Letecký průmysl

Kdo soupeří o nadvládu nad nebem

14. červenec 2016 četba na 8 minut
Boeing v barvách American Airlines

Boeing v barvách American Airlines

Foto: Art Konovalov / Shutterstock.com

Letecký průmysl v těchto dnech upírá oči k pravidelné akci – veletrhu ve Farnborough. Segmentu stále vládne duo koncernů Boeing a Airbus, zdá se však, že na trhu dochází k jistým změnám. A souboj o globální prostor na nebi bude zajímavý.

Letecký veletrh ve Farnborough není jen místem, kde se předvádějí letadla, oznamují obchody a uzavírají nové. Je to i ideální místo pro vyslovování prognóz a pokusy nalákat zájemce na náznaky možných trendů. Důvod je jasný: příštích 20 let bude poptávka po letadlech rozhodně vysoká.

Americký Boeing, který mimochodem v těchto dnech slaví 100 let existence  (více si přečtěte zde), odhaduje, že aerolinky budou v příštích dvou desetiletích potřebovat bezmála 40 tisíc nových letadel. Hodnota těchto strojů by měla dosáhnout 5,9 bilionu amerických dolarů (cca 145 bilionů korun).

Evropský koncern Airbus je se svým odhadem o šest a půl tisíce letadel skromnější, při celkové hodnotě 5,2 bilionu dolarů. Oba velcí rivalové ovšem svoje odhady oproti loňskému roku navýšili. Boeing očekává, že komerční osobní letecká přeprava v příštích dvou desetiletích poroste o 4,8 procenta. Airbus počítá s růstem o 4,5 procenta.

39 620 vs. 33 070 nových letadel

budou potřebovat podle odhadů hlavních leteckých výrobců – Boeingu a Airbusu – aerolinky v příštích 20 letech.

Jisté je, že komerční přeprava bude tahounem poptávky. Největšími zákazníky budou podle agentury Reuters dvě nejlidnatější země – Čína a Indie.

Tempo poptávky zpomaluje

Dění v globální ekonomice – od brexitu až po nízké ceny ropy – však způsobuje, že tempo poptávky oproti minulým rokům zpomalilo. „Začátek letošního roku byl velice slibný, nyní ale zájem lidí o leteckou dopravu polevuje,“ řekl ve Farnborough Tony Tyler, generální ředitel Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA).

Ke křehkosti ekonomiky podle něj přispívají i hrozby teroristických útoků, které v nedávné době zasáhly právě letiště. „Šok z Istanbulu a ekonomický dopad brexitu ztěžují šance na to, že se trh rychle vzpamatuje,“ dodal Tyler.

Šok z Istanbulu a ekonomický dopad brexitu ztěžují šance na to, že se trh rychle vzpamatuje.

Za loňský rok dosáhly společnosti sdružené v IATA (265 leteckých společností, které představují skoro 85 procent globální letecké dopravy) čistého zisku 35,3 miliardy dolarů. Oproti předchozímu roku jde o výrazný skok, když v roce 2014 čistý zisk činil „jen“ necelých 14 miliard dolarů. Velký podíl na navýšení zisku má právě propad cen ropy, díky němuž společnosti ušetřily na palivu.

Vývoj tržeb komerčních aerolinek od cestujících

Graf představuje globální tržby komerčních leteckých společností od cestujících v letecké dopravě od roku 2004 do roku 2016, v miliardách dolarů.

Graf: Vývoj tržeb komerčních aerolinek od cestujících

Zdroj: statista.com

Čím se bude létat

Otázkou, kterou si kladou hlavní výrobci i ti noví, kteří se snaží na trh proniknout, je, na jaké typy letadel se zaměřit. Jak Airbus, tak Boeing pociťují pokles zájmu ze strany aerolinek o velká letadla typu A380, resp. Boeing 747.

Navzdory tomu, že počet cestujících na pravidelných linkách se pomalu blíží čtyřem miliardám lidí za rok, nejsou velká superjumba tím hlavním v hledáčku leteckých dopravců. Aerolinky totiž mají problém tak velké letadlo naplnit, navíc řada letišť nemá pro letadla typu A380 potřebnou infrastrukturu, aby cestující komfortně odbavily.

Jednou ze zvažovaných variant obou hlavních výrobců jsou prodloužené verze existujících modelů. Dvoumotorové stroje Airbus A350-2000 a Boeing 777-10X jsou však zatím jen představami na papíře. Oba letouny mají mít kapacitu kolem 400 míst, ale pokud vzlétnou, bude to nejdříve po roce 2020. „Stále diskutujeme o tom, zda trh takové letadlo vůbec chce,“ prohlásil ve Farnborough obchodní ředitel Airbusu John Leahy.

3,78 mld. lidí

přepraví letos celosvětově aerolinky podle odhadů IATA.

Největší poptávka má být po úzkotrupých letadlech s jednou uličkou, jako jsou Boeing 737 a Airbus A320. Naopak velkých letounů typu Boeing 747 a Airbus A380 ubude. Boeing odhaduje v příštích 20 letech dodávky jen 530 těchto letadel.

Jednou z menších položek, kde se aerolinky snaží ušetřit, je palivo. Výrobci se proto snaží investovat také do vývoje úspornějšího a výkonnějšího paliva.

Překážku však pro ně v tomto případě představuje pokles cen ropy. Aerolinky si totiž nyní mohou ve svých flotilách nechat delší dobu starší, méně úsporné stroje, aniž by se musely obávat růstu provozních nákladů. I proto nyní analytici očekávají zpomalení tempa nákupu nových letadel. Podle Boeingu však poptávku vyrovná hlavně růst nízkonákladových leteckých společností a rozvíjející se trhy.

Dluží letadla

Oba hlavní výrobci se ale potýkají s problémy s dodávkami. V průběhu několika posledních let prodejní týmy obou hlavních koncernů „makaly naplno“, takže každoročně padaly rekordy v počtu přijatých objednávek, na skutečná letadla ale zákazníci musejí dlouho čekat.

Jak si všiml server Business Insider, Airbus má nyní nevyřízené objednávky na 6716 letadel, zatímco Boeing je na tom „o fous“ lépe s nevyřízenými objednávkami na 5693 letounů. A to i přesto, že počet strojů dodaných oběma výrobci stoupá.

Pokud by oba udrželi současné tempo výroby, Boeingu bude trvat sedm a půl roku, než „vyčistí“ nevyřízené objednávky, a Airbusu to bude trvat ještě déle – více než deset let.

Počet dodaných letadel Airbus a Boeing
Rok 2011 2012 2013 2014 2015
Airbus 534 588 626 629 635
Boeing 477 601 648 723 762
Zdroj: Airbus, Boeing

I proto se aerolinky daleko více rozmýšlejí, zda mají vložit peníze do něčeho, na co budou muset bezmála dekádu čekat. V kontextu s tím, jak se může dramaticky proměnit trh i poptávka mezi termínem objednávky a termínem dodání, jde o velmi rizikovou záležitost.

Konkurence nastupuje

Na dominantní výrobce se navíc dotahují další hráči. Přednedávnem vstoupil do hry kanadský výrobce Bombardier se svým letounem CS100, jenž pojme 125 cestujících. Ten nyní začal létat v běžném provozu pod barvami aerolinek Swiss Air.

Bombardier přitom byl ještě před několika lety pár kroků od bankrotu. I díky subvencím vlády i provincie Quebec však existenční problémy zažehnal. Nyní již má kromě objednávek od Swiss Air další od Air Canada a Delta Air Lines, celkem jich eviduje více než 300.

Koncem června také absolvovalo svůj první let první čínské komerční letadlo ARJ21. Pojme 90 pasažérů a má konkurovat právě Bombardieru a také brazilskému Embraeru. Výrobce ARJ21, společnost COMAC, uvedl, že má na stroj více než 320 objednávek, hlavně od domácích leteckých společností. Čína krom toho vyvíjí i větší stroj C919, který by měl být alternativou k letadlům Airbus a Boeing.

A jak nedávno psal Dotyk BYZNYS, nové dopravní letadlo představilo i Rusko. Letoun s označením MC-21, který vyrábí společnost Irkut, má být během příštích let vlajkovou lodí domácích aerolinek Aeroflot. Nová chlouba ruského leteckého průmyslu je určena pro dolety na střední vzdálenosti, dokáže přepravit až 211 pasažérů. „Irkut zatím obdržel objednávky na 175 letadel, v čemž je započteno 50 strojů pro Aeroflot,“ informovala agentura AP s tím, že první letoun by se měl odlepit od země koncem roku 2018.

Zapomínat nelze ani na brazilský Embraer, který již má na svém kontě letos také několik desítek objednaných letadel. Sledovat souboj výrobců i aerolinek o světové nebe bude rozhodně zajímavé.