Platební metody

Chtějí firmy zbavit hotovosti

27. červenec 2015 četba na 5 minut

Žádné účtenky, faktury a následné zdlouhavé proplácení „cesťáků ". To je stav, do kterého chce nejen české firmy dostat tartup Expensa, který vznikl před třemi lety.

Jste živnostník, nebo máte menší či střední podnik a nejste spokojeni se současným zdlouhavým systémem účetnictví a s ním spojeným papírováním? To vše jen kvůli účtence od taxíku nebo bagetě, kterou jste si koupili jako občerstvení na služební cestě? Pak nejste sami.

S tímto problémem se proto nyní snaží vypořádat Patrik Tjokorda a Michal Diviš, kteří před třemi lety založili firmu Expensa, což je stejnojmenná platforma, kterou jednoduše ve firmě digitalizujete všechny účtenky a faktury.

Zároveň se všechny tyto transakce zaznamenávají na předplacené MasterCard karty podobné běžným platebním kartám, které vlastní každý zaměstnanec. Vedoucí pracovníci tak snadno mohou ovládat rozpočty svých oddělení a kontrolovat, kdo, kolik a za co utrácí. „Další výhodou je fakt, že firmy díky on-line systému zkracují čas za celkové vyúčtování na opravdové minimum," říká jeden ze zakladatelů a současný šéf firmy Patrik Tjokorda.

Trnitá cesta

Patrik se svým společníkem v roce 2008 rozběhl firmu Meloun Credit, která se zaměřovala zejména na věrnostní karty, předplacené karty pro firmy na využití taxislužby a podobných služeb. Časem ale měli možnost se seznámit i s bankovními systémy. 

„V Meloun Credit jsme se poprvé setkali s bankovními systémy a naučili se s nimi pracovat. Někdo o nás kdysi napsal, že tam jsme si přičichli k penězovodům," začíná s úsměvem vyprávět svůj příběh Patrik. Oba společníci neměli rádi jakékoliv účtování, a proto je napadlo, že by v tomto směru mohli ušetřit čas i starosti jak sobě, tak dalším zaměstnancům i jiným zaměstnavatelům.

„Udělali jsme si analýzu produktů, které by na trhu mohly mít šanci, začali jsme dohromady dávat infrastrukturu a záhy se k nám připojil investor Jan Urban," popisuje Patrik.

Zaměření na SME

Firma první karty technicky vydala v prosinci 2013, od března následujícího roku se pak začali nabalovat noví zákazníci. „Naší cílovou skupinou jsou střední a malé firmy nejlépe do 100 zaměstnanců," říká Patrik s tím, že mezi známější a větší zákazníky patří například poradenská firma Deloitte, cestovní kancelář Čedok nebo úvěrová pojišťovna KUPEG.

Expensa nyní nabízí ve spolupráci s MasterCard tři druhy karet – Petrol Card, Business Card a Premium Card – v cenovém rozmezí za využití od 49 do 290 korun na uživatele za měsíc. 

„To je myslím přívětivá cena, vzhledem k tomu, že získáte přehled o výdajích. A vyúčtování máte hotové za pět minut," říká Patrik a dodává, že Expensa v současné době čítá stovky firemních zákazníků, přičemž vydané karty počítá na tisíce. 

„Naším cílem je do roku 2020 vydat milion karet po celé Evropě," neskrývá ambiciózní plány Patrik. Zároveň tím naznačil, že Expensa nechce zůstat jen v Česku.

Konkuruje nám hotovost

V současnosti chystá novou „eurokartu", kterou by chtěla vydat do konce roku na Slovensku a poté v dalších zemích eurozóny. 

Přímou konkurenci Expensa dle Patrika v Česku nemá a v Evropě i v celém světě je konkurentů tolik, že by se dali spočítat na prstech jedné ruky. „Nepřímé konkurence je ale hodně. Tou největší je pro nás hotovost, i když ta je pro firmy drahá," vysvětluje Patrik. Další nepřímou konkurencí jsou samotné banky a samozřejmě palivové karty čerpacích stanic nebo obecně karty CCS.

Budoucnost nejen v kartách

Pokud jde o budoucí kroky, Expensa chce rozšířit zákaznickou bázi, a proto nyní posiluje obchodní a telemarketingový tým. Klíčový je pro ni samozřejmě i vývoj technologie, na které dělá šest z celkem 26 zaměstnanců. „Dostáváme se z fáze startupu do fáze klasické firmy," říká Patrik. 

Budoucí potenciál vidí například v elektronizaci knih jízd nebo ve spolupráci s firmami, které poskytují půjčky.

Případný budoucí ústup karet a naproti tomu nástup bezkontaktních platebních technologií (např. přes chytré telefony) byznys Expensy neohrozí, naopak mu může pomoci, věří osmatřicetiletý zakladatel firmy. 

„Je nám jedno, jestli se bude platit kartou, nebo mobilem. Naopak bychom byli raději, pokud by se všude platilo mobilem. To je daleko mocnější nástroj. A navíc by nám to zlevnilo distribuci. Naše přidaná hodnota není v kusu plastu," uzavírá Patrik.