Autoprůmysl

Dieselový motor v ohrožení

28. prosinec 2015 četba na 6 minut

Ruku v ruce se skandálem koncernu VW s měřením emisí se na Americkém trhu zvedla vlna kritiky směřující na využití dieselových motorů v automobilovém průmyslu. Je oprávněná?

Každé druhé osobní auto v Evropě, které sjede z výrobní linky, je vybaveno dieselovým motorem. Ve Spojených státech to jsou naopak jen tři ze sta nově vyrobených aut. Zástupci německého automobilového průmyslu ale tvrdí, že bez širokého používání dieselových motorů není možné dosáhnout dlouhodobého snížení skleníkových plynů. I když manipulace VW s výfukovými plyny na americkém trhu ukazuje na slabiny tohoto druhu pohonu.

„Manipulace s naměřenými a reálnými hodnotami emisí koncernem VW má jen málo společného se skutečnou kvalitou dieselových motorů. Kritici ale nyní využijí šance, aby u veřejnosti zvedli vlnu odporu k dieselovým motorům," napsal německý deník FAZ. Mnoho majitelů automobilů s dieselovou motorizací tak může být zmateno, zda hodnota jejich auta prudce klesla, nebo zda není vůz přímo škodlivý pro životní prostředí.

Bosch: nemáme s tím nic společného

Negativní reakcí veřejnosti může být ohrožen hlavní dodavatel výrobců dieselových motorů v Evropě firma Bosch. „Sedli jsme si s celou řadou chytrých lidí, abychom zhodnotili situaci. Ale na závěry je ještě příliš brzy," řekl mluvčí firmy Bosch po vypuknutí skandálu VW. Stuttgartská firma Bosch odmítá být spojována se skandálem koncernu z Wolfsburku.

I když patří mezi přední dodavatele součástí řízení dieselových motorů pro různé automobilky a Volkswagen patří rovněž k jejich zákazníkům. S přeprogramováním softwaru ve vybraných dieselových motorech prý nemá nic společného, to si nastavuje sám výrobce, upozornil FAZ. Bosch tvrdí, že z hlediska spotřeby a zachování zdrojů ropy je nejšetrnějším pohonem pro automobily právě dieselový motor. To tvrdí i německý svaz automobilového průmyslu VDA. „Moderní dieselový motor je důležitým stavebním kamenem pro snižování emisí CO2. Bez dieselových motorů toho nelze v Evropě dosáhnout," zdůraznil německý svaz.

Podíl dieselů v USA je minimální

Zajímavé je, že VW podváděl právě na trhu v USA, kde je tržní podíl dieselových motorů minimální. Američané těmto motorům nevěří a dávají přednost koupi auta na benzinový pohon. Přitom firma Bosch odhaduje, že by podíl aut s dieselovým motorem v USA mohl stoupnout až na 10 procent. To se ale po provalení skandálu VW zdá jako utopie.

V Evropě je diesel levnější

Prodeje automobilů s dieselovými motory ovlivňuje také světová cena ropy. Zatímco v západní Evropě je motorová nafta většinou levnější než benzin, na americkém trhu je tomu naopak. Navíc u Američanů stále přetrvávají předsudky ohledně spolehlivosti naftových motorů v extrémních klimatických podmínkách. Na Aljašce je příliš zima a v Texasu zase příliš horko, proto lidé spíše volí osvědčený benzinový motor.

Evropské automobilky přitom tvrdí, že na trhu v USA chtějí dostupnost dieselových variant modelů vozů rozšiřovat. Celkem se loni v zemi prodalo 121 tisíc naftových aut, z nich koncern Volkswagen vyrobil 58 procent. Jde ale jen o zlomek celkového amerického trhu. Na konci tohoto roku by mělo být v USA k dispozici 52 modelů s dieselovou variantou, do konce roku 2018 pak 87 modelů. Ale právě VW na americkém trhu nabízí každé čtvrté auto s dieslem.

Jsou emisní limity reálné?

Pro výrobce automobilů je důležité, jaké emisní limity dieselové motory mají. V Evropě platí limit vypouštěného CO2 95 gramů na každý ujetý kilometr. Měření limitů má v USA jiná pravidla, než v evropských zemích, zde musí autoprůmysl snížit spotřebu paliva do roku 2025 na 4,3 litru na sto kilometrů. „V testovacím režimu vozidel se vznětovým motorem jsou výsledky často lepší než v reálném provozu," tvrdí ale předseda německého svazu pro ochranu životního prostředí Hubert Weiger. Je to způsobeno tím, že otáčky motoru se při testování zvyšují na maximálně 120 km/hod, přitom auta jezdí rychleji.

Firma Bosch je na tuto kritiku připravena. Při použití nové technologie „Denoxtronic" se při provozu sníží oxidy dusíku až o 95 procent, tvrdí mluvčí firmy Bosch. Pak motor vyhovuje i normě Euro 6, která platí od začátku roku 2015 pro všechna nová auta. „Cílem normy Euro 6 je, aby vozidla se vznětovým motorem byla stejně čistá jako ta se zážehovým," řekl již loni Rolf Bulander ze společnosti Bosch odpovědný za pohonné jednotky.

Důvěra v Německý výrobek ohrožena

Celá kauza by mohla poškodit důvěru spotřebitelů v německé výrobky jako celek. Řekl to ředitel berlínského ekonomického institutu DIW Marcel Fratzcher. Podle něj hrozí kvůli možnému propadu poptávky i rušení pracovních míst.  „Je to opak pojmu Made in Germany," prohlásil v reakci na skandál Sigmar Gabriel, německý vicekancléř.

Odnese to i Mercedes a BMW

Dlouhodobě mohou mít problémy na americkém trhu i ostatní německé automobilky, jako Daimler a BMW. „Černou ovcí je VW, ale může to zkazit i ostatním německým výrobcům. Dieselová auta z Německa bude v budoucnu obtížné prodávat, i když budou v pořádku," prohlásil Ferdinand Dudenhöffer, odborník na autoprůmysl z univerzity Duisburg-Essen. Obavy investorů potvrdil i propad indexu frankfurtské burzy DAX. Kromě pádu akcií koncernu VW nejvíce klesaly tituly dalších automobilek – Daimler nebo BMW. Analytici hovořili doslova o krvavé lázni. Podle nich je nutné, aby VW vyměnil vedení a vrátil důvěru investorům.