Bankovnictví

Globální působení není jen sen. Je to náš plán

12. říjen 2015 četba na 10 minut

Foto: redakce

On-line směnárna zahraničních měn Valuto prochází dalším z milníků své historie. Firma změnila svůj název a nadechuje se k další expanzi. Nejdůležitějšími zeměmi jsou pro nás všechny státy, které mají svou měnu," říká ke strategii rozšiřování jeden z otců služby Michał Czekalski.

Polský podnikatel Michał Czekalski patří k hlavním průkopníkům trhu internetového směnárenství v Polsku. Před pěti lety založil se svým bratrancem Łukaszem Olekem on-line směnárnu Valuto (původní název Valutomat), v níž si registrovaní uživatelé mohou napřímo měnit své devizové prostředky, čímž se tak vyhnou vysokým poplatkům v klasických směnárnách.

„Za pultem seděl nepříjemný člověk, který se choval tak, jakoby nechtěl peníze směnit. A poplatky za směnu mi navíc přišly přemrštěné," popisuje Czekalski v rozhovoru pro Dotyk BYZNYS počátky nápadu rozjet podobný projekt, který za pět let existence získal mnoho ocenění. Například byl zařazen mezi 50 nejrychleji rostoucích technologických firem v regionu od společnosti Deloitte.

Valuto jen v Polsku loni směnilo měny za více než 2,5 miliardy eur. V Česku, kam projekt vstoupil na začátku tohoto roku, jeho systémy prošlo v přepočtu dohromady přes 700 milionů korun. „Teď se učíme rozšiřovat své aktivity v Evropě a později, až budeme mít i více kapitálu, bude pro nás snazší expandovat i za hranice Evropské unie," říká Czekalski.

Jak jste se vůbec dostal k podnikání na internetu, které vedlo až k projektu Valuto?

Jsem typ člověka, který je hodně podnikavý. Celý svůj život jsem se pokoušel rozjet několik projektů. Vystudoval jsem marketing a management a s mým současným byznysovým partnerem Lukaszem, který je zároveň mým bratrancem, jsme už v minulosti rozebírali možnosti podnikání, které bychom mohli dělat společně.

A příležitost se objevila tehdy, když jsem se vypravil na svatební cestu. Potřeboval jsem na líbánky do Řecka nakoupit eura a šel jsem do jedné z kamenných směnáren. A ten zážitek byl opravdu hrozný. Za pultem seděl nepříjemný člověk, který se choval tak, jakoby nechtěl peníze směnit. A poplatky za směnu mi navíc přišly přemrštěné. Řekl jsem si, proč se peníze nemohou měnit na internetu? A to byla ta prvotní inspirace. Hned po návratu ze svatební cesty jsme se na to s Lukášem vrhli.

Celý systém jste vyvinuli sami?

Vše jsme vytvořili od nuly. Na začátku to po technické stránce bylo hlavně Lukášovo dílo, později jsme ale začali nabírat lidi. Vše je ale dělané takzvaně „in-house".

Pohybujete se v oblasti financí, museli jste tedy před spuštěním projektu řešit podmínky regulace?

Když jsme začínali, tato oblast byla takovou šedou zónou. Vlastně ani nebylo jasné, jakým způsobem by měl být náš byznys regulovaný. Proto zpočátku nebylo jasné ani to, která pravidla pro nás platí. Ale sami jsme učinili opatření, která lidem poskytla tu nejlepší úroveň zabezpečení, jež byla možná. Regulátoři si ale časem začali všímat i této oblasti a dnes už máme stanovená jasná pravidla, kterých se musíme držet.

Valuto nyní prochází zásadní změnou. Tou nejviditelnější pro samotné uživatele je asi přejmenování na dnešní Valuto z předchozího Valutomatu. Proč k tomu došlo?

V České republice jsme měli po spuštění služby v letošním lednu velmi dobré výsledky. Dokázali jsme si tak, že tento byznys opravdu dává smysl, že služba lidem pomáhá, a proto ji chtějí využívat. Doména Valutomat.cz ale byla velmi lokální a my se rozhodli, že chceme naše aktivity rozšiřovat do celé Evropy. Nechceme zůstat jen v Česku a Polsku.  Hledali jsme tedy obchodní značku, která bude více mezinárodní, bude se snadněji vyslovovat a bude lépe pochopitelná i v jiných jazycích. Ve zkratce jako důvod můžeme uvést, že se rozpínáme a transformujeme z lokální na multinárodní značku.

Jaké evropské trhy jsou pro vás zajímavé? Kde vidíte největší potenciál?

Nejdůležitějšími zeměmi jsou pro nás všechny státy, které mají svou měnu. Mimo Česka jde o Maďarsko, skandinávské země, samozřejmě také Velká Británie. Ale pozornost věnujeme i členským zemím eurozóny. Německo, Francie, Španělsko, Itálie – to jsou velké ekonomiky, které také přináší zajímavé efekty z obratů. Trh je opravdu obrovský, takže bude záviset spíše na našich možnostech expanze.

Takže potenciální situace, že by každá země v Evropě platila eurem, váš byznys neohrozí?

Jak jsem zmínil, i v zemích, které již platí eurem, vidíme také velký potenciál. Je zde hodně transakcí mezi eurem a dolarem, librou a švýcarským frankem nebo dalšími i exotickými měnami. Takže i kdyby se další země připojovaly k euru, není to pro nás důvod, abychom naši expanzi zastavili.

V Polsku a Česku to bude logicky nejvíce o výměně české koruny za euro a polského zlatého za euro? Nebo máte některé překvapující statistiky?

Opravdu je to tak, jak říkáte, i když se občas objevují i měny dalších zemí. Zajímavé ale je, že s tím, jak zintenzivňujeme svou přítomnost na rozběhlých trzích, postupně se objevují nové páry, které začínají být z hlediska směny oblíbené. Příkladem je směna polského zlotého a české koruny, protože směny těchto měn klasickým způsobem jsou v obou zemích hodně omezené. Svým způsobem tak odemykáme nové trhy.

Expanze je pro každou firmu zpravidla vždy hodně finančně náročná. Znamená to, že se vám z pohledu hospodaření daří?

Naše aktivity v Polsku jsou stabilní a dynamicky zde rosteme. V roce 2014 bylo zde přes náš systém směněno měn v objemu 2,5 miliardy eur. To nám přineslo zisk ve výši 6 milionů eur. Tento rok očekáváme lepší a ten další ještě lepší. S penězi tedy v současnosti nemáme žádný problém.

Samozřejmě nejste jedinou firmou, která tyto služby nabízí. V poslední době se jich rojí čím dál tím více. Konkurence na vás nějakým způsobem tlačí?

Když se bavíme o konkurenci, musíme se podívat na velikost trhu, který obstarávají banky a který alternativní subjekty. A současná data Evropské unie ukazují, že alternativní služby se na celém měnovém trhu podílejí jen z 0,01 procenta. Z tohoto důvodu nás tedy jakákoliv konkurence na tomto trhu netrápí. Je zde obrovský prostor k růstu. Snažíme se hlavně oslovit zákazníky bank a přivést je přímo k našim službám, které jsou lepší. Přiznám se, že jednám s konkurenčními firmami, které dělají podobné věci jako my, a v tomto spolu táhneme za jeden provaz.

Mluvil jste o polském trhu, jistě ale znáte statistiky za český trh. Jak jste s vývojem v Česku spokojeni?

Jak jistě víte, český trh byl první zemí, do které jsme s Valutem expandovali. Byl to pro nás jakýsi test. A musím říct, že s vývojem zde jsme velmi spokojeni. Služba je úspěšná i přes to, že jsme s pražským týmem z Polska příliš nespolupracovali. Český trh ale Valuto přijal velmi dobře. I to byl důvod, proč jsme se rozhodli rozšířit do dalších zemí. Pokud jde o statistiky, v Česku již máme přes 3000 aktivních uživatelů a už jsme směnili více než 700 milionů korun. To jsou pro nás velmi dobrá čísla.

Myslíte si, že do konce roku překonáte hranici 1 miliardy korun?

Je to možné, pokud vše půjde dobře.

Kvalita vašich aktivit, zejména rychlost převodů z Valuta z a na vlastní účet uživatele, také hodně závisí na spolupráci s bankovními subjekty. Vyjednáváte s nimi neustále a rozšiřujete jejich okruh?

To je velmi dobrá a zajímavá otázka. Někteří lidé by si mohli myslet, že jsme pro banky konkurencí a banky s námi nebudou chtít spolupracovat. Ve skutečnosti s nimi ale zdařile spolupracujeme. Obecně je to tím, že podporujeme a rozšiřujeme elektronické převody a transakce. Takže lidé, kteří naši službu využívají, nepracují s hotovostí. A to je výhoda pro banky, jelikož tito lidé potřebují k převodům apod. bankovní infrastrukturu. Rozvíjíme tedy internetové bankovnictví, takže v nás banky vidí určitou synergii. A samozřejmě jim platíme poplatky, benefitují z každé přes nás provedené transakce.

Podíváte se jednoho dne s Valutem i za hranice Evropy, nebo jaká je vaše vize?

Valuto je zajímavý model, který nabízí peer-to-peer výměnu měn s téměř nulovými náklady. Pokud tedy máte peníze ve dvou zemích, je to pro vás ideální nástroj, jak efektivně směnit peníze. Navíc Evropská unie je velmi dobře připojená kvůli SEPA platbám v eurech, které fungují velmi dobře. Evropa je pro typově nám podobný byznys dobrým místem, kde se můžeme učit, jak podnikat mezinárodně. Navíc pokud v jedné zemi získáme licenci, můžeme ji snadno přenést i do další.

Z tohoto pohledu pro nás nejtěžší v každé zemi je přizpůsobit marketing a zákaznickou podporu. To samozřejmě musíme dělat všude. Pokud jdete za hranice EU, musíte mít v každém státě oddělenou společnost, s vlastním týmem a vlastní licencí. Pokud budeme úspěšní, za pět deset let většina našeho byznysu bude přicházet z Evropy. Je to pro nás prostě jednodušší. Teď se učíme rozšiřovat své aktivity v Evropě a později, až budeme mít i více kapitálu, bude pro nás snazší expandovat i za hranice Evropské unie. Globální působení není jen snem v našich hlavách, je to náš plán, který chceme následovat.