Sedmadvacetiletý Michal Šmída toho má na svůj věk poměrně hodně za sebou. Minimálně má bohaté zkušenosti ze zahraničí, kam se poprvé přestěhoval před 13 lety a kde i studoval. I tak se cítí stále jako Pražan. „Jsem úplně normální kluk z Prahy 7. Letná je má srdcovka. Když jsem se posouval, bylo to zpočátku s rodinou, pak za prací," říká.

Otec Michala totiž patří k vyhledávaným vrcholným manažerům. V Česku vybudoval poskytovatele půjček Multiservis, který se od roku 1996 zabýval nakupováním spotřebního zboží na splátky. Multiservis v roce 1997 pohltila GE Money Bank, jejíž českou divizi Michalův otec následně vedl. Stejně tak byl později nejvyšším mužem v ruské Alfa Bank a dnes je mimo jiné spolumajitelem investiční firmy Enern.

Cesta z USA, přes Moskvu do Londýna

Michal díky pracovním příležitostem svého otce odešel v roce 2002 s celou rodinou do amerického Connecticutu, kde studoval střední školu Daren High School. Jenže tam strávil pouze rok a půl života. Jeho otci totiž brzy přišla nová pracovní nabídka, tentokrát do ruské metropole. Zde nastoupil na anglo-americkou školu a po dvou letech, když úspěšně zakončil studium, se rozhodoval, kam dále. „Když jsem byl v Moskvě, rozhodoval jsem se, kam na vysokou školu. Hlásil jsem se do Spojených států, do Švýcarska a do Londýna," vypráví Michal s tím, že v každé zemi byl u přijímaček úspěšný.

Nakonec si vybral studia na londýnské vysoké škole King's College, kde se zaměřil na investiční bankovnictví a finance. Po jejím dokončení nastoupil v Londýně na plný úvazek do jedné z největších investičních bank světa Barclays. „Dělal jsem dluhopisové kapitálové trhy. Takže šlo o strukturování a prodávání dluhopisů. Jelikož jsem měl na starost region střední a východní Evropy a Ruska, mohl jsem pracovat třeba i na obchodech pro ČEZ, nebo České dráhy," vysvětluje.

Chuť budovat

Po 3,5 letech Michal zjistil, že Barclays je opravdu velký bankovní kolos, který mu nabízí málo příležitostí k osobnímu rozvoji a inovaci. Opět se tedy rozhodoval, kam dál. A za dalšími kroky stála „touha vrátit se po jedenácti letech zpět do Prahy", popisuje.

V Česku nastoupil do pražské pobočky bankovní skupiny Erste (vlastník České spořitelny, pozn. redakce), kde se věnoval tomu samému, co v Londýně. Brzy ale zjistil, že tíhne k tomu, vybudovat po vzoru svého otce vlastní byznys. V té době už byl v kontaktu s lidmi z investiční skupiny Enern, která v té době s další skupinou Miton rozjížděla projekt doručovací služby Kouzelná Almara. „To byl vlastně můj první projekt. Pomáhal jsem ho rozjet s Tomášem Čuprem a Davidem Pečenkou. Tehdy jsem potkal lidi z oblasti internetu, kterými jsem obklopen dodnes," říká.

Kouzelná Almara ale nedopadla dle očekávání. Projekt vzhledem k vysokým počátečním investičním nákladům a očekávané dlouhé návratnosti nakonec koupil konkurent In Time, který ho ale také nedokázal nastartovat podle svých představ. To už ale nebyla starost Michala, který opět s Enernem a Mitonem v zádech začal v říjnu 2013 pracovat na nové službě – platebním systému Twisto, která se nyní pomalu etabluje na českém trhu.

Koncept odložené platby

Twisto se inspiroval u švédské firmy Klarna. Služba se původně profilovala jako koncept „vyzkoušej, pak zaplať". Zákazníci si u vybraných e-shopů (např. Feedo, Datart, Mironet nebo Rohlík.cz), s kterými Twisto spolupracuje, může za poplatek (nejčastěji 39 korun) zvolit uhrazení hodnoty zboží právě přes tuto službu. Platit nemusí hned při objednávce, ale až po 14 dnech, a to přímo Twistu. Služba tak na sebe fakticky bere riziko, že zákazník svých závazků nedostojí. Twisto proto vyvíjí vlastní systémy, které pomohou odhalit podvodníka například jen podle místa, odkud nakupuje, jaký počítač používá či jaké má rozlišení na monitoru. „Obecně tedy pokud jste člověk ze severu Čech a ze starého počítače nakupujete dotykový tablet, jste pro nás poměrně rizikový," říká.

Česko = dobírkový národ

Cílem Twista je usnadnit zákazníkům placení na internetu. Projekt by také měl lidi naučit odvykat od dobírky, která zde stále dominuje. „Dobírka je dlouhodobě na ústupu, ale je zde stále velmi silná. Pořád má nějakých 40 procent," vypočítává.

Jenže Michalovi se postupem času začala služba jevit spíše jako agregátor plateb zákazníka. Nově tedy chce nabídnout zaplacení zboží z různých e-shopů až do 45 dnů od provedení objednávky. „Na konci měsíce od nás přijde zákazníkům vyúčtování a oni zaplatí všechny nákupy najednou," vysvětluje nový koncept, ke kterému je ale potřeba získat licenci od České národní banky. O tu momentálně Twisto žádá. Michal nyní pro Twisto vidí potenciál hlavně v nastupujících vysokoobrátkových segmentech, jako je například„food-delivery" (dovoz jídla a potravin, pozn. redakce), tedy v internetových obchodech typu Dámejídlo.cz nebo již zmiňovaný Rohlík.cz.