Více fotek z dovolené vaší sestry, více komentářů od vašeho bratrance a naopak méně příspěvků od výrobce bot, které se vám líbí. Tak by v nadsázce měl již brzy vypadat váš Facebook. Největší sociální síť po čase sáhla do algoritmu News Feedu, jenž vybírá, jaká zpráva se vám zobrazí na virtuální zdi a v jakém pořadí.

Novou strategii pod heslem „více rodiny a přátel, méně firem a celebrit" zavede Facebook v nejbližších dnech a bez okolků přiznává, že je to změna k lepšímu i pro jeho vlastní byznys.

V miliardové komunitě Facebooku jsou stále uživatelé, kteří se obávají, aby jim neunikly důležité příspěvky od přátel, na kterých jim záleží.

Podle produktového manažera Adama Mosseriho jsou totiž v miliardové komunitě této sociální sítě stále uživatelé, „kteří se obávají, aby jim neunikly důležité příspěvky od přátel, na kterých jim záleží". (Že by počáteční stav facebookové závislosti?)

Čím více relevantních statusů virtuálních přátel (o tom, co zrovna obědvali) a fotek příbuzných na dovolené (když vy se potíte v kanceláři), tím více času prý uživatelé budou na sociální síti trávit. V optice Facebooku to zároveň znamená více zobrazených a přehraných reklam.

Facebook jako dohazovač

Kdo novince o řazení zpráv rozhodně nedá „lajk", jsou správci firemních stránek. Zatím není přesně známo, jak konkrétně se nový algoritmus podepíše na jejich výkonnosti (výkonnosti jednotlivých stránek, nikoli správců). Nicméně Lars Backstrom z Facebooku už varoval: „V souhrnu očekáváme, že kvůli aktualizaci pravidel výběru příspěvků může klesnout dosah některých stránek."

Sociální síť tak dál tlačí na firmy, ale i klasická média, aby si připlatily, pokud chtějí svůj obsah zobrazit „facebookovému národu". Přitom v USA už Facebook za zdroj zpráv označuje téměř polovina dospělé populace.

Média tak sociální síť nemohou ignorovat. Tím spíš, že podle dat analytické společnosti Parse.ly už Facebook generuje mírně větší porci návštěvnosti mediálních webů (41,4 procenta), než dohazuje vyhledávač Google.

V souhrnu očekáváme, že kvůli aktualizaci pravidel výběru příspěvků může klesnout dosah některých stránek.

Nová pravidla neznamenají, že by se vám facebooková „zeď" přes noc změnila v záplavu koťátek a žvatlajících nemluvňat. Sociální síť vysvětluje, že uživatelé intuitivně očekávají, že v News Feedu uvidí tři základní typy příspěvků: Zaprvé vše možné od lidí, na kterých jim záleží.

Potom zprávy, ale nikoli vybrané médii samotnými, ale spíše odkazy na články, které komentují nebo sdílí vaši přátelé. A v neposlední řadě je to zábavní obsah, pod který Facebook začlenil jak ona pověstná koťátka, tak třeba statusy od celebrit.

Jaké to bude mít důsledky, když zprávy vybírají počítačové algoritmy a nikoli lidští editoři, jsme analyzovali již před časem v Dotyku 24/2016. Text najdete zde.