Liftago, Hopin, Uber... To je jen malý výčet mobilních aplikací, které v posledních dvou letech vstoupily minimálně na pražský trh. Jejich společným jmenovatelem je, že se snaží lidem usnadnit dopravu ve městech. A zbavit taxikáře nekalých praktik.

Jednou z nových taxi služeb je i původem estonské Taxify, které do Česka loni v létě přivedl Roman Sysel.

Zaměření na finance

Roman se od svých studií věnoval financím. Účetnictví a finanční management vystudoval na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, zahraniční zkušenosti pak získal v rámci studijních programů na Univerzitě Johanna Keplera v Linci nebo také na Univerzitě Chang Jung na dalekém Tchaj-wanu.

„Pobyt na Tchaj-wanu mi osobnostně strašně pomohl, seznámil jsem se s úplně jiným světem. Všechno, co vypadá podobně jako doma, je tam vlastně úplně jinak. Musíte se tomu otevřít, abyste to poznali. Nicméně váš obzor se potom hodně rozšíří. Najednou vidíte možnosti řešení tam, kde by vás dříve ani nenapadly. Naučil jsem se tam za sedm měsíců více než doma za tři roky, a jsem za to dodnes hodně vděčný,“ vzpomíná Roman.

Na vlastní pěst

Po studiích nastoupil do renomovaných poradenských firem. Od roku 2007 působil v české divizi konzultantské firmy KPMG, poté v PwC.

Delší dobu mě fascinovalo, jak se mění taxi odvětví po celém světě.

V roce 2012 se ale osamostatnil, když založil společnost „nula“ zaměřující se na poradenství pro malé a střední firmy. V rámci této firmy vzniklo i mnoho projektů jako úklidová firma Andulka (naseandulka.cz) nebo služby pomáhající s koupí nemovitosti jako Nemoinspekt.cz (s celorepublikovou působností v oblasti inspekce nemovitostí) a Alisen.cz (kompletní poradenství a zastupování při nákupu nemovitostí).

V srpnu loňského roku zde pak jako country manažer rozjel taxi platformu Taxify, kterou v estonském Tallinnu před třemi lety založil dnes teprve dvaadvacetiletý Markus Villig.

„Delší dobu mě fascinovalo, jak se mění taxi odvětví po celém světě. Měnit staré nefungující v něco lepšího mě vždycky lákalo a zaměřoval jsem se na to ve většině svých projektů. Chtěl jsem být tedy i součástí této změny. Dozvěděl jsem se, že se Taxify chystá expandovat, a tak jsem neváhal a oslovil Markuse přes LinkedIn,“ vzpomíná Roman.

„Probrali jsme situaci v Taxify a poměrně rychle jsme se dohodli na tom, že pomůžu rozjet Taxify tady u nás v Praze. Předal jsem tedy vedení některých svých projektů kolegům a vrhl se s chutí do práce,“ dodává.

Jednoduše, transparentně

„Taxify představuje novou generaci služby, něco jako když automobily nahradily koně,“ přirovnává Roman. Jádrem celého byznysu je stejnojmenná aplikace, pomocí níž uvidíte nejbližší taxi ve vašem okolí, zvolíte cílovou destinaci, kliknete a za pár minut je u vás vůz, přičemž na mobilu rovnou vidíte i odhad konečné ceny za váš odvoz.

„Cenu za jízdu pak počítá sama aplikace, není tedy možné, aby byl zákazník okraden. Zákazník je tedy celkově ve větším bezpečí. Navíc pro použití nepotřebujete ani hotovost, stačí si zadat do aplikace platební kartu a nemusíte nic řešit,“ vysvětluje výhody moderních technologií.

Nové služby tohoto typu se ale brzy dostaly do nevole konkurentů v podobě klasických taxi dispečinků a samotných taxikářů. Nejviditelnější je boj proti americké službě Uber, který má celosvětový rozměr. Čeští taxikáři proti podobným službám a zejména nedodržování předpisů některých z nich protestovali naposledy v únoru, když v Praze na několik hodin ucpali magistrálu.

„Souhlasím s taxikáři v tom, že by měly být nastavené podmínky pro všechny stejně. Nicméně si myslím, že by tyto podmínky měly být spíš uvolněné než více svázané,“ říká Roman.

Očekáváme, že do pár let bude pomocí taxi aplikací objednáno přes 90 procent všech jízd.

A pokud už podle něj má být regulace, jejím motorem by měli být především zákazníci. A samotná aplikace pak ohlídá cenu i kvalitu řidiče.
„V Taxify když hodnocení řidiče spadne pod 4,5 hvězdičky, je automaticky zablokován. Je pak v jeho nejvyšším zájmu, aby kvalitu svých služeb zlepšil a dlouhodobě držel. Toto nenahradí žádná regulace,“ vysvětluje Roman.

Taxify za více než půlroku existence na českém trhu získalo pod svá křídla stovky řidičů, počet zákazníků se pak počítá na desetitisíce. „Cílem pro rok 2016 je pak získat co největší podíl na trhu v Praze. Očekáváme růsty v řádech desítek procent měsíčně,“ vypočítává Roman.

O tom, že má Taxify v Praze ambiciózní plány, svědčí i to, že si její zakladatel Markus Villig vzal vývoj v Praze osobně na starost a řeší vše s lokálním týmem na denní bázi.

Disrupce trhu

Služba je nyní aktivní v deseti evropských zemích, ale zkušenosti má i v zámoří. „Taxify už několik měsíců úspěšně běží také v Mexiku a pravděpodobně se budou otevírat další města v regionu Jižní a Střední Ameriky,“ říká Roman.

Hodně také nyní sází i na Afriku, kde před pár dny rozjela svoji službu v hlavním městě Keni – v Nairobi, kde spolupracuje s více než 400 oficiálními taxikáři. Do konce roku pak chce Taxify rozšířit svoji nabídku i do dalších keňských měst. Celkem chce získat 7000 taxikářů z licencovaných společností.

Na černém kontitnetu pak Taxify působí ještě v Jihoafrické republice v Johannesburgu a Kapském městě.

Chuť růst je velká, aby také ne. Mobilní aplikace mění tradičně zaběhnuté obory a klasické dispečinky v taxi segmentu silně pociťují jejich dopady a musí na ně reagovat. „Taxify pak spolupracuje i s celými flotilami, nabízí jim bezplatně dispečerský program a další výhody. Očekáváme, že do pár let bude pomocí taxi aplikací objednáno přes 90 procent všech jízd,“ předpovídá Roman.