Potravinářský průmysl

Indiáni chtějí sušeným lososem vydělat miliony

20. říjen 2016 četba na 5 minut
Sušený losos z Aljašky má marketingově dobýt svět.

Sušený losos z Aljašky má marketingově dobýt svět.

Foto: dearnorth.com

Kousky sušeného uzeného lososa z Aljašky mají přinést miliony dolarů místní komunitě indiánů. Společnost Huna Totem si najala marketingové a designové odborníky, kteří mají produkt prodat mimo severní cíp Spojených států.

Stříbřité pytlíky se sušeným lososem z Aljašky mají být novým módním jídlem ve Spojených státech, ale nejen tam. V řetězci Whole Foods Market, jež prodává „bio" potraviny bez přidaných umělých látek, mají být k dostání koncem měsíce. Řetězec má pobočky ve Spojených státech, Kanadě a Velké Británii.

Podle odhadu agentury Bloomberg mají pytlíčky se značkou Dear North velkou šanci na úspěch s tím, jak je zejména americký trh prakticky neukojitelný po tomto druhu pochutin.
Kousky sušeného lososa vyrábí společnost Huna Totem, která je vlastněna původními obyvateli Aljašky.

Huna Totem generovala dosud většinu příjmů z turistického ruchu. Ale s tím, jak během zimy návštěvníků ubývá a turismus „zamrzne", hodlá své příjmy diverzifikovat. Nabídka tradičního jídla je jedním z možných směrů.

10 tisíc let na Aljašce

Korporace Huna Totem byla založena v roce 1973. Sama o sobě píše, že její členové žijí v harmonii s přírodou na Aljašce přes deset tisíc let. „Naši předci nás učili, abychom brali (z přírody) pouze to, co potřebujeme, a nic nevyhazovali. Máme si vážit ryb, rostlin i zvířat, jež nás živí." Zdroj: dearnorth.com

Definujte lahev

Přitom firma chce uspět s produktem, který bude založen na tradici a bude pocházet z přírodních zdrojů Aljašky. „Lidé chtějí lahev z Aljašky. Museli jsme nejprve tu lahev definovat," uvedla šéfka značky Dear North Anne Frenchová.


Vše, co souvisí s Aljaškou, vnímají jako snový produkt.

Dříve pracovala pro globální značku Procter & Gamble, v roce 2014 se přidala k indiánské společnosti Huna Totem. Začala s marketingovým průzkumem v oblasti zálivu San Franciska, kde žijí bohatší Američané. „Vše, co souvisí s Aljaškou, vnímají jako snový produkt," vysvětlila.

„V mnoha případech lidé nevědí, co si mají pod pojmem Aljaška představit. Vědí jen, že to je někde na severu, že to je krásná země a je tam zima. Žije tam mnoho lososů, kteří vyskakují z vody a loví je medvědi," dodala Frenchová pro server foodnavigator-usa.com „romantickou" představu obyčejných Američanů o vzdáleném státu mezi Kanadou a Ruskem. 

1867

Roku 1867 koupily Spojené státy od Ruska Aljašku za 7,2 milionu dolarů. V roce 1959 se Aljaška stala 49. státem USA.

Obrátila se na designérské studio Ammunition, jež se proslavilo designem sluchátek Beats Studio. „Opravdu měla něco, o co by mohli mít zákazníci zájem," prohlásil Matt Rolandson, který je partnerem v Ammunition, proč na nabídku pracovat na designu produktu od indiánů z Aljašky kývl.

Indiánský motiv ve městě Hoonah. Indiánský motiv ve městě HoonahAutor: wikimedia

Vypravil se za nimi na daleký sever a v Huna Totem probírali, co by bylo tím správným produktem, který by mohl zaujmout zbytek okolního „světa". Jedním z nápadů byla i výroba doplňků pro outdoorové aktivity nebo bytové doplňky.
„Snažili jsme se proniknout do smyslových prožitků, které zprostředkují pocity a vůně toho, jak lidé žijí na Aljašce," vysvětlil Rolandson.


Snažili jsme se proniknout do smyslových prožitků, které zprostředkují pocity a vůně toho, jak lidé žijí na Aljašce.

Uzený losos voní dalekou Aljaškou

A pak přišel nápad na kousky uzeného lososa. Produkt, který vzbuzuje silné senzorické vjemy a navíc se hodí k zdravému životními stylu. Frenchová se nejprve obávala toho, zda pochutina, která obsahuje málo cukrů a hodně proteinů, na americkém trhu prorazí. Značku pojmenovali Dear North, (s čárkou), jež má evokovat osobní dopis, který je láskyplně psán na Aljašku.

Huna Totem pro tento rok předpokládá, že její tržby za uzený snack přesáhnou milion dolarů. Celá organizace měla loni tržby 13,5 milionu dolarů a většina pochází z turismu, včetně vyhlídkových výletů lodí z vesnice Hoonah, kde stávala dříve velká konzervárna. Její zhruba 1400 podílníků tu má vazby na domorodé obyvatele. Ti dostávají dividendy na základě příjmů celé organizace.

Přístav na Aljašce Hoonah. Přístav na Aljašce HoonahAutor: Flickr.com

Sdílený losos

Losos je pro místní tradičním symbolem. „Uzený losos je u nás symbolem naší komunitní povahy na Aljašce. Lososa, kterého chytíme, necháme vyudit, a pak jej společně jíme s našimi nejbližšími," citoval foodnavigator-usa.com Lawrence Gaffaneye, ředitele Huna Totem Corporation.

Lososa, kterého chytíme, necháme vyudit, a pak jej společně jíme s našimi nejbližšími.

Kousky sušeného lososa z Aljašky mají být do konce roku k dostání v sedmi stovkách obchodů a již nyní si je můžete objednat v e-shopu. Do černých čísel by se celý projekt měl dostat v roce 2018. Další produkty mají následovat. Například lesní plody a kořeny z jihovýchodní Aljašky.

Asi 57 gramů lososa vyjde na 12 dolarů (290 korun), což je více než prodávané sušené hovězí maso. „Přicházíme s jednou z nejvybranějších potravin na světě. Lidé, kteří něco o masu z lososa vědí, to pochopí," je přesvědčena o úspěchu „indiánského produktu" Frenchová.