická zařízení od značky Le by mohly být jedinými věcmi tohoto druhu, které budete potřebovat," píše Inverse. 

„Podobná disrupce trhu nemůže přijít od tradičních výrobců vozů. Ale společnost jako ta naše může jít napřímo k čistě elektrickým vozům," kontroval pro Reuters šéf vývoje vozu Ting Lej, který dříve pracoval pro čínskou divizi americké General Motors.