Internet

České antiviry chrání polovinu světa

16. březen 2015 četba na 4 minuty

Výrobce bezpečnostního softwaru Avast Software i v loňském roce obhájil pozici nejhodnotnější české technologické firmy. Tržby mu rekordně vzrostly na necelých šest miliard korun. Letos chce nabrat nejméně 200 nových zaměstnanců.

Každý druhý stolní počítač (PC) na světě údajně chrání český software. Taková je vizitka dvou tuzemských gigantů na poli antivirového a bezpečnostního softwaru, firem Avast a AVG. Velká popularita se následně promítá i do finančních výsledků.

Prvně jmenovaná společnost patří mezi nejhodnotnější IT firmy v České republice. V loňském roce utržil Avast 217 milionů dolarů (meziroční nárůst o 51 %), tedy v přepočtu asi 5,6 miliardy korun.

Internetový portál Seznam.cz je ve srovnání s ním prakticky poloviční a navíc roste pouze o jednotky procent za rok. Další velký hráč na internetu, slevový portál Slevomat.cz, za rok 2014 reportoval příjmy v celkové výši 1,2 miliardy korun.

O úroveň výš před Avastem už jsou jen tuzemské e-shopy, které však obchodují s „hardwarem", a je proto logické, že jejich příjmy budou vyšší. Konkrétně největší český internetový prodejce Alza.cz vloni prodal zboží za 11,5 miliardy korun. Druhý v pořadí Mall.cz by měl čísla zveřejnit začátkem dubna.

Více lidí v novém sídle

AVG Technologies je sice výkonnější než Avast, ale ačkoli firma v roce 1991 vznikla v Česku, dnes sídlí oficiálně v Nizozemsku a je obchodovaná na newyorské burze. Po vstupu na burzu (IPO) v únoru 2012 se akcie sice propadly na zhruba 13 dolarů, od té doby však posílily o více než 70 procent.

Investory AVG potěšila především rekapitulace uplynulého roku, za který si společnost připsala 374 milionů dolarů na tržbách a vykázala bezmála 200 milionů uživatelů, z toho polovina používá i firemní software na mobilním zařízení.

Avast se na rozdíl od svého konkurenta chlubí tím, že je českou firmou a že v Česku nadále platí daně. Takže i když firmu již šest let řídí Američan Vince Steckler, s celou rodinou se přesunul do srdce Evropy.

V letošním roce by se měli stěhovat i všichni zaměstnanci Avastu do nového sídla v Praze na Pankráci.

Stávající kanceláře jsou jim totiž těsné. Už v loňském roce za nezveřejněnou částku Avast koupil čtyři desítky vývojářů mobilních aplikací ze studia Inmite a dostal se v počtu zaměstnanců přes 500. Letos plánuje počet pracovníků zvýšit o desítky procent – z toho 130 nových pozic v oblasti výzkumu a vývoje by měl otevřít v Česku, 70 nových lidí především na prodej a marketing chce nabrat v USA a o 20 nováčků se zvětší i pobočky v Asii.

Priority pro rok 2015

V letošním roce se Avast chce zaměřit na tři oblasti, které jsou při obecném pohledu nejdynamičtější ve světě technologií.

Je to samozřejmě zabezpečení mobilních zařízení nejen proti malwaru, který je na vzestupu. Firma ale vyvíjí také nástroje na ochranu soukromí nebo bezpečného surfování po netu na veřejných wi-fi hotspotech třeba v kavárnách.

V minulosti například provedla experiment, při kterém nakoupila v bazarech několik použitých mobilních telefonů, a ačkoli v nich byla všechna data údajně smazána pomocí funkce obnovení továrního nastavení, expertům z Avastu se podařilo část dat včetně intimních fotografií obnovit. I proti tomu by nyní chtěla najít bezpečnou ochranu.

Druhým bodem pozornosti bude zabezpečení routerů, které jsou vstupní branou do domácí sítě, nicméně mnozí uživatelé jejich nastavení vůbec neřeší. S trendem internetu věcí (IoT) a připojováním ledniček nebo termostatů do on-line světa to bude stále vážnější riziko. Firma k analýze bezpečnostních hrozeb používá metody Big Data a strojového učení, které provádí na více než tisícovce serverů po celém světě.

Avast chce také zvýšit podíl příjmů od malých a středních firemních zákazníků, kteří dnes generují sotva šest procent prodejů. Uvedli už proto nový cloudový produkt na bázi freemium modelu, tedy základní verze je k dispozici zdarma, za nadstandardní služby (třeba antispam nebo skartovač dat) si musí správce sítě připlatit. Podle šéfa firmy Vince Stecklera by se ukazatel prodejů měl do dvou let zvýšit na 20 procent.