IT

České IT talenty vysáli globální obři

12. červenec 2016 četba na 6 minut
IT

IT

Foto: Shutterstock

Najít pro rozvoj svého byznysu IT specialisty je pro firmy hledání jehly v kupce sena. Trh totiž nedokáže generovat dostatek kvalifikovaných lidí. A je to problém zejména pro firmy s méně zvučnými jmény.

České odnože firem IBM, Microsoft, Oracle, AT&T, Cisco, RedHat nebo SAP – to je jen zlomek výčtu zvučných jmen, které v posledních letech rozšiřují své aktivity a vývojová centra v České republice.

A jelikož jde o technologické firmy, které si Česko vybraly kvůli levnější pracovní síle a zároveň kvůli vysoké kvalitě zdejších IT specialistů, je logické, že už několik let panuje na pracovním IT trhu převis poptávky zaměstnavatelů nad nabídkou zaměstnanců.

„Zatímco vysoké školy opouští každý rok zhruba dva tisíce relevantních absolventů, jen firmy v České republice poptávají podle různých studií od 4000 do 10 000 nových IT specialistů ročně," vypočítává Pavel Kysela, generální ředitel firmy Adastra ČR.

„Zejména v Brně, kde sídlíme a které je takovým českým Silicon Valley, je situace obzvláště komplikovaná. A to i přes to, že je v Brně spousta univerzit, které ročně vystudují stovky až tisíce studentů," potvrzuje slova Kysely šéf Safetica Technologies Petr Žikeš.

Až 10 tisíc

IT specialistů ročně poptávají české i zahraniční firmy v Česku.

Aplikací přibývá jako hub po dešti

Na nedostatek zaměstnanců v IT si v posledních dvou letech stěžuje snad každá firma, která má s tímto oborem co do činění.

„Pociťujeme to přibližně od roku 2006. Pouze v letech 2008–2011 byla situace lepší díky tomu, že české banky ve velkém zrušily stovky bodyshopů na lidi v období krize," říká Šimon Vostrý, zakladatel a šéf pražské ZOOM International, která po celém světě zaznamenává a analyzuje hovory v call centrech.

Od roku 2007, kdy Apple uvedl na trh první iPhone, začala mobilní revoluce.

„Od roku 2007, kdy Apple uvedl na trh první iPhone, začala mobilní revoluce a trh se dodnes nepřizpůsobil poptávce mimo jiné právě mobilních vývojářů," popisuje šéf platformy Liftago Juraj Atlas jeden z důvodů hladu po IT specialistech v posledních letech.

Jen rozmach mobilních aplikací ale za současným problémem nestojí. Jde i o rozvoj technické podpory, například v oblastech virtualizace či cloudových služeb.

Síla velkých vs. malé firmy

Zejména pro české firmy jde o palčivý problém, protože jsou menší nebo méně známé než zahraniční giganti. „Když vám do malého rybníčku vtrhne velká ryba, je vždy složitější se dostat k danému cíli," glosuje současnou situaci HR manažer vývojáře webů a aplikací Etnetera David Procházka.

„To, jestli chtějí kandidáti spíše pracovat v korporátu, nebo v malé české firmě, je podle naší zkušenosti cca 70/30 ve prospěch korporátů, ale přesnou statistiku si o tom nevedeme," odhaduje pro Dotyk BYZNYS Edita Kirkby, manažerka pobočky Experis IT, což je divize ManpowerGroup pro nábor IT specialistů.

A není to ani tak tím, že by velké společnosti zaměstnance přeplácely, i když na trhu sílí názory o pokřivování trhu z jejich strany. Mladé lidi prostě známé značky lákají, jde o prestiž a také o to být součástí něčeho velkého.

Růst českých hvězd

Za současnou situací ale nestojí jen nájezd zahraničních firem v posledních letech, ale i raketový úspěch některých českých společností.
Kromě notoricky známých antivirových firem, jako je Avast nebo AVG, které nedávno ohlásily spojení a vyšvihly se ve svém oboru na vrchol světové špičky, se do popředí v globálním měřítku derou české startupy.

Avast a AVG, které nedávno ohlásily spojení, se vyšvihly ve svém oboru na samotný vrchol světové špičky.

Jako je například české vývojářské studio STRV, které je aktivní zejména v USA, nebo vyhledávač letenek Kiwi.com, dříve Skypicker. „Naším přístupem není si na tento fenomén stěžovat, ale hledat cesty, jak se pro lidi stát tou pravou firmou, pro kterou chtějí pracovat," říká spoluzakladatel STRV Lubo Smid s tím, že jeho firma nyní nabírá v průměru 15 zaměstnanců měsíčně. A tato firma kvůli rozšiřování týmu v květnu otevřela nové kanceláře v pražském Karlíně, jejichž kapacita je až 500 lidí.

Lucie Brešová z Kiwi.com zase potvrzuje fakt, že známější značky táhnou. „Máme v tuto chvíli výhodu toho ,hypu', který kolem Skypickeru je, a také toho, že jsme globálně úspěšný projekt," odpověděla na dotaz Dotyku BYZNYS v rámci vystoupení na Startup festivalu na pražské VŠE.

Silná poptávka firem jen tak neustoupí

Nyní je jisté jen jedno – hlad po IT specialistech jen tak neustane. „IT je a ještě dlouho bude trendy oborem," říká Smid z STRV. 

907 mld. USD

ročně se chystají do roku 2020 investovat světové firmy do rozvoje Průmyslu 4.0.

Přispěje k tomu například i nastupující fenomén „průmysl 4.0", firmy po celém světě do něj budou dle odhadu společnosti PwC investovat do roku 2020 přes 900 miliard dolarů ročně.

Nejlepší, co můžou české firmy udělat, je pracovat na službách, které jsou sexy a přináší velkou hodnotu svým zákazníkům.

„Pokud se naplní jen polovina očekávání spojená s průmyslem 4.0, v následujících pěti letech dojde k zásadním změnám konkurenčního prostředí. Hlavním úskalím v masivním rozšíření průmyslu 4.0 není podle dotazovaných společností samotná technologie, ale spíše nedostatek dlouhodobé vize, sdílení znalostí a zkušených odborníků," upozorňuje odborník na Průmysl 4.0 Tomáš Pluhařík z poradenské společnosti PwC ČR.