Autoprůmysl

Kam po sto letech směřuje BMW?

29. únor 2016 četba na 4 minuty

Foto: redakce

Před sto lety začala výroba nejprve leteckých mototrů a pak motocyklů a automobilů v Bavorských motorových závodech, pro které se celosvětově vžila zkratka BMW. Co chystá mnichovská automobilka do dalších let?

Firma, která má ve znaku bílou a modrou barvu, tedy stejné barvy jako spolková země Bavorsko, 7. března oslaví sto let od svého založení. Podnik, který původně začal vyrábět motory pro letadla a následně motorky, je dnes známý především jako výrobce luxusních aut. Kromě BMW do svého portfolia firma postupně získala i britské tradiční značky Mini a Rolls-Royce. Největším akcionářem automobilky, která loni vykázala rekordní prodej aut, je rodina Quandtů, která vlastní 46,7 procenta akcií. BMW Group sídlí v mnichovské centrále, která má tvar čtyřválce, a zaměstnává přes 116 tisíc lidí.

Jaký dárek dostane zákazník?

Novináře z auto-moto branže nejvíce zajímá, co mnichovská BMW ke kulatým narozeninám nabídne svým fanouškům. Spekuluje se o limitované edici super sportovního auta, které by mělo vycházet z elektrovozu i8 a navázat na legendární supersport M1.

Diesel, nebo superbaterie

Spekulace ohledně novinky od BMW ukazují i na obecnější směr, kterým se bude v následujících letech autoprůmysl pohybovat. Jedním z možných směrů je sázka na dokonalý vznětový motor, jak to oznámila automobilka Daimler vyrábějící Mercedes-Benz. Další cestou mohou být hybridní vozy. Ty již dlouhá léta nabízí největší automobilka světa Toyota, a časem mohou být nahrazeny čistými elektrovozy.

A na tuto kartu zřejmě sází i vývojáři z Mnichova. „Proč je na trhu BMW i8? Jaký smysl mají obrovské investice do tohoto vozu při jeho prodejích?" ptá se server autoblog.com. BMW totiž vyrábí také elektromobil i3, který je více než třikrát levnější. Jen v USA bylo v roce 2015 prodáno 2265 vozů i8, což je v průměru 189 měsíčně. Konkurent v podobě Tesly S je pak na tom o poznání lépe, loni se těchto vozů prodalo 27 840, což je průměrně 2320 vozů měsíčně.

Žádné těžké motory

Šéf vývoje BMW Klaus Fröhlich svými slovy naznačil, že automobilka věří v úspěch elektromotorů. „Nechystáme se postavit super sportovní vozy poháněné těžkými motory s osmi nebo deseti válci," řekl německému časopisu Auto, Motor und Sport. Nové BMW by se mohlo jmenovat i8S, bylo by poháněné dvěma elektromotory a jedním klasickým motorem s objemem dvou litrů. Dohromady by novinku poháněla síla přesahující 500 koní. To by mu umožňovalo zrychlit na 100 kilometrů v hodině za 3,5 vteřiny. První vozy by mohly být k dispozici v září 2017.

Navíc šéf BMW Harold Krueger pro časopis Die Zeit uvedl, že baterie, které využívá BMW i3, by měly mít větší kapacitu a umožnit vozům i větší dojezd. Což je nadále parametr – kromě ceny – který mnoho zákazníků odrazuje. Jen pomyšlení na to, že za pár let se svým vozem nebudou lidé tankovat bezolovnatý benzín nebo naftu, ale elektřinu, je pro mnohé řidiče nepřijatelná.

Samsung a BMW

Zatím vozům BMW dodává baterie jihokorejský Samsung. A zrovna pro něj pracuje i dlouholetý šéf designu BMW Chris Bangle (více se o něm dočtete v samostatném článku). Samsung také představil software na ovládání chytrých aut Samsung Connect auto a dá se předpokládat, že jej bude využívat i BMW.

Chicagský server BMWBlog, jenž informuje o novinkách u německého výrobce, uvedl, že baterie Samsung montované do vozů i3 mají nyní kapacitu 60 Ah. A zanedlouho by mohly mít o třetinu vyšší kapacitu, tedy 94 Ah. Do vozů BMW mají být montovány v roce 2017. Inženýři z Mnichova tak dlouhodobě věří elektromobilitě.