Maloobchod

Černý pátek se zatím v Česku pomalu zabydluje

30. listopad 2015 četba na 2 minuty

Pokud se ohlédneme, tak můžeme sledovat, že každoročně počet internetových obchodů, které se do této akce zapojují, stoupá. Historicky přitom je český Černý pátek zatím v plenkách.

Severoamerický zvyk velkých slev během tzv. Černého pátku (Black Friday) se pomalu zabydluje i v České republice. Je to zatím jen pár let, kdy první takové větší výprodejové akce mohli čeští zákazníci využít. Bylo to v roce 2012 a bylo jich opravdu jen hrstka. Jednalo se tehdy výhradně o e-shopy. Prim v této oblasti hráli (a stále hrají) především lídři trhu, tedy velké internetové obchody, které jsou zaměřené na elektroniku. Tradičně se jedná například o Alzu, která i letos nabízí slevy po celý týden.

Zapojují se i kamenné obchody

Pokud se ohledneme, tak můžeme sledovat, že každoročně počet internetových obchodů, které se do této akce zapojují, stoupá. Letos z našich statistik vyplývá, že se zapojilo přibližně 15 procent všech e-shopů. Vedle internetových obchodů nabídly slevy poprvé také kamenné prodejny jako Tesco nebo Datart, ale i menší obchody. E-shopy pro své zákazníky nabízejí během předvánočních a vánočních prodejů různé akce. Zatím asi nejpozitivněji je z pohledu nakupujících vnímám Den dopravy zdarma, který proběhl 17. listopadu a došlo k nárůstu objednávek oproti běžným dnům až o čtyřnásobek. Černý pátek je pak další příležitostí pro provozovatele on-line obchodů, jak získat nové zákazníky.

Americká tradice

V USA je tento den pomyslným začátkem vánoční nákupní horečky. V České republice není však zájem tak veliký, je to částečně i způsobeno tím, že se akce neúčastní tak velké procento obchodů. Obecně lze říci, že slev během tzv. Černého pátku zákazníci rádi využijí, mohou tak levněji nakoupit dárky pro své blízké. Na Černý pátek na severoamerickém trhu pak navazuje kybernetické pondělí (Cyber Monday), které je zatím v Česku opomíjeno. Jedná se o slevové akce, které jsou pouze v e-shopech. Tentokrát to není primárně zaměřeno na elektroniku, ale napříč vším zbožím. Pro e-shopaře by toto mohla být další příležitost, jak přilákat nakupující.