Digitální agentury, vývojářská studia, zakladatelé startupů a další subjekty z oblasti nové internetové ekonomiky - zhruba tak vypadá spektrum firem s českými vlastníky, jimž začal být nejen český, ale i evropský trh malý. Firmy proto rozvíjejí svá zastoupení na severoamerickém kontinentu, kde si hodlají dobýt jméno a pozici zejména inovacemi. A daří se jim to, takže českých inovačních poboček v amerických městech přibývá.

Creative Dock míří do Kanady

Creative Dock původně založil developer Martin Pejša s vidinou využít "nepružnost" velkých korporací v uvádění nových produktů a stavět pro ně firmy na míru. V Česku firma uvedla v posledních letech kromě už zmíněného Zonky třeba online účetní službu Sečteno, právnický software Single Case nebo službu zkoušení zboží zakoupeného v e-shopech KupNajisto. Teď zkouší úspěch i v zámoří.

"V Kanadě se budeme zajímat o pojišťovnictví, finanční technologie a o potenciální rozšíření našich vlastních startupů na kanadský trh," řekl Dotyku Martin Pejša. Coby šéfa kanadské pobočky si firma najala Chrise Robbinse, který v minulosti pracoval mimo jiné jako marketingový manažer ve Vodafone Česká republika nebo jako ředitel mobilního operátora Bite v Pobaltí.

Creative Dock už otevřel v posledním roce zastoupení v Německu, Polsku, na Slovensku, v Maďarsku a Nizozemsku. V současnosti pracuje v Creative Docku podle Pejši na jednotlivých projektech 250 lidí. Kanadská pobočka je první na severoamerickém kontinentu, kam jde Creative Dock pod svým názvem. Není ale jedinou Pejšovou aktivitou na tomto kontinentu.

User Technologies se chce etablovat ve Státech

"V USA se už etabluje naše partnerská firma User Technologies a myslíme, že v celé Severní Americe jsou inovacím dveře otevřené," tvrdí Pejša. User Technologies, známá také pod názvem Usertech, je digitální agentura spoluvlastněná Pejšou a Janem Beránkem, která má pomáhat stavět nové produkty startupům a korporacím. Firma otevřela na podzim roku 2015 svou první americkou pobočku v New Yorku a do jejího čela jmenovala bývalého zahraničního zástupce agentury Czechinvest v New Yorku Jana Frieda. Letos v únoru pak přidala další pobočku v San Francisku, kterou vede Kate Bunina.

Firma mění v souvislosti s americkou expanzí svůj název na U+ a dělí se na dvě divize U+Design a U+Cloud, z nichž jedna se bude věnovat tvorbě takzvaného UX designu (designu využívajícího uživatelskou zkušenost) a druhá technologiím. "Pro klienty jde většinou o vývoj IT systémů, aplikací a webů. Celá produkce probíhá centrálně v České republice," říká Pejša.

User Technologies, nově U+, navíc expanduje do Spojených států také s vlastními startupy, mezi něž patří třeba webová aplikace na plánování projektové spolupráce lidí s různými specializacemi Traffika nebo softwarový nástroj pro komunikaci Igloo.

Na západním i východním pobřeží

Otevření poboček User Technologies v New Yorku i v San Francisku odpovídá záměru "obsadit" jak východní, tak západní pobřeží Spojených států, což je strategie i dalších českých inovačních firem, které v současnosti dobývají americký trh. Konkrétně třeba české vývojářské firmy Strv spoluzakladatelů Davida Semeráda a Lubo Smida, věnující se vývoji webových a mobilních aplikací.

Strv v roce 2015 přesunula své ústředí do Los Angeles (ležícího na západě země u jižní hranice s Mexikem) a loni otevřela další nové pobočky, které má stejně jako User Technologies v San Francisku a v New Yorku. Všechny mají získávat na americkém trhu zakázky, na nichž následně pracují vývojáři Strv sídlící v Praze a v Brně.

"V současnosti máme ve Státech čtyřlenný prodejní tým, který vede bývalý zakladatel startupu Immediately Branko Černý, a dále produktový tým pod vedením Matta Mondaye," říká mediální zástupce Strv Jan Husták. Černý, byť Čech, je podle ředitele Strv Davida Semeráda v americké startupové komunitě známou osobností, která pomáhá českým vývojářům otvírat dveře firem.

(Černý dřív působil několik měsíců jako marketingový manažer Google, kde pomáhal středním a malým podnikatelům získat lepší pozici v Google vyhledávání. Vlastní startup Immediately – mobilní aplikaci pro správu a management obchodního procesu – založil v roce 2013 a loni v srpnu ho prodal firmě New Relic. Kromě funkce v Strv působí v Silicon Valley také jako investor a konzultant, pozn. red.)

Podle Semeráda prošla Strv v loňském roce přerodem z rozvíjejícího startupu do firmy a letos plánuje oproti loňsku trojnásobný nárůst obratu. V expanzi na americkém trhu jí podle Semeráda pomohla "šuškanda", tedy úspěšné realizace prvních aplikací, které přitáhly další zákazníky.

Mezi mobilní aplikace Strv, známé v Česku, patří například rozvoz jídla po Praze do deseti minut po objednání Ordr nebo online seznamovací sociální síť pro gaye Surge.