Zbrojní průmysl

Kalašnikov mění obchodní model: místo samopalů trička

12. červen 2016 četba na 6 minut

Foto: Shutterstock

Ruský výrobce pušek a dalších zbraní hledá novou oblast působení poté, co jeho odbyt prudce klesl následkem západních sankcí. Zbrusu nová módní kolekce se známou značkou Kalašnikov „zasáhne" první obdivovatele již za několik měsíců na vojenském veletrhu v ruské Kubince.

V lednu si prezident Miloš Zeman svým osobitým zavtipkoval, že nedemokratickou cestou, jak se „zbavit jakéhokoli politika", je kalašnikov. To ale ještě netušil, že o pár měsíců později by to mohlo být poněkud obtížné.

Výrobce zřejmě nejpopulárnější útočné pušky AK-47 se totiž chystá dobýt trh s módou. Podle deníku Izvestia plánuje Kalašnikov do konce roku otevřít desítky obchodních řetězců po celém Rusku. V nabídce bude například sportovní oblečení, oblečení pro volný čas nebo suvenýry.

Zaměření na domácí

Největší ruský výrobce zbraní totiž hledá cesty, jak vylepšit svoje tržby. Ty totiž výrazně utrpěly uvalením sankcí ze strany Evropské unie a USA. Právě tyto dva regiony byly do roku 2014 hlavními odběrateli a trhy pro většinu ruských zbraní.

Šéf marketingu Vladimir Dmitrijev uvedl, že před uvalením sankcí se přes 70 procent loveckých a sportovních zbraní prodalo právě v Evropě a Americe.

Kalašnikov je známý jako jeden z typických ruských hlavních symbolů.

Kalašnikov se i proto snaží vylepšit své výsledky na domácím trhu, kam ale – logicky vzato – nedokáže „uplacírovat" množství vyráběných zbraní. Proto hledá oblasti, do kterých by mohl investovat a uplatnit se s nimi na ruském trhu. „Musíme se nyní soustředit mnohem více na požadavky domácích zákazníků," uvedl Dmitrijev.

Nápad na rozšíření zbraňového sortimentu o oblečení a doplňky podle lidí z marketingového oddělení firmy „koresponduje s rychlým růstem ruského patriotismu v souvislosti s tématem války," uvedl server BBC. Právě Kalašnikov je známý jako jeden z typických ruských hlavních symbolů.

Kopa obchodů

Do konce roku prý se v ruských městech objeví 60 firemních obchodů s módou, kde se ovšem budou nabízet i pušky.
Nicméně reakce čtenářů na webu listu Izvestija v souvislosti s novým směřováním zbrojovky mířily spíše do oblasti vtipů. „Jaký kalibr bude mít chystané oblečení? Vejdou se jednotlivé kusy do granátometu?"

Další zase navrhoval, aby podnik ukončil produkci zbraní, která je stejně neprofitabilní a „zbrojní specialisty naopak využil k výrobě krajkového spodního prádla, které by se prodávalo pod známou značkou," uvedl server BBC.

Kalašnikovy se vyrábí, aby byly zárukou míru po celém světě.

Dmitrijev argumentuje tím, že módní zboží vyrábějí i mnohé jiné strojírenské podniky, například výrobce stavebních strojů Caterpillar nebo automobilka Ferrari. „Tržby těchto firem za oblečení s jejich logem dělá až desetinu celkového obratu," dodal šéf marketingu.

List Izvestije dodal, že zatím firma neoznámila jméno designéra, který oděvní kolekci Kalašnikovu navrhne. „Vojenský styl je v současnosti velmi populární, a pokud design oděvů udělá skutečný profesionál, tak by mohl zbrojovce přinést dobrý byznys," dodal známý ruský módní návrhář Vjačeslav Zajcev, který si v Rusku vysloužil přezdívku „Rudý Dior".

Ruský konstruktér zbraní Michail Kalašnikov s tričkem této značky.

Nástroj míru

Není to poprvé, co se Kalašnikov pokouší pozměnit. Firma prošla výraznou restrukturalizací poté, co vláda v roce 2013 prodala minoritní podíl soukromým investorům. Důvodem byla tíživá finanční situace, kdy se firma potácela na hranici bankrotu.

Podnik poté rozdělil výrobu do tří sekcí: vojenské, sportovní a lovecké zbraně. Vylepšení obrazu na veřejnosti se pak ujala známá ruská celebrita Tina Kandelaki, která jen na Twitteru má kolem 2 milionů followerů. Ta se svým týmem přišla s nápadem, že firma v kampani představí nové směřování firmy – propagaci zbraní Kalašnikov jako „nástrojů míru". 

„Kalašnikovy se vyrábí, aby byly zárukou míru po celém světě – aby pomáhaly národům ochránit jejich suverenitu, právo na mírumilovnou existenci, aby samy utvářely svoji historii," uvedla firma po ukončení rebrandingu.

Mimochodem plán na produkci oblečení značky Kalašnikov měla podle serveru Daily Mail již před dvěma roky. Nyní si to představte jak „zbraň míru" bude tyto ideály vybojovávat s tričky a dalšími doplňky.

Celebrita Tina Kandelaki propaguje novou tvář značky Kalašnikov.

Celebrita Tina Kandelaki propaguje novou tvář značky Kalašnikov.

Kalašnikov není sám

Jak ale upozornil list Izvestija, podobné kroky již podnikl i další ruský „vojenský" podnik. Ve snaze popularizovat svoji značku to zkouší i ruský výrobce obrněných vozidel UralVagonZavod.
Se značkou UVZ si můžete pořídit tričko, čepici, bundu i boty nebo si nálepkou UVZ označit svůj notebook nebo obal na telefon.

Ostatně nemusíme ani chodit daleko, trička či čepice nabízí i Česká zbrojovka z Uherského brodu. Ta ve svém e-shopu nabízí kšiltovku s logem CZ nebo trička s některými výrobky.
Ruská zbrojovka plánuje, že svoje oděvní modely představí letos v září na přehlídkovém molu na armádním veletrhu ve městě Kubinka u Moskvy. Převládat má právě show styl „military", oblíbený prý dnes na celém světě.

Ten také propaguje sama ruská armáda, která nabízí oblečení a doplňky s vlastním logem – rudou hvězdou rozdělenou dvěma bílými pruhy – v několika obchodech v Moskvě, Petrohradu a několika dalších městech.

Ukázka batohu se značkou Kalašnikov.

Ukázka batohu se značkou Kalašnikov.

Americký Kalašnikov

Nicméně zbraně známé ruské značky jsou i přes sankce na západních trzích dostupné. Důvodem je existence americké odnože ruského koncernu Kalashnikov USA, který se prezentuje jako americký výrobce. Ten působil v Pensylvánii, ale jak nedávno uvedla stanice CNN, tak se odtud přestěhuje na Floridu. Důvodem stěhování poté, co byly zcela přerušeny exportní cesty z Ruska, mají údajně být podle CNN mírnější zákony.