Jezdily v něm hollywoodské hvězdy Clark Gable nebo Elizabeth Taylorová, která jej dostala v roce 1956 od studia Warner Brothers vyvedený v barvě svých očí. Jezdili s ním američtí prezidenti a vlastnil ho i král rokenrolu Elvis Presley. Zároveň je spojen rovněž s jednou z nejčernějších událostí moderních amerických dějin: právě v něm seděl prezident John F. Kennedy, když byl v roce 1963 zastřelen v Dallasu.

Nyní se vůz Lincoln Continental vrací na trh. Koncept nové generace luxusního sedanu vystavila minulý týden automobilka Ford na autosalonu v New Yorku. Půjde již o desátou generaci tohoto vozu, jehož sériová výroba by měla začít na jaře 2016. O obnovení výroby rozhodl podle představitelů Fordu zájem čínských zákazníků. S ohledem na jejich požadavky má mít vůz velký prostor pro cestující na zadních sedadlech.

Skoro 80 let na silnicích

Lincoln Continental má svoje kořeny v roce 1938, kdy si Edsel Ford, syn zakladatele továrny Henryho Forda, vyrobil auto pro svou letní dovolenou. Pod dojmem obdivného přijetí, s nímž se setkal během pobytu v Palm Beach, jej zařadil do sériové výroby. Vůz se brzy stal symbolem luxusu poválečných Spojených států. Jezdily v něm jak tehdejší hvězdy Hollywoodu, tak i američtí prezidenti.

V 50. letech minulého století byl Continental samostatnou značkou oddělenou od Lincolnu, která nabízela vozy s daleko větší mírou lukrativnosti. Později v 60. letech přišel již model Lincoln Continental s jednoduchými přímými liniemi a od sebe se otvírajícími předními a zadními dveřmi, který se stal ikonou Kennedyho éry.

I když s nástupem konkurence, zejména z Evropy a později i Asie přišel Continental o část své majestátnosti, přesto se mu obchodně dařilo. Nejvíce kusů se prodalo v roce 1990 – téměř 63 tisíc vozů. Od té doby ale prodeje začaly postupně klesat. Jedním z důvodů byly akvizice dalších luxusních značek – Jaguar a Volvo, které automobilka Ford přibrala do své stáje. Design Lincolnu se postupně stal nudným a nedokázal vystoupit ze stínu levnějších fordů.

Luxusní Continental také doplatil na konkurenci z vlastních řad, kdy dočasně u zákazníků uspěl středně velký model Lincoln LS a o něco větší Town Car. A ve třídě luxusních vozů po nástupu nového milénia převálcovaly americké výrobce německé automobilky.

Cesta zpět

Jak cituje server The Verge generálního ředitele Fordu Marka Fieldse,nynější koncept sedanu značky Lincoln původně vedení podniku příliš nenadchl. V momentě, kdy padl návrh, že by se ale vůz jmenoval Lincoln Continental, přístup se změnil a odstartoval tvůrčí proces, který skončil happy endem. Obnovením kultovní značky, která se naposledy přestala vyrábět v roce 2002.

I když podle prvních dojmů není nová koncepce vozu zvenčí nijak výrazná, v kombinaci s vybavením interiéru a motorem by mohla uspět. Jak tvrdí Fields, název Lincoln Continental ve spojení s luxusním vybavením by měl automobilce u čínských zákazníků získat ještě lepší renomé. Navzdory tomu, že Lincolny se začaly v Číně prodávat teprve loni, podotýká server The Verge.

Nejdříve New York a pak Čína

Lincoln se ve snaze návratu na výsluní nesnaží být sportovní jako BMW nebo elegantně nápadný jako Cadillac. Právě autosalon v New Yorku ale naznačuje, že návrat kultovního vozu nebude jednoduchý. Continental totiž bude mít „soupeře" v nové podobě Mercedesu Benz třídy S nebo BMW 7 a stranou nechce zůstat ani nový sedan značky Cadillac.

Nový koncept Lincolnu Continental si má hlavně získat srdce „čínské armády zájemců o luxusní vozy", píše list Financial Times. Cílí především na co největší pohodlí pasažérů. Jak přední, tak zadní sedadla jsou prostorná a v kabině jsou použity „materiály, které jsou prý nejpříjemnější na dotek v historii Lincolnu. To znamená například kůži Venetian nejen na sedadlech, ale také na dveřních panelech."

Čínští zákazníci totiž dávají přednost před samostatným řízením najatým šoférům, proto se automobilka zaměřila na pohodlí a komfort. Nechybí tak vyhřívání sedadel včetně masážní funkce, nebo možnost přetvořit přední sedadlo spolujezdce stiskem tlačítka v lehátko. V zadní části jsou dvě oddělená křesla s masivním středovým tunelem, kam lze uložit šampaňské nebo vysouvací stolečky.

„Konkurenční Cadillac má k dobru desetiletý náskok přestavby své značky. Ale tento vůz (Lincoln Continental) by měl zacelit mezeru automobilky, kdy jednoúčelový model Lincolnu doplní vyšňořené Fordy, které koncern prodává už příliš dlouho," domnívá se Karl Brauer, analytik autoserveru KBB.com.