Právní firmy se musí připravit na blížící se problém, kterému nedokáží zabránit. Firmy, které vyžadují právní služby, se čím dál více obracejí na moderní technologie, přesněji nadějně vzhlížejí do segmentu umělé inteligence (AI – artificial inteligence). Služby právníků jsou totiž časově náročné a zároveň drahé, umělá inteligence by v tomto segmentu mohla způsobit zajímavé otřesy.

Už před necelým čtvrt rokem oběhla svět zpráva, že si právní kancelář Baker & Hostetler, jenž se zabývá insolvenčními návrhy neboli bankroty firem, vůbec jako první najala „cyberprávníka“, kterým se stal systém umělé inteligence zvaný ROSS.

Superprávník

„ROSS využívá supervýpočty od IBM Watson, kterými se pročesává skrz obrovským množstvím dokumentů a dat a v mezičase se učí, jak nejlépe obsloužit klienty,“ napsal k zásadní události v právním segmentu server Business Insider.

Software umělé inteligence tak dokáže v řádech sekund vytřídit informace, které by běžnému právníkovi trvalo několik hodin až dní. ROSS dokáže prozkoumat až 13 let staré kauzy, porovnávat je s aktuálními spory, dávat rady jak postupovat a interpretovat i šance na úspěch v současném sporu. Navíc výsledky nechrlí v podobě tabulek či podobných formách, ale dokáže je sepsat do běžného dokumentu.

Software umělé inteligence tak dokáže v řádech sekund vytřídit informace, které by běžnému právníkovi trvalo několik hodin až dní.

Z průzkumu agentury RSG Consulting, která jej dělal pro společnost Deloitte Legal a od loňského září do letošního února oslovila přes 240 právníků, právních kanceláří či odoborníků z oboru, vyplývá, že 77 procent oslovených firem zatím moderními technologiemi nenahradilo interní právníky, ale více než polovina (52 %) z nich si myslí, že k tomuto dojde v příštích pěti letech.

Trh právních služeb se mění, klienti přicházejí s novými požadavky.

Je také znát tlak firem na právní kanceláře, aby nabízely více, než bylo doposud běžné. „Trh právních služeb se mění, klienti přicházejí s novými požadavky. Hledají především dodavatele právních služeb, kteří lépe rozumějí podnikání i oboru, v němž firma působí, a dokážou poskytnout strategické poradenství také v neprávních oblastech, nabídnout přeshraniční služby a lépe využívat moderní technologie,“ vysvětluje Jan Spáčil, Managing Partner advokátní kanceláře Ambruz & Dark Deloitte Legal.

Objem dat je už nyní šílený, navíc dál roste.

Úspora nákladů

Že umělá inteligence může silně ovlivnit právní segment, dokazuje i investice jednoho z nejznámějších venture kapitálových fondů Andreessen Horowitz. Ten na začátku letošního roku vložil 8,1 milionu dolarů startupu Everlaw, který využívá právě řešení AI pro prodírání se neuvěřitelným množstvím informací, dokumentů, e-mailů a podobně, které potom dokáže interpretovat ve vztahu k danému případu. „Objem dat je už nyní šílený, navíc dále roste,“ uvedl pro Business Insider zakladatel Everlaw Aj Shankar.

A faktem je, že 80 procent lidí či subjektů v USA, kteří potřebují právníka, si jej nemůže dovolit. Umělá inteligence samozřejmě může přinést úsporu minimálně času, která se transformuje do úspory nákladů. Každá právní firma by tak nad tímto trendem měla začít minimálně přemýšlet a připravit se na něj.