E-commerce

Čechy zaujal pestrobarevnými ponožkami

24. srpen 2015 četba na 4 minuty

Foto: redakce

Šestadvacetiletý Petr Janda vždy toužil rozjet svůj vlastní byznys. Dlouho ale nevěděl, do čeho se přesně pustit. Inspiraci našel až v New Yorku, kde muži často nosili originální pestrobarevné ponožky. A nápad byl na světě.

Klub pánů z Ponožkovic nedávno zaregistroval jubilejního 500. člena a poptávka stále roste. „Ponožky lidi prostě baví," říká Petr. „A mě taky." Zábava je ostatně středobodem celého byznysu, který se kolem Ponožkovic rozjel. O co v něm vlastně jde? Každý člen klubu Pánů z Ponožkovic dostává jednou měsíčně do schránky malou hnědou obálku a v ní nové pestrobarevné ponožky se speciálním vzorem.

Vzor je každý měsíc samozřejmě jiný. Ponožkovice tak nejsou klasickým e-shopem, kde si můžete páry ponožek jen tak objednat dle svého přání a nechat si je zaslat. Celý koncept funguje na principu členství v klubu. Pokud se tedy chcete stát majiteli netradičních ponožek, musíte se stát členem klubu. Nejkratší možné členství je na tři měsíce, nejdelší pak na rok. Při objednávce si pouze zvolíte velikost a to, zda je máte pro sebe, či jako dárek, a to je vše.

„Nejzábavnější na celém konceptu je moment překvapení," říká Petr Janda. Členové klubu totiž do poslední chvíle nevědí, ve který den se jim obálka ve schránce objeví. A neví ani to, jaký vzor bude nový pár ponožek mít. Pro každý měsíc se totiž vytváří speciální design. Důvod výběru toho kterého vzoru je pak popsán v průvodním dopise podepsaném fiktivní postavou Hubertem. „Hrozně se mi líbí, jak zákazníci celý klub uchopili a mají z něho radost," neskrývá své nadšení Petr. „Klienti jsou ti, kteří celý projekt posunují dále," dodává.

Z New Yorku do ponožkovic

A jak celý startup vlastně vznikl? Není to ani rok, co web Ponožkovice.cz rozběhl. „Vyhlídky byly nejisté a jakýkoliv úspěch daleko v mlze." Mlha se však zvedla včas a kolem Vánoc už bylo jasné, že projekt bude životaschopný. Mohly za to desítky objednávek lidí, kteří v barevných ponožkách viděli originální dárek pro své blízké pod stromeček. Samotný nápad vznikl jaře minulého roku, když Petr odjel na návštěvu za kamarády do New Yorku.„Všimnul jsem si, že v New Yorku nosí muži často pestrobarevné ponožky.

Navíc ve Spojených státech existovaly i ponožkové kluby, i když nevyvíjely příliš velkou aktivitu," popisuje Petr. Myšlenka navrhovat a vyrábět podobně barevné ponožky a vytvořit „ponožkový" klub v Česku se mu zalíbila. „Zamiloval jsem se do ponožkové módy, začal jsem je nosit a řekl jsem si, že je to něco, co by šlo zrealizovat u nás," říká Petr. Za půl roku byl projekt na světě. Dostal název Klub Pánů z Ponožkovic s heslem „Spolek pánů, kteří se nebojí odlišit". V říjnu loňského roku klub rozeslal první páry ponožek.

Ponožky do každé schránky

Vzor ponožek navrhuje Petr sám. Nyní jich má připraveno dost pro každý měsíc až do konce roku. „Nicméně je to takové hledání. Nevím, jestli to dělám dobře, nebo špatně, zatím si s tím stále hrajeme," říká trochu nesměle Petr. „Design a kvalita ponožky je podle mě osmdesát procent úspěchu." Ponožky si nechává šít u menší moravské firmy, která mu vychází ve všem vstříc. Stejně jako Česká pošta při finálním rozesílání. 

Současná čísla naznačují, že Petrův ponožkový koncept Čechy zaujal. „V červenci jsme měli asi 400 objednávek," říká. Relativně slušný rozjezd Petrovi začal přinášet natolik dostačující příjem, že ukončil své další podnikatelské činnosti a nyní se naplno věnuje ponožkám.

Nejlepší práce na světě

Ať už se Klub Pánů z Ponožkovic rozhodne rozšířit sortiment, či nikoliv, na Petrovi je vidět, že ho jeho projekt nesmírně baví. A jak mu jednou řekla jeho známá: „Pokud ti zákazníci budou dělat radost, že tě budou zaměstnávat ponožkami, pak jsi vytvořil nejlepší práci na světě."