Autoprůmysl

Martin Winterkorn: Rychlý pád ambiciózního šéfa VW

27. září 2015 četba na 7 minut

Foto: redakce

Automobilový konglomerát, do kterého patří i Česká Škoda auto, se otřásá ve svých základech. Jen tři dny stačily k tomu, aby hodnota Volkswagenu propadla na burze o 30 procent a aby její šéf Martin Winterkorn odstoupil z funkce. Za vše může fixlování s emisemi oxidu uhličitého (CO2).

Osmašedesátiletý zkušený manažer automobilek Martin Winterkorn slavil letos na jaře vítězství, když ustál útok vnuka Ferdinanda Porscheho – Ferdinanda Piëcha. Ten se letos na jaře snažil získat rozhodující vliv v koncernu Volkswagen, který z poloviny vlastní jeho rodina. Piëch ale nakonec nezískal podporu managementu a odešel z čela dozorčí rady VW. To Winterkorn se naopak těšil důvěře vedení, které mu prodloužilo kontrakt do konce příštího roku. Moc dlouho si ale radosti neužil.

Cesta ke světové jedničce

Martin Winterkorn vedl Volkswagen od roku 2007 a krátce po svém nástupu musel čelit největší krizi automobilového průmyslu za posledních 70 let. Volkswagen ji ale dokázal využít ve svůj prospěch, když levné akcie automobilek využil k nákupům. Dokončil tak ovládnutí Porsche, pod jeho křídla v posledních letech spadl i výrobce nákladních vozů MAN nebo motorkářská značka Ducati. „Je to typ manažera, které má Volkswagen rád – prvně a především inženýr," napsal o Winterkornovi server americké televize CNBC.

Rodák z německého Leonbergu byl vysoký a přísný manažer, který se nebál vytyčit ambiciózní cíle a jít tvrdě za nimi. Tím nejviditelnějším byl úkol dovést VW do roku 2018 k prvenství mezi světovými automobilkami. Už loni byl tento souboj těsný, nakonec z něj ale opět vítězně vyšla japonská Toyota.

Rychlý pád

Jak rychlý ale může být pád světového manažera, o tom se přesvědčil v uplynulém týdnu. Skandál kolem manipulací s emisemi vozů značky Volkswagen na americkém trhu, kdy do naftových motorů TDI koncern VW implementoval software, který poznal laboratorní testování vozu a hned se přepnul do ekologického režimu, který vykazoval nižší emisní hodnoty, mu srazil vaz během několika dnů. Jeho jméno je silně spjato s německou automobilkou, čehož si byl dobře vědom jak on sám, tak i dozorčí rada VW, která ho odvolala.

Winterkorn si zachoval čest a už ve středu svou funkci položil. „Jako generální ředitel přijímám zodpovědnost za nepravosti, které byly nalezeny v naftových motorech, a proto jsem požádal dozorčí radu, aby souhlasila s ukončením mého působení v pozici šéfa," uvedl Winterkorn před novináři. Novým ředitelem VW se v pátek stal současný šéf luxusní značky Porsche Mathias Müller. Změny se ale týkají celého vedení i samotné struktury automobilky.

Drastický dopad

Celá kauza s fixlováním emisí bude mít drastický dopad na největšího německého zaměstnavatele. Nejde jen o akcie, jejichž hodnota klesla během tří dnů o zhruba 30 procent k 110 dolarům za kus. A nejde o pokutu ve výši až 18 miliard dolarů, kterou hrozí americké úřady. Je sice pravda, že jde o vyšší částku, než činil samotný provozní zisk koncernu v loňském roce, stále jde o jednorázovou položku, kterou by prosperující firma s přehledem ustála.

Tou zásadní věcí ale je, jak moc nákladné bude pro VW upravit technologie, aby plnily emisní normy bez jakýchkoliv nekalostí. Dle informací serveru Autoforum.cz se náklady automobilek na snížení emisí pohybovaly kolem 30 eur na jeden gram, v poslední době se vyšplhaly až k 40 eurům. I kdyby Volkswagen musel snížit emise CO2 u každého auta jen o jeden gram, už nyní při potřebě svolání stovek tisíc vozů v USA by náklady šly do nižších stovek milionů eur. Jenže dle přiznání samotné automobilky jde celkově až o 11 milionů problémových vozů.

Volkswagen je také známý tím, že v rámci jeho značek dochází k velkému sdílení technologií, problém se tedy nemusí dotýkat jen samotné značky z německého Wolfsburgu. Posledním příkladem je Švýcarsko, kde tamní úřady v sobotu rozhodly o pozastavení prodejů ještě neprodaných vozů značek VW, Škoda, Audi a Seat. Dohromady jde o zhruba 180 000 vozů. Španělsko zase chce vrátit dotace, které německému koncernu poskytlo v rámci podpory prodeje vozů šetrnějších k životnímu prostředí.

A to se nebavíme o nákladech na úpravu technologií, přičemž existuje i krajní možnost, že VW nemusí ve všech svých továrnách disponovat technologiemi, které naftové motory dostanou pod čím dál přísnější emisní limity. Skandál by se ale mohl rozšířit i di dalších automobilek. Kde totiž existuje jistota, že to samé v bledě modrém nedělají i daší firmy? „Musíme položit otázku, zda se to samé děje v jiných státech a u dalších výrobců?" řekl John German, jeden ze dvou vedoucích amerického zastoupení v Mezinárodní radě pro čistou dopravu (ICCT).

Skandál se dotkl i mladoboleslavské Škody Auto, která patří pod křídla VW. Některé předchozí generace Fabií, Octavií či Superb jsou opravdu osazeny problémovými motory. I proto se ministr dopravy Dan Ťok dohodl se „škodovkou" i zástupci VW, že v nejbližších týdnech svolají problémové vozy k opravě. Jejich počet se ale neodvážil odhadnout.

Horší než Řecko

Samotný skandál nebude mít negativní důsledky jen pro německý koncern, ale může zamávat i s německou ekonomikou. Volkswagen jen v Německu zaměstnává 270 tisíc lidí. A někteří dokonce hovoří o tom, že současné problémy automobilky mohou být pro naše sousední hospodářství větším rizikem než Řecko.

„Volkswagen se najednou stal větší hrozbou pro německou ekonomiku než dluhová krize v Řecku," uvedl pro agenturu Reuters hlavní ekonom banky ING Carsten Brzeski. „Jestli prodeje VW ve Spojených státech propadnou, bude to mít negativní dopad nejen na samotnou firmu, ale na německou ekonomiku jako celek," dodal.

Klíčový segment

Automobilový segment je podobně jako v Česku klíčovým tahounem německé ekonomiky. Jen loni se ze spolkové země vyvezlo aut a jejich dílů za více než 200 miliard eur, což představuje zhruba pětinu celkového exportu našich sousedů. „A to je důvod, proč tento skandál není žádnou maličkostí. Německá ekonomika byla zasažena do svého srdce," přidává se šéf německého institutu IW Michael Hüther. Že by ale náš největší obchodní partner měl kvůli VW zabřednout do recese, to si ekonomové nemyslí. A to i přes zpomalení v Číně a rizika, která přináší Řecko.

„Ironií všeho ale je, že rizika nyní přicházejí z nitra německého hospodářství, ne z jejího vnějšku," uzavřel pro Reuters Brzeski.