Jak Google útočí na Apple

13. říjen 2016 četba na 8 minut
Google Wifi, Chromecast media player, Home speaker, Pixel phone a Daydream.

Google Wifi, Chromecast media player, Home speaker, Pixel phone a Daydream.

Foto: Google

Americká společnost Google ukázala novou řadu chytrých telefonů, která ponese značku Pixel. K tomu představila i řadu dalších technologických novinek pro domácnost. A to vše pod značkou Made by Google. Podaří se jí zamíchat technologických trhem?

Technologický gigant Google vyráží na zteč, alespoň tedy tu výrobkovou. V úterý 4. října odhalil celou řadu novinek v čele s modelovou řadou smartphonů Pixel. Kromě nich ukázal nové zařízení pro virtuální realitu Daydream, inteligentní reproduktor Google Home, virtuální Google Assistant, Google Wifi nebo novou verzi Chomecastu – tedy krabičky proměňující váš televizor v chytrý.

FOTOGALERIE

Made by Google: Google Wifi, Chromecast media player, Home speaker, Pixel phone a Daydream Nové „googlí" smartphony Pixel Nový router Google Wifi

Pixely místo Nexusů

Google se rozhodl po šesti letech ukončit svoji produktovou řadu Nexus a přichází na trh s novými smartphony Pixel, které jsou na jednu stranu technologicky nabité, ale také dost drahé. Cena začíná na 649 dolarech za menší variantu, ta větší je o 100 dolarů dražší.

Dvě verze – 5palcová a 5,5palcová – by sice měly být na pultech už 20. října, ale zatím jen v „hlavních" zemích (USA, Kanada, Indie, Velká Británie, Německo). Termín uvedení do Česka zatím známý není.

„Pixely mají mezi současnými mobily nejlepší mobilové fotoaparáty," zaznělo na prezentaci novinek. S rozlišením 13 megapixelů a světelností f/2.0 tomu tak zřejmě bude. Fotoaparátem to ale nekončí.

Součástí je i nejnovější verze operačního systému Android Nougat 7.1 a uživatelé nových mobilů už také nebudou mít starosti s místem pro svoje fotky či videa. Ke každému telefonu Pixel bude totiž dostupné neomezené cloudové úložiště. Navíc mají být poměrně trvanlivé, pokud jde o baterie. Údajně by měly vydržet až 7 hodin v provozu, přičemž podporují rychlé nabíjení, když by se měly nabít za pouhou čtvrthodinu.

VIDEO: Mobil Pixel

Zdroj: youtube.com

A jak podotýkají média, i když Pixely pro Google vyrábí HTC (aniž by se to však na nich někde objevilo), jde o první telefony, které Google kompletně navrhl, vytvořil a testoval jejich vývoj zcela sám. Přesně to je odraz nové strategie této firmy.

Vážný vstup na trh

Google doposud vydělával většinou na vyhledávacím softwaru a na digitální reklamě. Pokud má ale něco nahradit vyhledávač (s nímž je Google stále nejčastěji asociován), můžeme si být jistí, že to „něco" chce Google stvořit. A dost možná, že to již stvořil. Virtuální „sluha" Google Assistant, který má v zádech obří cloudovou infrastrukturu a spoustu dat, která se od nás každodenně dozvídá, by mohl být jednou z prvních náhrad.

I ten nejlepší software ale potřebuje nějaké „železo", na kterém poběží. A když jste firma Google, svěříte svoji další budoucnost svým hardwarovým partnerům? Ne, budete chtít mít pod kontrolou celý proces, tedy i hardware. A přesně to má nyní firma v boji o přízeň zákazníků (a jejich peníze) v úmyslu. Novinky Made by Google jsou toho důkazem.

Firma například představila nové brýle pro virtuální realitu – Daydream. Google skončil s kartonem (Google Cardbord, pozn. red.) a nabízí pohodlnější model, k němuž ale potřebujete telefon. Cena? 79 dolarů.

Systém pro šíření internetu v domě, Google Wifi, by prý mohli ocenit rodiče, když budou prostřednictvím mobilní aplikace moci monitorovat dětem připojení i na dálku a v případě nutnosti je dokonce i vypnout. Novou tvář dostal i Chromecast pro streaming videa. Novinka už umí přehrávat video v rozlišení 4K, ale také podporuje HDR a tedy i Dolby vision. A filmy ve 4K začne prodávat v Play Store.

Načasování všech novinek na předvánoční sezonu slibuje, že by Google mohl skutečně „otřást" pozicemi hlavní konkurence, především Applu či Samsungu. Představené výrobky jasně ukazují, že Google chce poprvé zcela vážně ukousnout svůj díl ze 400 miliard dolarů na trhu s mobily a příslušenstvím.

Jak ale upozorňuje agentura Bloomberg, částečně tím riskuje svoji „alianci" s dalšími velkými výrobci Samsung a LG, kteří prodávají své modely se systémem Android. Na rozdíl od googlovských mobilů ale nebudou mít asistenta. Google navíc cílí svými špičkovými modely na bohaté zákazníky, tedy ty, na které se zaměřují i konkurenční výrobci.

Vývoj prodejů smarphonů hlavních producentů
(v mil. kusů)
Graf: Největší prodejci smartphonů. (počty v mil. kusů)
Zdroj: IDC

Zatímco předchozí Nexusy byly jen zlomkem na trhu, Pixely by měly hrát důležitější roli. Nová strategie Googlu se tak trochu podobá taktice jeho rivala Apple.

Kromě špičkových (a drahých) mobilů Google nabízí celé prostředí a portfolio doplňků, které mají širší zákaznický dopad než u konkurence: chytrý reproduktor, headset pro virtuální realitu, wi-fi router a Chromecast.

Na jednu stranu se může zdát, že jde o riskantní krok, snažit se opravdu vstoupit na trh s mobily a jejich doplňky. Google má ale dostatečně silné technologické zázemí, aby toho mohl dosáhnout, a zároveň je svými aktivitami natolik široce rozkročen, že to dává smysl.

Posledních 10 let je náš svět mobile-first. V příštích 10 letech ale bude AI-first.

Všechny novinky krom toho spojuje jeden velmi aktuální trend – virtuální realita. „Když se podíváme na to, kam technologie směřují, vidíme, že učení strojů a umělé inteligence jsou procesy, které byly před několika lety nemyslitelné. Síla softwaru – jeho „chytrost" – se stává více než kdy předtím také záležitostí hardwaru. V posledních 10 letech šlo o budování světa, který je v prvé řadě mobilní (mobile-first), kdy se naše mobily staly dálkovými ovladači našich životů. Ale v příštích 10 letech bude náš svět AI-first – na první místě bude umělá inteligence," prohlásil šéf Googlu Sundar Pichar.

Reorganizace nutná

Google změnil i strukturu svého vývoje. Zatímco v minulosti například na – nakonec přerušeném – projektu brýlí Google Glass pracovala jedna skupina lidí a další pracovaly separátně na jiných projektech, nyní týmy od Google Glass, Chromecastu, Pixelů a dalších pracují společně.

„Mít nadále oddělené týmy by pro další vývoj bylo složité a nevyhovovalo by to strategii našeho komplexního portfolia výrobků," poznamenal k tomu Rick Osterloh, který od jara řídí v Googlu hardwarové projekty a který změnu organizace práce prosadil u vedení.

400 mld. USD

je přibližná velikost globálního trhu s mobilními telefony. Tržby za rok 2015 dosáhly podle GfK výše 399,2 mld. USD, letos by měly podle prognózy být přibližně o 2 mld. USD vyšší.

Celý tým pod vedením Osterloha má nyní rychlejší přístup například k nejnovějším poznatkům v oblasti učení strojů a inovacím, které vyvíjí divize mající na starost Assistanta. Výsledkem jsou změny v nabídce výrobků i v systému firmy. Kromě propojení týmů má nyní Google pod kontrolou víceméně celý dodavatelský řetěz, což je velmi blízké právě Applu. 

Android zvlášť

Jedna bariéra uvnitř firmy však zůstává, podotýká Bloomberg. A tou je divize vyvíjející operační systém Android. Důvodem je, aby technologické patenty „neutekly" k dalším výrobcům smartphonů. Šéf „androidího" oddělení Hiroši Lockheimer říká, že se k „bratrské" divizi chovají jako ke každému jinému zákazníkovi zvenčí.

„Rick (Osterloh) je klíčový partner. Ale tím je pro nás i Samsung, stejně tak LG nebo Huawei. Když nám lidé od Samsungu sdělí své velmi střežené informace o svých produktových plánech, nemůžeme se o ně podělit s LG nebo někým jiným. Ke každému přistupujeme stejně," dodává Lockheimer.

Na druhou stranu je logické, že Google nemůže rozšířit Assistanta všude. Po celém světě existuje několik různých verzí Androidu, na nichž běží skoro 300 milionů přístrojů. Většina mobilů ale funguje na starších verzích softwaru, což v konečném důsledku podrývá snahu Googlu prosadit se na trhu s nejnovějšími technologiemi a aplikacemi, jako je třeba právě Assistant. 

VIDEO: Ukázka, jak funguje Google Home
Zdroj: youtube.com