Nejúspěšnější kampaně si z canneského festivalu odvážejí takzvané lvy - zlaté, stříbrné a bronzové plakety s hlavou lva, které jsou léta symbolem festivalu. Agentura Young & Rubicam si letos přiveze další tři: zlatého a stříbrného lva za tiskovou kampaň pro čtrnáctideník Newsweek (zlato za korporátní image, stříbro za umělecké vedení kampaně) a dalšího stříbrného za rozhlasovou reklamu pro téhož klienta.

Trochu paradoxem je, že cenné kovy získala za kampaň pro klienta, který už na českém trhu neexistuje - česká mutace amerického zpravodajského časopisu tu vycházela do začátku loňského prosince. Ale nevyplácela se, takže se ji vydavatelství MediaRey, které produkuje rovněž lokální edici měsíčníku Forbes, rozhodlo zastavit. „Časopis nezískal na trhu takový podíl, jaký bychom si představovali," komentoval to na Facebooku spolumajitel vydavatelství a jeho jednatel Erik Conrad.

V české reklamě nenastala podobně paradoxní situace poprvé, dokonce by se dalo říci, že je spjata s historií českých reklamních kreativních soutěží od samého počátku. Už v historicky druhém ročníku národní soutěže reklamní kreativity Louskáček v roce 1995 získala hlavní cenu kampaň projektu online loterie Česká lotynka, jež zkrachovala několik měsíců předtím, než si tvůrci její kampaně (tenkrát to byla agentura Leo Burnett) stačili cenu převzít.

Na druhé straně skutečnost, že se nějaká kampaň připravovala pro již zaniklou značku, neubírá autorům kreativního ztvárnění této kampaně na zásluhách. Agentura Young & Rubicam patří dlouhodobě k nejkreativnějším českým agenturám a v posledních letech to stvrzuje v Cannes opakovaně, neboť se odtamtud nikdy nevrací bez cen. Jen v loňském roce zde získala pět bronzových lvů za kampaň Sami jsme byli uprchlíci pro Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, dva stříbrné lvy za kampaň pro časopis Forbes a jeden bronz za reklamu Playlists for Life, vytvořenou pro organizaci Lékaři bez hranic. Úspěšná byla i v předchozích ročnících: v roce 2014 získala za tiskovou kampaň pro motocyklovou značku Harley Davidson dvě zlata a za outdoorovou kampaň pro téhož klienta jeden bronz.

Velký podíl na úspěchu Young & Rubicam má schopnost jeho kreativců vyprávět celké příběhy: kampaň pro Harley Davidson vracela čtenáře a diváky do doby okupace a ukazovala, jak si v době věčných domovních prohlídek a nesutálého ohrožení lidé vybudovali doma skrýše, do nichž ukryli to nejcennější, co měli (někdy včetně rozmontovaných dílů svých motorek, které nechtěli poskytnout okupační armádě).

Loňská kampaň pro uprchlíky zase ukázala skutečné historické příběhy Josefa Hlavatého, který v osmdesátých letech přeletěl hranice z Československa do Rakouska na vlastnoručně postaveném rogalu se svým tříletým synem na zádech, Rudolfa Krejčího, propašovaného za hranice v rakvi zahrabané ve vagonu plném uhlí, kam ho ukryl jeho otec, a Roberta Ospalda, který se dostal ven po drátech vysokého napětí.

Zdroj: Youtube

"Pokud můžeme povzbudit naše klienty, aby upřednostňovali smysluplná témata s hlubším významem, můžeme změnit to, jak na náš obor svět nahlíží," uvedla před časem kreativní ředitelka agentury Young & Rubicam Prague Tereza Svěráková, kterou mezinárodní časopis o reklamě Adweek letos zařadil mezi deset nových nejlepších tvůrčích profesionálů v oblasti marketingu, redefinujících reklamní prostředí.

Šéfy českého kreativního týmu Young & Rubicam oceňuje dlouhodobě i globální vedení této původně americké reklamní sítě. Kreativní ředitel Young & Rubicam pro střední a východní Evropu Jaime Mandelbaum se stal loni v lednu novým kreativním šéfem pro celou Evropu s výjimkou Británie, sama Svěráková byla loni v listopadu jmenována členkou světového kreativního boardu celé sítě.