Maloobchod

Češi stále slyší na značky z doby socialismu, firmy toho využívají

6. září 2017 četba na 5 minut
Kofola

Kofola

Foto: DENÍK/Miroslav Kucei

Kofola, Favorit, Mototechna… Značky, které znal za socialismu téměř každý. Po nástupu tržního hospodářství si každá hledala novou cestu. Některé na čas zmizely, nyní se ale vrací. A lidé je stále přijímají jako staré známé.

Tradiční značky z doby socialismu dál působí na českém trhu, byť se někdy nacházejí v jiném tržním segmentu než původně. Lidé na ně ale pořád slyší. Podle průzkumu agentury Médea Research je mezi lidmi nejznámější obnovenou značkou Kofola. Druhou nejznámější je značka Tatra, za kterou následují Favorit a Mototechna.

Kofole pomohl rychloobrátkový segment a reklama

"Pokud měli lidé spontánně uvést jednu značku z minulosti, která je opět na trhu, nejčastěji zazněla Kofola. To je logické, protože lidé si přirozeně více vybavují spotřební zboží, které je jim často na očích," tvrdí Jan Matějka, vedoucí společnosti Médea Research.

FOTOGALERIE

kofola Kofola, limonáda TATRA TRUCKS zrenovovala a ukázala jeden ze svých prvních dakarských závodních vozů

Značky, které nepředstavují rychloobrátkové zboží, to podle něj mají těžší. "Vysokou míru celkové znalosti jsme ale také zaznamenali u značky Tatra, celých 96 procent. Třetí nejvyšší pak u značky Favorit, kterou znalo celých 90 procent respondentů. Čtvrtá skončila Mototechna s 89 procenty," prohlašuje Matějka.

Značka Kofola vstoupila na trh již v roce 1960. "Kofola je odjakživa spojena s emocemi, které se nemění. Je naší součástí," komentuje její oblíbenost Lucia Tarbajovská, senior brand manažerka Kofoly.

Na propojení Kofoly s lidskými emocemi se ovšem víc než co jiného podílely především masivní investice do reklamy a dlouhodobé reklamní koncepty. Léta vydržel například reklamní slogan "Když ji miluješ, není co řešit", který pro Kofolu v roce 2001 vymyslela agentura Euro RSCG. 

Tatra, Favorit ani Mototechna nezanikly, ale změnily se

Na druhém místě za Tatrou se z hlediska znalosti značek umístila značka Favorit, za Favoritem Mototechna. Obě ale proti minulým dobám změnily segment.

Favorit byl za socialismu nejznámější značkou jízdních kol, bylo to téměř synonymum pro pánské kolo. Po revoluci došlo k privatizaci závodu a byla založena společnost Favorit Rokycany, která však nezachytila módní vlnu horských kol. Továrna, výrobní technologie i ochranné známky Favorit pak několikrát změnili majitele a značka málem skončila. V roce 2011 koupil ochranné známky Favoritu podnikatel Richard Galovič, jenž se rozhodl značku profilovat jako označení pro prémiové a velmi drahé výrobky, zhotovované formou zakázkové výroby na míru konkrétnímu zákazníkovi (podobnou strategii zvolila svého času při svém oživení i tradiční česká značka hodinek Prim). 

"Dodáváme bicykly elitě českého národa. Lékařům, právníkům, hercům, hudebníkům. O vagabundy a podvodníky se nestaráme. Mezi zákazníky máme miliardáře, kteří si vedle kol kupují i soukromé tryskáče. A pak přijdou k nám do showroomu a skáčou před kolem nadšením jako pětileté děti a vy si říkáte, že takovou radost v očích jste ještě neviděli," popisoval Galovič tuto strategii letos v létě deníku E15. Ne moc šťastně. Jeho nabubřele znějící výrok se ze strany marketingových odborníků okamžitě dočkal kritiky.

"Když vyrábíte picigly za bratru osmdesát litrů, možná by to chtělo opatrnost. Miliardářů je dost omezený počet, doktorů, herců a hudebníků s plnou šrajtoflí taky nepřibývá geometrickou řadou, a právníci? Leda by to vysoudili!" napsal ve svém komentáři pro týdeník Marketing Sales Media marketingový specialista Vilém Rubeš. "Vagabundy veřejně vyhazuje jenom buran. A od buranů málokdo kupuje rád."

Podle Galoviče by měl být Favorit nicméně od letošního podzimu v provozním zisku na každém vyrobeném kole. Do celkových černých čísel se ale zatím nedostal, údajně kvůli investicím. "Je možné, že ještě dva tři roky budeme intenzivně investovat do zahraniční expanze, do vývoje nových modelů, marketingu a komunikace, abychom mohli růst," tvrdí Galovič.

Také Mototechna změnila proti socialistickým dobám svou tržní pozici. Tehdy to byla značka autoopraven, v současnosti je autobazar spadající pod firmu AAA Auto, který prodává takzvané zánovní vozy. V této podobě existuje na trhu pět let, páté výročí oslavuje právě dnes. 

"Jako tradiční českou značku vnímá podle průzkumu Mototechnu téměř devadesát procent dotázaných. Že se nyní zabýváme prodejem zánovních vozů, ví víc než polovina z nich," tvrdí generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

I Tatra v letošním roce roce slaví jubileum. "Tatra je nejstarším existujícím výrobcem vozidel na světě s více než stošedesátiletou tradicí, letos navíc slavíme 120 let nepřerušeného trvání výroby automobilů. Přes nedávné ekonomické potíže tedy Tatra není obnovenou značkou, ale tradičním symbolem českého strojírenství," tvrdí Martin Šustek, ředitel obchodu a marketingu společnosti Tatra Trucks.  Ani tato firma podle něj nežije jen z historie. "Dobré jméno nám dnes dělá rostoucí počet moderních tatrovek dodaných civilním zákazníkům i armádám u nás i po světě," tvrdí Šustek.