Vzájemné sdílení aut, takzvaný peer-to-peer carsharing, podpoří na českém trhu další nová platforma, kterou představila společnost Smilecar. Tuto společnost založil železniční a silniční přepravce Leo Express. Spoluzakladatelem a výkonným ředitelem Smilecar se stal Jan Charouz.

„Reagujeme na příchod sdílené ekonomiky. Vyvinuli jsme vlastní aplikaci a chceme ji rozšiřovat po celé střední Evropě. Nejen v uzlových bodech, kde může navazovat na jízdu naším vlakem nebo autobusem, ale i jinde. Nadále věříme v železnici, ale vidíme potenciál i v návazných službách tam, kam už nesahají koleje," uvedl ředitel Leo Express Peter Köhler.

Služba tedy podle něj bude k dispozici 24 hodin sedm dní v týdnu a bude fungovat nejenom ve městech a kolem letišť, ale i v regionec.
„Zjistili jsme, že lidé využívají auta v průměru jen hodinu denně a po zbylých 23 hodin se s nimi nic neděje," uvedl Jan Charouz. Východiskem se podle něj může stát právě služba Smilecar.

V projektu je už přes padesát aut

„Na rozdíl od ostatních carsharingů nepřidáváme auta na silnici, ale využíváme ty, které tam už jsou. Staráme se o pojištění, aby se majitelé nemuseli bát poskytnout svá auta k dispozici. Prověřujeme majitele, vozy i nájemce. Na začátku a na konci pronájmu vyplní majitelé spolu s nájemci elektronický předávací protokol a na závěr se vzájemně zhodnotí," tvrdí Charouz.

V současnosti je podle něj do projektu přihlášeno přes 50 vozidel, do konce roku chce být Smilecar největší carsharingovou službou u nás. Aktuálně je nejpokrytější Praha, během roku chce firma dokončit pokrytí celého Česka.

Lidé mohou být i spoluinvestory

Partnerem projektu se stala ČSOB Pojišťovna, coby finanční poradce spolupracuje na projektu Roklen. Dalším partnerem se stal T-Mobile, s nímž Leo Express a Smilecar spolupracuje na projektu "chytré auto".

Spoluinvestory projektu se ale mohou stát i drobní investoři. K 30. březnu spouští SmileCar kampaň na platformě Fundlift, kde bude poptávat tři miliony korun výměnou za konvertibilní dluhopis. Investovat lze od pěti tisíc korun.

Služba není neznámá

V Česku už několik carsharingových služeb funguje, většinou však pracují s firemními auty, nikoli s osobními auty řidičů. V loňském roce spustil v Praze volný carsharing například dealer koncernu Volkswagen, společnost Auto Louda, prostřednictvím své sesterské leasingové firmy Car4Way. Šlo o zapůjčení vozu za určitou cenu, při němž zákazník nemusí po použití vracet vůz do místa nástupu. Od letošního roku jej chtěl nabízet celkem v osmi českých městech.