Telekomunikace

Levné volání ze zahraničí? Pozor, může mít i svá úskalí

8. srpen 2017 četba na 5 minut
Ilustrační foto.

Ilustrační foto.

Foto: Profimedia

„Roaming končí! Od léta 2017 voláme v zahraničí jako doma. Voláte, esemeskujete a datujete bez roamingových příplatků,“ mohli jste se dočíst v reklamách už počátkem letošního léta. Hodně lidí už má po dovolené v zahraničí a řada z nich v jejím průběhu volala, esemeskovala a surfovala na internetu, jako by byli doma.

„Někteří možná ještě víc, protože chtěli být ve spojení se svými blízkými v ČR. Pak začala chodit první vyúčtování od operátorů za telefonní služby. A někteří z nich se nestačili divit,“ varuje předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska (SOS MaS) Marcela Reichlová.

Poslala příteli od moře téměř tisícovku SMS

Na poradnu obránců spotřebitelů se obrátila například slečna Kamila, která strávila svou dovelenou na jednom z řeckých ostrovů. Protože byla čerstvě zamilovaná, a její milý zůstal v ČR, přála si s ním být ve spojení alespoň prostřednictvím SMS. V průběhu týdenní dovolené mu zaslala bezmála tisícovku textových zpráv a každý den si také alespoň jednou zavolali.

FOTOGALERIE

Telefonování v zahraničí (ilustrační snímek) Telefonování v zahraničí (ilustrační snímek) Telefonování v zahraničí (ilustrační snímek)

„Vycházela z toho, že její přítel má stejného operátora jako ona, a doma si přece píší a volají v rámci tarifu zdarma. Proto se nijak se neomezovala ani v zahraničí. Pak však přišlo vyúčtování, a s ním šok. Všechny SMS i provolané minuty byly operátorem vyúčtovány,“ popisuje příběh slečny Kamily předsedkyně obránců spotřebitelů.

A zároveň vysvětluje, proč k tomu došlo. „S tím roamingem to až tak jednoduché není. Některé spíše levnější tarify se totiž při volání a esemeskování ze zahraničí chovají trochu jinak, než doma (v ČR). Jsou to ty, které obsahují bezplatná volání a SMS zprávy pouze do vlastní sítě konkrétního operátora,“ vysvětluje Marcela Reichelová. Jeden z nich využívá i slečna Kamila.

Na co si máme dát pozor?

Obránci spotřebitelů upozorňují, že si lidé musí uvědomit, že takzvanou ,domácí cenou’, ze které se při vyúčtování vychází, je sice cena za volání v rámci ČR, ale cena za volání do sítě jiného operátora.

„Pokud tedy například v ČR bezplatně voláte pouze v síti konkrétního mobilního operátora, a do jiných sítí za poplatek, poté co vyjedete do zahraničí, bude volání mezi čísly v síti vašeho operátora zpoplatněno stejně jako volání mezi číslem vašeho operátora a číslem z jiné sítě. Spotřebitelům proto doporučujeme, aby si už před cestou do zahraničí zjistili, kolik je bude stát minuta hovoru či SMS z cílové destinace,“ doplnila Marcela Reichelová.

Jak se chovají jednotlivé tarify?
-Pokud máte některý z neomezených tarifů, využíváte minuty, SMS i data do všech sítí v EU stejně jako doma (nezaplatíte tedy nic navíc).
-Pokud máte tarif s volnými jednotkami (volné minuty, SMS), budete je v zahraničí čerpat stejně jako doma. Po jejich vyčerpání zaplatíte za minutu volání nebo SMS stejně jako v ČR. Doporučujeme si průběžně kontrolovat stav čerpání volných minut.
-Pokud máte tarif s volnými jednotkami nebo s neomezeným voláním pouze do vlastní sítě, pak u všech operátorů platí, že balíček minut a SMS do „vlastní“ sítě vašeho operátora v EU čerpat nelze! Platí se jako za minutu volání a SMS mimo vlastní síť!
(zdroj: SOS MSK)

Otázka pro JANU CHLOUBOVOU z Českého telekomunikačního úřadu: 

Jak mají zákazníci mobilních operátorů postupovat, aby si užili dovolené a telefonovali s klidem, že vědí, kolik za volání či SMS zaplatí?

Nejprve bych ráda upozornila, že nová pravidla se týkají výlučně roamingu. Volání z domácí sítě (ČR) kamkoliv na zahraniční číslo (ať se v dané chvíli nachází kdekoliv, třeba i v ČR) je mezinárodním hovorem (voláním do zahraničí) a na něj tato pravidla nedopadají. Operátoři je zpoplatňují zcela podle svého uvážení. O roaming se tedy jedná, pokud jsem s tuzemskou SIM kartou přihlášen v mobilní síti v zahraničí. Volání do zahraničí to je, pokud s českou SIM kartou v domácí české síti volám na zahraniční číslo, ať už se v dané chvíli nachází kdekoliv.

Zákazníkům bych určitě doporučila, aby si před odjezdem do zahraničí ověřili, zda a jaký roamingový tarif mají aktivovaný, a seznámili se s jeho podmínkami (ty jsou k dispozici vždy na webových stránkách příslušného operátora, případně v provozovnách, nebo je možné kontaktovat zákaznou linku). Popřípadě je možné vzhledem k zemi, kam má zákazník namířeno, zvážit změnu roamingového tarifu. Ne každý roamingový tarif je vhodný pro každou zahraniční destinaci a míru využívání služeb.