S nadcházejícím květnem se v Česku tradičně začíná rozjíždět festivalová sezona, zahrnující stovky kulturních i kulinářských akcí včetně desítek vícedenních festivalů. Jak moc se jich týká první a druhá vlna elektronické evidence tržeb (EET) a jak moc se vztahuje na jejich prodejce? To je otázka, kterou musí v současnosti řešit nejeden organizátor. Protože jde o pravidla se spoustou výjimek.

My ano. My ne. My možná

"V tuto chvíli, 28. dubna 2017, si myslíme, že se na nás EET podle současného výkladu finanční správy nevztahuje," říká trochu nejistě František Švadlena, organizátor hudebního festivalu MightySounds, který se koná od 14. do 16. července v Čápově Dvoře v Táboře.

"Nás se EET netýká, spadáme až do další vlny od příštího března spolu se službami. V letošním roce EET mít ještě nemusíme," odpovídá naproti tomu jednoznačně Štefan Oršoš, organizátor pražského River Food Festivalu, jenž se uskuteční od 12. do 14. května na smíchovské Náplavce.

A třetí pohled? "Ze zákona zcela jednoznačně vyplývá, že se na nás EET vztahuje, rozhodně přes ně pojedeme a napojíme na ně celý festival," uvedla pro Dotyk.cz Šárka Vávrová, ředitelka Českého pivního festivalu, který se koná od 11. do 27. května na Letenské pláni v Praze.

Zdá se vám, že si jednotlivé odpovědi trochu protiřečí? Je to tak. Ale všichni dotázaní mají nejspíš pravdu.

V pivním stanu s EET, na stojáka bez

"Pokud prodejce občerstvení na festivalu nabízí rychlé občerstvení, které je určeno k okamžité spotřebě a zákazník si ho odnáší s sebou, vztahuje se na něj EET až od 1. března 2018. Pokud má ale prodejce ke stánku zřízeno zázemí s místy k sezení, pak už jde o provozování restaurační činnosti, která spadá hned do první vlny EET," popisuje jednu ze záludností aktuálního systému mluvčí Generálního finančního ředitelství Gabriela Štěpanyová.

Jinými slovy - dáte-li si pivo jen do nevratného kelímku na stojáka, pak ten, kdo vám ho prodal, zatím tržby elektronicky evidovat nemusí. Pokud si ho dáte v pivním stanu vybaveném stoly a lavicemi, už by je evidovat měl, a to od loňského prosince. Jedním z důsledků zavádění EET tak zřejmě bude, že na letních festivalech ubude u stánků míst k sezení.

Prodejce ale musí elektronicky evidovat tržby i v případě, že prodává pivo podávané ve sklenici - protože pak si ho neodnášíte. A konečně se EET vztahuje i na prodej všech nápojů v uzavřených lahvích, protože pak nejde o rychlé občerstvení, ale o maloobchod - a ten do elektronické evidence patří od 1. března 2017.

Jednoduché to není ani s tím, pokud budete chtít k pivu něco zakousnout. Bude-li to opečená klobása na tácku, opět na stojáka, jde o poskytnutí služby, která pod EET v letošním roce nespadá. Dáte-li si ji v pivním stanu, platí totéž, co u piva - jde o restaurační zařízení, EET musí být.

A pokud se rozhodnete spořádat místo opečené klobásy třeba balené oříšky nebo tatranku, musí být EET v každém případě, ať už je budete konzumovat kdekoli: opět totiž platí, že v takovém případě nejde o nabídku rychlého občerstvení, ale o maloobchodní činnost.

Elektronická evidence tržeb také není podle současného nastavení příliš šetrná k životnímu prostředí. Pokud se totiž organizátor festivalu rozhodne využít zálohované vratné kelímky místo obyčejných plastových, život s EET se mu řádně zkomplikuje. "Samotný prodej do zálohovaného obalu vylučuje možnost odkladu z evidence a evidenci podléhá. Pouze v případě, kdy bude mít kelímek víčko, šlo by o ´obal pro potravinu s sebou´ a stánek, který by takto vydával všechny nápoje, by evidovat nemusel. Je tedy možné, že se budeme setkávat i s pivem do zavřeného kelímku," uvedl pro Dotyk František Brož, mediální zástupce startupu Storyous, nabízejícího gastronomické systémy včetně EET.

EET čipům nepřeje

Zdá se vám to složité? Podržte se, bude hůř. Řada velkých festivalů zavedla v minulých letech kvůli lepšímu zákaznickému servisu možnost platby čipovou kartou, aby se zmenšily fronty. Jinými slovy, zákazník si na začátku festivalu koupil u pořadatele čipovou kartou, nabil si ji kreditem v určité finanční výši a s ní pak mohl jednoduše platit u všech stánků, bez nutnosti čekat na drobné zpátky. S tím je nyní konec, právě kvůli tomu, že různé druhy produktů spadají z hlediska EET do různých kategorií, u některých musí být elektronická účtenka a u jiných ne, navíc mají různá DPH.

"Do platebního systému přes festivalové čipové karty jsme investovali poměrně dost peněz, a nyní ho musíme úplně celý stavět znova. Uděláme to tedy opačně, návštěvník dostane na začátku papírovou účtenku, na kterou budou zapisovány všechny položky, při odchodu je uhradí a my mu vystavíme elektronickou účtenku jako v restauraci," říká ředitelka Českého pivního festivalu Vávrová. "Značně nám to zkomplikovalo život, protože vytvořený a fungující platební systém můžeme zahodit, a na druhé straně musíme řešit silné a spolehlivé internetové spojení, což na Letenské pláni není jednoduché."

Bude požadovat po ministerstvu financí nějakou kompenzaci za zmařenou investici do původního platebního systému? "Mám tolik starostí s plánováním celé akce, že jsem o nějaké náhradě investice zatím vůbec neuvažovala. Chci jen, aby všechno fungovalo. Naši partneři spoléhají na to, že se dokážeme o finanční řešení postarat," uzavírá Vávrová.