Autoprůmysl

Kdo „zabíjí“ německé motory?

9. červen 2016 četba na 5 minut

Foto: Shutterstock

Ekologická sdružení v Německu mají velký vliv na to, aby se tamní chlouba, autoprůmysl, změnil k nepoznání. Kritici zelených iniciativ dokonce hovoří po skandálu s dieselovými motory Volkswagenu o kriminalizaci celého sektoru. Navíc vyšlo najevo, že jedna z nevládních organizací spolupracuje s japonskou Toyotou.

Zelené zájmové skupiny mají v Německu silné slovo. I když jde „jen" o nevládní organizace, dokážou ovlivňovat i rozhodování německé vlády. Ukazuje se to v případě prosazování emisních limitů v autoprůmyslu, zejména u dieselových motorů.

Nejvlivnější je v tomto směru Deutsche Umwelthilfe (DUH), jejíž název volně znamená „německý spolek pro pomoc životnímu prostředí". Výhrady této organizace vyslyšel dokonce spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt, který si do Berlína zavolal po kritice ekologického sdružení šéfa automobilky Opel, aby mu vysvětlil regulaci emisí u modelu Zafira. Ekologové přitom už mají jasno: „Je to podvod zákazníků a úmyslné poškozování zdraví lidí," řekl Jürgen Resch, ředitel DUH.

Paušální kriminalizace

Německý nedělník Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) tvrdí, že se jedná ze strany DUH o paušální kriminalizaci německých automobilek. Kromě VW ve Spojených státech zatím nebylo nikde prokázáno porušení zákona. V případě automobilky se sídlem ve Wolfsburgu šlo o to, že emise byly upravovány softwarem, pokud byly připojeny na měřicí přístroje. Německý koncern to také uznal a zaplatí miliardové odškodnění. FAS se zamýšlí nad tím, jak je možné, že zájmové sdružení DUH může mít takový vliv na německou spolkovou vládu?

Nepřítel dieselový motor 

Kritika dieselových motorů ale přišla již před deseti lety, kdy ekologové kritizovali emise jemného prachu z motorů.
V „bitvě" s autoprůmyslem však velmi často míchají různé argumenty dohromady, kromě prachových částic to jsou také oxidy uhlíku a dusíku. Nevybíravá slova navíc míří paušálně na celé odvětví.

„Není to aféra Volkswagenu, ani aféra německého automobilového průmyslu. Ještě nás čeká mnoho odhalení u dalších značek," prohlásil Resch na konci loňského září pro ČTK, když vypukla tzv. aféra dieselgate.

V říjnu pak DUH zveřejnilo test nového vozu Opel Zafira s dieselovým motorem, který prý až 17krát překročil limity emisí oxidu dusíku při simulaci jízdy v běžném provozu, kdy se točí všechna čtyři kola. „Dieselový motor nebyl nikdy mým nepřítelem," říkal sice Resch, ale nyní slogan ekologů zní jednoznačně: „Zplodiny dieselových motorů zabíjejí."

DUH přátelsky spolupracuje téměř dvacet let s japonským autokoncernem Toyota.

S nohou na plynu u podlahy

Podle kritiků Opel Zafira splňuje limity jen do rychlosti 145 kilometrů za hodinu. Pak se vstřikování močoviny, která oxidy dusíku rozkládá na vodu a dusík, vypne.
Opel se nařčením brání a tvrdí: „Naše motory splňují zákonné požadavky. Obvinění jsou založena na zavádějících, nadměrně zjednodušujících a nesprávných interpretacích komplexních vztahů regulace emisí dieselového systému."

Debata se pak vede o to, zda konstruktéři motorů porušují zákony, nebo se jen snaží zachovat výkon motorů v běžném provozu. Ale pokud motor funguje při předepsané kontrole, proč by měl limity splňovat i během jízdy na dálnici, kdy má řidič nohu na plynu až u podlahy? Pak se nejedná o mezeru v zákoně, ale přímo o „garážová vrata" v zákoně, míní redakce německého deníku.

Přátelství s Toyotou

Zajímavé na celé kauze je i to, že i když DUH zaměstnává 83 lidí a úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA – Kraftfahrt Bundesamt) zaměstnává přes 2200 lidí, daleko větší dopad mají právě vyjádření nevládního ekologického sdružení.

Navíc vyšlo najevo, že DUH dostává peníze od největšího konkurenta koncernu Volkswagen japonské Toyoty. Obě automobilky světa se přitom přetahují o pozici světové jedničky.

I přes skandál s dieselovými motory by však pro tento rok měla německá automobilka, pod kterou spadá i Škoda Auto, prodat nejvíce aut na světě. Za první tři měsíce tohoto roku prodala více aut než japonský konkurent.

Radši hybrid než diesel

„DUH přátelsky spolupracuje téměř dvacet let s japonským autokoncernem Toyota," napsal deník FAZ s tím, že Toyota má v Německu s dieselovými motory podíl okolo 20 procent, přitom německé automobilky dosahují dvojnásobek až trojnásobek prodejů modelů se vznětovou motorizací. Ekologické sdružení doporučuje zákazníkům alternativní vozy s pohonem na zemní plyn, LPG (Liquefied Petroleum Gas) nebo hybridní pohon s benzinovým motorem. A „náhodou" v tomto segmentu dominuje právě Toyota.

Kolik peněz dostává od Toyoty sdružení DUH, nechce prozradit. Uvedlo jen, že to je vyšší pětimístná částka v eurech v posledních pěti letech. To znamená maximálně devadesát tisíc eur ročně (asi 2,4 milionu korun). Celkově ale sdružení hospodaří s rozpočtem 8,3 milionu eur. Japonská Toyota spolupráci přiznala s tím, že se zaměřuje na podporu udržitelné mobility, která je šetrná k životnímu prostředí.

Zákazníci si ale ze skandálu mnoho nedělají, pro tento rok časopis Forbes odhadl, že VW vyrobí přes 10 milionů osobních aut, Toyota o 200 tisíc méně.
Navíc aféru dieselgate VW pocítil hlavně na americkém trhu, kde ale prodává VW jen 5 procent své produkce.