Také vás štve neustále popojíždění v ulicích a hledání volného místa pro vašeho miláčka na čtyřech kolech, které vám krade čas a naopak přidává vrásky? Čeští odborníci z oboru telekomunikací Pavel Vrba a Petr Hais se svým týmem už tři roky pracují na řešení, který tento problém odstraní. A to až s neuvěřitelnou 96procentní zárukou. Navíc, novou aplikaci neocení jen řidiči, ale i samotná města. Ale nepředbíhejme.

Za vším stál T-Mobile

Na začátku byl inovační projekt operátora T-Mobile s názvem T-Parking. Ten měl fungovat na podobném principu jako globální dopravní aplikace Waze z Izraele, kterou koupil Google. Na té se řidiči mezi sebou informují o dopravních komplikacích, omezeních nebo i policejních hlídkách.

Na začátku byl inovační projekt operátora T-Mobile s názvem T-Parking.

„Před třemi lety jsme jako zaměstnanci T-Mobilu začali v rámci inovační soutěže BigHead rozvíjet nápad, že bychom pomohli řidičům s hledáním volného parkovacího místa," začíná vyprávět současný šéf eParkomatu Pavel Vrba s tím, že projekt v soutěži nakonec zvítězil.

Za eParkomatem stojí Pavel Vrba (vlevo) a Petr Hais, kteří mají se svým projektem globální ambice.Autor: eParkomat

Díky tomu tehdy zaměstnanecký tým T-Mobilu dostal 20 procent ze své pracovního doby právě k tomu, aby mohl projekt postupně dotvářet. Tým kromě vývoje hledal i finance pro nový projekt, a časem se dostal do mezinárodní soutěže Telekom Innovation Contest, kterou pořádal vlastník T-Mobilu, německý Deutsche Telekom. „Tehdy jsme se v rámci 60 přihlášených projektů dostali mezi sedm nejlepších a nakonec jsme opět vyhráli," vzpomíná Pavel na dobu před dvěma lety.

V podstatě jde o algoritmus, který nyní dokáže s až 96procentní přesností predikovat obsazenost parkovacích míst.

Zlom

Díky prvenství T-Parkingu mohl tým na projektu dále pokračovat, dokonce v kolínsko-rýnském startupovém akcelerátoru UQBATE. Jenže tehdy přišel i první zádrhel. „Došlo nám, že sociální síť jako taková nebude pro naše účely postačovat. Věděli jsme, že samotní řidiči nám sami od sebe neposkytnou dostatek informací, které by byly užitečné ostatním účastníkům provozu. Navíc jsme zjistili, že na podobných principech existuje jen v Německu poměrně silná konkurence," vysvětluje Pavel.

Tehdy ještě stále zaměstnanecký tým T-Mobilu se tedy nad řešením musel znovu zamyslet, což Pavel nyní hodnotí jako zlomový okamžik. „Přemýšleli jsme, jestli neexistuje korelace mezi tokem telekomunikačních dat a obsazeností parkovacích míst na ulici," říká Pavel. Následoval vědecký výzkum, na kterém se podíleli i kolegové z akademické obce a který potvrdil silnou korelaci mezi oběma proměnnými.

„S tímto konceptem jsme v roce 2014 začali stavět novou službu. V podstatě jde o algoritmus, který nyní dokáže s až 96procentní přesností predikovat obsazenost parkovacích míst," uvádí Pavel.

Anonymizovaný monitoring dat

Koncept funguje na principu anonymizovaného sledování dat z mobilních zařízení v reálném čase. Znamená to tedy, že eParkomat využívá data od mobilních operátorů, aby zjistil, kde se daná mobilní zařízení, a s nimi i uživatelé, nacházejí.

„Díky anonymizaci ale nikdy nevidíme, jestli se v daném místě pohybuje pan Novák, nebo paní Kučerová," rozptyluje Pavel nevyřčené obavy. „Učíme se, jak se lidé chovají, a díky tomu můžeme predikovat aktuální situaci," doplňuje. Spolupráce s telekomunikačními firmami je tedy v tomto ohledu pro projekt klíčová.

„Od roku 2015 jsme v pilotním projektu v České republice začínali v rámci našeho řešení konzumovat data od T-Mobile Czech Republic a z nich vyvozovat aktuální situaci s parkováním. Naše platforma je od té doby schopna predikovat obsazenost míst pro v podstatě všechny lokality," říká Pavel.

Vlastní firma

Vše vyvrcholilo tím, že Pavel s jeho kolegy dostali na jaře letošního roku od českého T-Mobilu i jeho německé matky povolení k založení samostatné firmy bez přímé finanční investice. Jeho telekomunikační data ale využívat mohou. To vše proto, aby se, jak Pavel říká, „pokusili usadit produkt na trh".

Vznikl tedy v podstatě spin-off T-Mobilu se současným názvem City Smart Parking s. r. o. bez přímého vlastnického podílu operátora. „S kolegou Petrem Haisem vlastníme 100 procent společnosti," uvádí Pavel s tím, že startup v současnosti hledá strategického investora, který pomůže jejich technologii rozšířit zpočátku na ostatní evropské trhy.

93,3 %

byla úspěšnost pilotního projektu eParkomatu v Praze. Znamená to, že tento podíl řidičů našel po navedení aplikace volné parkovací místo, a to do průměrného času 3,5 minuty či nejdále do 250 metrů od bodu, kde jste původně chtěli parkovat.

Hledání obchodního modelu

Jak sám Pavel uvádí, původní myšlenkou bylo vytvořit aplikaci pro samotné řidiče, jenže lidé nejsou příliš ochotni platit za takovouto pomoc. „Na základě výzkumu trhu jsme došli k závěru, že hlavní skupinou, která by měla platit, jsou municipality. Ty by měly svým občanům z daní nabídnout co nejlepší služby a navíc, města jsou dnes dravá po konceptu tzv. smartcities," vysvětluje Pavel a dodává, že rozvoj chytrých měst je silně podporován i dotován z fondů Evropské unie v rámci dokumentu Horizont 2020.

Po našem řešení je už v tuto chvíli velmi vysoká poptávka ze strany automobilek.

V porovnání s případným rozmístěním chytrých senzorů na každé parkovací místo je české řešení výrazně levnější a přináší tak městům, které se chtějí zapojit do konceptu smartcities, značné úspory.

„Dělali jsme příkladovou studii pro německý Hamburk, kde je celkově 200 tisíc parkovacích míst. Kdyby se jich jen 10 tisíc obsadilo senzory a zbytek naší technologií, ta senzorická řešení na 10 tisíc míst budou 4x dražší než námi nasazené řešení na 190 tisíc míst," vypočítává Pavel.

Dalším kanálem příjmu pak budou auta připojená k internetu, která se na silnicích objevují čím dál častěji. „Jsem v úzkém kontaktu s výrobci připojených vozů, jako jsou BMW, Audi nebo VW. Po našem řešení je už v tuto chvíli velmi vysoká poptávka ze strany automobilek. Ty právě nyní hledají globální produkt," říká Pavel.

Bezzubá konkurence

Konkurence eParkomatu sice existuje, je ale založená zejména na sociálních sítích, které jsou už dnes pozadu oproti podobným telekomunikačním řešením. Další pilíř konkurence je ve firmách, které se orientují na velká data a monitorují auta připojená k internetu. Jenže ty mají nevýhodu v menších městech, kde nejsou zatím natolik rozšířená.

„Pokud jde o telekomunikační data, jejich využití je velmi omezené, protože si je operátoři stále hodně hlídají," vysvětluje Pavel hlavní výhodu eParkomatu. „Pak je tu ještě Google, jehož mobilní zařízení vlastní mnoho lidí. Jenže u něj je problém, že sbírá data pouze ze svých chytrých zařízení, my to umíme ze všech telefonů," vypichuje šéf českého startupu hlavní konkurenční výhodu „Přímou konkurenci tedy nemáme," uzavírá Pavel.

Globální záběr

I proto je jasné, že cíle eParkomatu jsou globální. Nyní se ukáže, jak moc atraktivní je český startup pro samotné investory a jestli mu pomohou s nejdříve evropskou, a poté i s celosvětovou expanzí. K té by ale eParkomatu měla pomoci i realtivně nová spolupráce s firmami Intel a Cisco (včetně Deutsche Telekom, se kterým již eParkomat má zkušenosti) v rámci sedmiměsíčního programu s názvem Challenge Up! Třeba se investorem stane jedna z těchto firem.



Rubriku sponzoruje projekt: