Digitální technologie

Internetoví giganti ovládnou filmový svět

6. červenec 2016 četba na 11 minut

Foto: red

Hranice mezi televizí a filmem se stírá. Z filmů se stávají dlouhé série na pokračování, televizní produkce se naopak začíná rovnat té filmové. A do všeho navíc výrazně mluví internetoví producenti Netflix a Amazon. A právě ti jsou budoucností nezávislých a umělecky náročnějších filmů, které by si jinak v Hollywoodu hůře hledaly své místo na slunci.

Na letošním filmovém festivalu v Cannes patřilo slovo Amazon mezi ty nejskloňovanější. Žádná jiná filmová společnost na francouzskou riviéru nepřivezla tolik snímků. Festival otvíral snímek Café Society od režiséra Woodyho Allena, v hlavní soutěži se představily snímky Jima Jarmusche, Nicolase Windinga Refna a jihokorejského režiséra Park Chan-wooka, speciální projekci navíc získal dokument Gimme Danger o kariéře Iggyho Popa.

„Není pochyb o jejich lásce k filmu. Pro kina znamenají dobrou věc. Amazon a jeho zaměstnanci, kteří koupili Woodyho Allena a Nicolase Windinga Refna, jsou filmoví nadšenci," řekl pro The Hollywood Reporter Thierry Frèmaux, ředitel festivalu v Cannes.


Amazon Studios tak pokračují ve svém velkolepém nástupu na filmovou scénu. Loni studio do kin vypustilo svůj první film Chi-Raq nezávislého režiséra Spika Leeho, letos už přitom distribuuje alespoň desítku filmových titulů. Na vše přitom dohlíží filmový producent Ted Hope, který bude jedním z hostů letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech.
Loni Amazon Studios do kin vypustilo svůj první film Chi-Raq nezávislého režiséra Spika Leeho, letos už přitom distribuuje alespoň desítku filmových titulů.

Že to Amazon myslí s filmovou distribucí vážně, se ukázalo už na začátku letošního roku během festivalu nezávislých filmů Sundance. Právě tam vzbudil velký úspěch film Manchester by the Sea režiséra Kennetha Lonergana a všechna velká filmová studia o něj začala mít zájem.Ze sundance na Oskary

Cíl byl pro všechny stejný: odkoupit distribuční práva, pustit na konci roku film do široké distribuce a slíznout oscarovou smetanu. O film se přetahovala studia Fox, Universal, Sony i Lionsgate. Vyhrál ale Amazon, který se nebál za ambiciózní snímek zaplatit 10 milionů dolarů. Dráž se na Sundance letos prodal pouze jeden film.

Manchester by the Sea půjde do amerických kin na konci letošního roku. Amazon tak doufá, že se zapojí do oscarové bitvy a urve nějakou zlatou sošku. Na kinodistribuci si ale internetový gigant musel najít společníka, který zajistí právě promítání v kinosálech. K on-line zhlédnutí film bude až po uplynutí lhůty 90 dní, kdy bude k vidění pouze v kinech. Amazon totiž nechce, aby se opakoval loňský případ Netflixu.

Tomu se loni podařilo získat práva k válečnému snímku Beasts of No Nation, který byl v říjnu loňského roku uveden ve stejný den jak v kinech, tak on-line. To se ale nelíbilo čtyřem největším sítím kin, které film odmítly promítat. V důsledku toho pak snímek pohořel na Oscarech, když nezískal ani jednu nominaci, ačkoliv minimálně ta pro Idrise Elbu za vedlejší roli se zdála být jistotou.

Na Oscary se ale Netflix nakonec podíval tak jako tak. Kromě celovečerních filmů totiž tato streamovací služba distribuovala i dvojici dokumentů What Happened, Miss Simone? a Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom. Oba byly nominovány na Oscara za nejlepší celovečerní dokument, ačkoliv se nakonec musely sklonit před vítěznou Amy.

Filmové seriály

Obě společnosti by navíc mohly hrát důležitou roli v záchraně nezávislých filmů a jejich distribuci širokému publiku.

I to je jeden z úspěchů Amazonu v Cannes. Velká filmová studia se totiž zajímají především o zisk a ten jim v současnosti nabízejí především zajeté filmové série, investovat do originálních filmů je pro ně velký risk.

O film se přetahovala studia Fox, Universal, Sony i Lionsgate. Vyhrál ale Amazon, který se nebál za ambiciózní snímek zaplatit 10 milionů dolarů

Prosperující filmová série je dnes základním kamenem každého dobře fungujícího filmového studia. Warner Bros. mají práva na svět Harryho Pottera. I když byly všechny díly ságy o malém čaroději adaptovány, na konci roku se dočkáme dalšího filmu z kouzelnického světa. Warneři navíc mají práva na komiksové hrdiny společnosti DC v čele s Batmanem. Universal sází na dinosaury z Jurského světa a sérii Rychle a zběsile. Paramount se může spolehnout na Toma Cruise a jeho Mission: Impossible. Fox zase ždímá příběhy komiksových mutantů X-Men.

Nejdále to ovšem dotáhla společnost Disney, která vlastní práva ke komiksovému vesmíru společnosti Marvel a každý rok z něj posílá do kin dva filmy. K tomu navíc vlastní práva na sérii Star Wars, animované filmy společnosti Pixar a stíhá i vytvářet hrané verze svých klasických disneyovek (Kniha džunglí nebo Kráska a zvíře).

Tomuto tempu zatím ani Amazon s Netflixem nestačí. V budoucnosti by se to však mohlo změnit. Zatímco Amazon volí cestu umělecky zajímavých titulů, Netflix se rozhodl investovat i do potenciálně komerčně úspěšných filmů. Se známým komikem Adamem Sandlerem podepsal exkluzivní smlouvu na čtyři filmy k on-line uvedení. Dva už jsou natočeny, na další se čeká. Známá video-on-demand služba se navíc nebojí investovat i do pokračování známých filmových hitů. Letos tak zajišťovala distribuci snímku Tygr a drak 2: Meč osudu.

Televizní revoluce

Amazon i Netflix jsou každopádně příkladem internetové služby, která se vzepřela svému původnímu zaměření a pustila se do produkce a distribuce filmového materiálu. Především nástup Netflixu na televizní pole se rovnal malé revoluci. Ačkoliv by se mohlo zdát, že se pouze objevil ve správném čase na správném místě. První dekády nového tisíciletí jsou ve znamení příchodu filmových hvězd do televize.

Především kabelové televize se dnes předhánějí, kdo přijde s nápaditější a úspěšnější televizní show. A nebojí se do nich investovat ani nalákat velké hvězdy. Všem velí HBO, která například do své minisérie True Detectiv nalákala hollywoodské herce Matthewa McConaugheyho a Woodyho Harrelsona a pro režii pilotů seriálů Vinyl a Impérium – Mafie v Atlantic City si zase najala oscarového režiséra Martina Scorseseho.

Když Netflix v roce 2013 přicházel s první řadou House of Cards, zlákal k sobě zase režiséra Davida Finchera. Sílu trhu si uvědomuje i podobná služba Hulu, která se také pouští do původní dramatické tvorby.

Za Netflixem sice lehce zaostává, ale letos například přišla se sérii 11.22.63, pod níž jsou podepsáni spisovatel Stephen King, režisér a producent J. J. Abrams a herec James Franco.
Všechny ale chce trumfnout opět Amazon. Na podzim nejprve uvede automobilovou show The Grand Tour, která má navazovat na populární britský pořad Top Gear. Hlavní hvězdou bude kontroverzní moderátor Jeremy Clarkson, kterého BBC vyhodila z Top Gearu, a jeho spolupracovníci James May a Richard Hammond. O produkci a následná práva se Amazon přetahoval s Netflixem a vyhrál i díky tomu, že Clarksonovi a spol. slíbil téměř neomezené množství peněz. Natočení jedné z epizod tak prý stojí 4,5 milionu liber.

Amazon i Netflix jsou každopádně příkladem internetové služby, která se vzepřela svému původnímu zaměření a pustila se do produkce a distribuce filmového materiálu.

Posledním tahákem je opět Woody Allen, kterému Amazon už distribuuje jeho poslední snímek – zmíněné Café Society. Slavný tvůrce se poprvé pouští mimo stříbrná plátna ve své nové autorské minisérii. Šestidílná komedie zatím nemá název ani přesné datum premiéry, už teď ale slibuje výjimečnou událost.

Internetoví producenti

Netflix

První velký hráč ze streamovacích společností. Úspěch zaznamenala hned první řada politického seriálu House of Cards, vypuštěná v únoru 2013. Seriál si připsal Zlaté glóby pro nejlepší herce i herečku v dramatickém seriálu a byl nominován na cenu Emmy jako úplně první seriál neprodukovaný klasickou televizní stanicí.
Mezi další úspěšné seriály Netflixu patří Orange is the New Black, Bloodline, Daredevil nebo Narcos. Velkou změnou je fakt, že Netflix své seriály natočí a pak celou sérii najednou vypustí ke zhlédnutí.

Netflix také kromě originálních sérií pracuje i na zachování seriálů, které nenašly místo v televizi. Takto vznikla například čtvrtá řada seriálu Arrested Development, kterou si speciálně vyžádali fanoušci seriálu.

Jednou z novinek, které Netflix přinesl, je také první internetová talk show. O tu se stará komička Chelsea Handler.

Amazon


Na nástup Netflixu nejlépe zareagoval Amazon Instant Video. Nové originální série začal Amazon produkovat teprve v roce 2014 a uspěl hned jedním z prvních projektů.
Seriálem Transparent, který se pohybuje na hraně mezi dramatem a komedií, zaujali autoři kritiky i diváky. Série rozpoutala debatu ohledně transgenderu. Seriál získal nespočet Zlatých glóbů i cen Emmy.
Amazon dále přišel s komedií Mozart in the Jungle nebo kriminálkou Bosch. Zajímavý je i projekt The Man in the High Castle, který vypovídá alternativní historii, kdyby druhá světová válka dopadla opačným výsledkem.
Největší rozruch Amazon hodlá udělat letos na podzim, kdy vypustí novou šestidílnou sérii Woodyho Allena. Je to poprvé, co se uznávaný tvůrce pouští do projektu pro malou obrazovku. Na podzim také přijede automobilová show The Grand Tour. Amazon se navíc začíná zaměřovat na filmovou produkci.

Hulu


Úspěch Netflixu a Amazonu přitáhl i další společnosti. Jednou z nich je Hulu. Má prakticky stejnou historii jako Netflix. I Hulu až dosud bylo známé především jako VOD videopůjčovna.
V nedávné době se ale server rozhodl k produkci vlastních sérií. Zpočátku přišel s dokumentárními pořady a po zkušební době přistoupil i ke hraným seriálům. K úspěchu Netflixu nebo Amazonu však je ještě daleko. I tak ale letos Hulu přišlo s dvěma dramatickými sériemi 11.22.63 a The Path. Obě lákají, podobně jako u Netflixu, na známá jména před i za kamerou.

Stream


Česká internetová televize. Stream.cz zpočátku začínal jako česká verze serveru YouTube.com, kde by Češi mohli nahrávat svá videa. Časem ale z tohoto plánu sešlo a Stream se začal zaměřovat čistě na vlastní produkci. Jeho velkým plusem je partnerství s největším českým internetovým serverem Seznam.cz, díky němuž jsou jeho videa hodně na očích.
Velký úspěch slavil satirický seriál Kancelář Blaník nebo Autobazar Monte Karlo. Stream spolupracuje se známými tvůrci jako Marek Najbrt či Jan Prušinovský.