Nejhledanějším jménem německého manažera na stránkách Googlu v roce 2016 bylo Dieter Zetsche. Uvedl to server deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Šéf automobilky Daimler předběhl Matthiase Müllera ze skandály otřásané největší německé automobilky Volkswagen (VW). Ten skončil na druhém místě.

Zelený manažer a druhá svatba

Manažera automobilky, která vyrábí vozy Mercedes pro movitější klienty, do čela žebříčku spíše než novinky na automobilovém trhu dostal jeho manažerský styl, dříve u německých vedoucích pracovníků nevídaný. Zetsche se totiž objevil na sjezdu německých Zelených. Otevřeně hovoří o elektromobilitě, přísnější regulaci výfukových plynů, migrační politice.

„Zetsche stále častěji nechává oblek a kravatu ve skříni. Manažerskou uniformu vyměnil za tenisky a džíny," všiml si FAZ u třiašedesátiletého manažera s mohutným knírem. Jeho nový styl může symbolizovat změnu firemní kultury u dříve uměřeného a konzervativního výrobce automobilů.

„U Daimleru zastáváme jednoduché pravidlo. Neexistuje žádný dress code. V dokumentu ,Leadership 2020' jsme přijali novou firemní kulturu. Jsme přesvědčeni, že právě nyní je správný čas pracovat na novém stylu řízení," vysvětlil, samozřejmě v teniskách, Zetsche pro Bild.

Nahoru ve vyhledávacích algoritmech internetu dostala německého manažera také jeho druhá svatba, když si na konci října vzal partnerku Annu a dostal se do mnoha společenských rubrik německých médií.

Novináři se přitom o francouzské družce dozvěděli jen půl roku před termínem svatby. Svatba v takto krátkém čase také není synonymem konzervativního manažera německé firmy, míní FAZ. Jeho první žena Gisela zemřela na rakovinu v roce 2010. Z manželství mají tři dospělé děti.

Často komentuje světové dění

Zetsche se pravidelně dostává do zpravodajských rubrik. Před Vánoci řekl o nově zvoleném prezidentovi USA Donaldu Trumpovi, že těžko bude znevýhodňovat evropské automobilky na americkém trhu.

„Za prosperitou v USA a ve světě stojí růst světového obchodu," prohlásil s tím, že se neobává dopadů nové americké administrativy na americké továrny evropských automobilek. Daimler má jednu v Alabamě. Naftové motory, které stojí za skandálem VW, jsou podle něj jen okrajovým produktem, zejména v Americe.

V roce 2025 by mohla být až čtvrtina produkce Mercedes-Benz v podobě elektromobilů, odhadl Zetsche.

Sám Zetsche často hovoří o budoucnosti elektromobilů, ovšem bez prémie pro jejich nákup. Technologie se musí natolik zlevnit, aby byla konkurenceschopná. To platí pro elektromotory, baterie a jejich dobíjení. Daimler by měl v roce 2019 sériově vyrábět auto s dojezdem 500 kilometrů. V roce 2025 by mohla být až čtvrtina produkce Mercedes-Benz v podobě elektromobilů, odhadl manažer.

Místo němčiny angličtina

O změně stylu německých velkých firem vypovídá i to, že automobilka VW se rozhodla změnit firemní jazyk. Manažeři musí přejít z němčiny na angličtinu. Server autoblog.com připomněl, že největší evropská automobilka vlastní mnoho značek po celé Evropě (Bentley – Británie, Škoda – ČR, Bugatti – Francie, Lamborghini, Ducati – Itálie, Scania – Švédsko, SEAT – Španělsko), a pokud by trvala na znalosti němčiny manažerů, přišla by o mnoho talentovaných lidí.

Angličtina se stává jednotným jazykem globalizované ekonomiky, ať se to někomu líbí, nebo ne. Změna firemního jazyka tak může znamenat i celkovou změnu německé firemní kultury.