Makroekonomika

Ekonomický paradox? Při poklesu nezaměstnanosti umírá více lidí

6. září 2016 četba na 3 minuty
Více práce, více nehod.

Více práce, více nehod.

Foto: Shutterstock.com

Ekonomická recese nemusí mít jen negativní dopady. Například na silnicích. Při zvýšení zaměstnanosti ve Spojených státech umírá více řidičů. Až o 5000 lidí více zemře na následky automobilových nehod ročně při růstu zaměstnanosti o jedno procento.

Jak je možné, že vyšší nezaměstnanost zachrání několik tisíc lidských životů? Protože na amerických silnicích ubývá nebezpečných řidičů. „Zdokumentovali jsme přirozenou ekonomickou sílu, která nutí rizikovější řidiče jezdit méně, aniž by odrazovali řidiče, kteří jezdí bezpečněji," uvedli k tomuto fenoménu Clifford Winston z Brookings Institution a Vikram Maheshri, ekonom z University of Houston, ve studii časopisu Journal of Risk and Uncertainty.

Více řidičů, více nehod

Pokud se tedy zaměstnanost zvýší o jedno procento, vyjede více řidičů na americké silnice a dochází k vyšší nehodovosti. Následkem toho zemře až o 5 tisíc lidí na silnicích více. Naopak vyšší nezaměstnanost vede k nižšímu počtu smrtelných nehod.

Nejhorší řidič? Starší, který žije sám

Předešlé studie už prokázaly skutečnost, že lidé obecně jezdí autem méně při ekonomickém zpomalení, což vede ke snížení počtu smrtelných nehod. Novinkou studie Winstona a Maheshriho je to, že ekonomické problémy dostanou ze silnic nejhorší řidiče.

Novinkou studie je to, že ekonomické problémy dostanou ze silnic nejhorší řidiče.

V době, kdy roste nezaměstnanost, za volant nesednou lidé, kteří často neřídí, mají starší vozy a jsou ve věku nad 60 let. Navíc často žijí sami nebo jen ve dvou. Naopak lidé, kteří žijí ve větší rodině a mají děti, jezdí opatrněji.

Proč tato skupina řidičů?

Proč zrovna tyto skupiny řidičů jezdí při vyšší nezaměstnanosti méně, na to výzkumníci nemají jednoznačnou odpověď. Jednou z možných teorií je to, že lidé s nižšími příjmy mají větší pravděpodobnost, že přijdou o práci a pak nepoužívají auto. Je to také spíše skupina lidí, co žije sama a vůz nutně nepotřebuje.

Výzkum vychází z dat zákazníků pojišťovny State Farm ve státě Ohio, jež souhlasili, aby byly jejich cesty elektronicky zaznamenávány výměnou za slevu jejich pojištění. Data byla monitorována v období od srpna 2009, kdy byla ve Spojených státech vysoká nezaměstnanost, až do září 2013.

Vývoj nezaměstnanosti v USA za posledních 10 let. Vývoj nezaměstnanosti v USA za posledních 10 letAutor: tradingeconomics.com

Přes třicet tisíc zabitých

Úmrtí na silnicích v Ohiu byly o 14 procent nižší, když byla míra nezaměstnanosti o jeden procentní bod vyšší. Při přepočtu na celé Spojené státy pak vědci došli k číslu pěti tisíc životů, když se počet mrtvých při autonehodách celonárodně pohybuje ve výši 33 tisíc ročně.

Kritický odstup

Sami autoři studie dodali, že je třeba k těmto závěrům přistupovat kriticky. „Tato čísla nejsou definitivní, pokud budeme upřímní. Zatím se jedná o první výsledky," vysvětlil Winston.
Klíčovou otázkou pro vědce nyní je, jak ze silnic tyto nebezpečné řidiče odfiltrovat i v případě toho, že ekonomika poroste a spolu s ní i zaměstnanost. Podle nich by bezpečnosti na silnicích pomohly autonomní vozy, upozornil Bloomberg Businessweek.

Protože mnoho vážných nehod způsobí řidiči, kterým byl odebrán řidičský průkaz, doplnil Winston. Tato skupina řidičů by mohla použít autonomní vůz v případě, že se potřebují někam dostat, bez toho, že ohrozí ostatní. Na průzkumu se finančně podílela nadace AAA Foundation for Traffic Safety, dodal Bloomberg Businessweek.