Internet

Facebook chce zničit e-mail

30. březen 2015 četba na 5 minut

Foto: redakce

Mark Zuckerberg na vývojářské konferenci představil nový koncept komunikační služby Messenger, který by měl přinést revoluci v internetové komunikaci.

Zničit e-mail a nahradit ho svým komunikátorem. Mark Zuckerberg není muž malých cílů. Na každoroční konferenci facebookových vývojářů představil hned několik novinek, které mají prolnout sociální síť ještě víc s lidskými životy. Klíčovým slovem letošního ročníku byl Messenger. Původně nedílná součást mobilní aplikace sociální sítě se loni osamostatnila a začala její cesta k proměně v multifunkční nástroj.

Dosud ji v mobilech má kolem šesti set milionů uživatelů po celém světě. Stala se tak sofistikovanějším doplňkem populární aplikace WhatsApp, kterou Facebook koupil loni za rekordních 19 miliard dolarů. Zatímco budoucnost WhatsAppu je podle jeho zakladatelů v jednoduchosti a důrazu na rozšíření hlasových služeb, Messenger se mění na univerzální komunikační nástroj.

Zuckerbergův tým ohlásil na konferenci zvané F8 novinky jménem Messenger Platform a Messenger Business. Z aplikace, která dosud uměla posílat zprávy, soubory a telefonovat, se stává jakýsi hub, v němž se mohou realizovat i vývojáři mimo Facebook. Brzy tak bude možné v Messengeru upravovat krátká videa nebo dělat animované GIFy. V první vlně se k novince přihlásilo čtyřicet partnerů, kteří už připravují své aplikace pro nové prostředí.

Nebude to jenom zábava, která má komunikační aplikaci oživit. Z byznysového pohledu je mnohem zajímavější i možnost propojení Messengeru s e-shopem. Facebook by se tak dostal ještě hlouběji do „vnitřností" klasické e-commerce. V praxi by to mělo vypadat tak, že by obchody už nemusely posílat potvrzovací e-maily, ale se zákazníky by komunikovaly rovnou prostřednictvím chatu. A to včetně případných změn objednávky nebo reklamací. Otázkou ale je, nakolik jsou na takovou přímou linku připraveny i samotné obchody. Nenápadná novinka by však mohla zase trochu „namydlit schody" klasickému e-mailu.

Nejstarší internetová komunikační platforma totiž Facebooku stále odolává a sociální síť si na ní už párkrát „vylámala zuby". Před pěti lety chtěl Zuckerberg napodobit Microsoft a Google a získat další data od svých uživatelů tak, že jim nabídl schránky @facebook.com. Po čtyřech letech marného snažení to ale nakonec vzdal a rozhodl se na to jít zcela jinak. Zkusí své uživatele odnaučit s e-mailem pracovat.

Videa se rozpínají i mimo Facebook

Proměna Messengeru sebrala na konferenci F8 většinu pozornosti. Přitom ale zazněly i další novinky jako třeba výraznější zapojení videa. Když se ohlédnete, tak před pěti lety byl většinou sdíleného obsahu text. Teď už jsou to fotky. Za pět let to bude video a pak už přijde virtuální realita, tvrdil Zuckerberg ve své prezentaci na F8.

Podobně jako ostatní videoslužby typu YouTube pustí videa z Facebooku (samozřejmě olepená svou reklamou) i na weby svých uživatelů nebo fanoušků prostřednictvím takzvaného embedování. Video je podle Marka Zuckerberga budoucnost jeho sociální sítě. Koneckonců, už dnes si uživatelé Facebooku přehrají 3 miliardy videí denně. Podobně by se měla sociální síť postupně připravovat na nástup virtuální reality. K tomu si Zuckerberg loni pořídil za dvě miliardy dolarů startup Oculus Rift. Takzvaná sférická, neboli 360stupňová videa, už by se měla objevovat v newsfeedu.
Speciální videa se musí natáčet i speciálními kamerami. A to hned čtyřiadvaceti najednou.

Už dnes si je mohou kromě majitelů Oculus Rift naplno vychutnávat i fanoušci Samsungu, kteří experimentují se Samsung Gear VR.

Akcie šplhají k rekordům

Facebook jede na vítězné vlně. Po nepříliš vydařeném vstupu na burzu v květnu 2012 se už oklepal a jeho akcie rostou raketovým tempem a už jsou na víc než dvojnásobku upisovací ceny. Rekord z posledních dnů se pohybuje kolem 85 dolarů za akcii. Firmu táhne obnovený zájem o sociální sítě ze Silicon Valley. Od začátku roku zaznamenaly výrazné růsty i konkurenční Twitter a LinkedIn.

Jedním z důvodů naděje investorů jsou inovace, kterými se Facebook a spol. snaží „vytlouct" ze svých databází informací o uživatelích další peníze. Twitter začíná testovat automaticky přehrávaná videa, se kterými uspěl Facebook především u inzerujících značek. Facebook se zase snaží dostat do svého systému reálné peníze. Kromě propojení s e-shopy už připravuje i možnost posílání peněz mezi uživateli.