Americká automobilka Tesla v uplynulém týdnu udělala další krok na cestě k plně autonomnímu řízení. Svým zákazníkům ve Spojených státech začala rozesílat nový software s názvem Autopilot, který je určený pro vozy Tesla Model S a X. Vůz s nainstalovanou funkcí sice neumí řídit auto úplně sám, ale dokáže reagovat na okolní provoz, upravovat rychlost nebo měnit jízdní pruhy. Zejména ve městě potřebuje řidičovu asistenci, ideální ale je pro dálniční provoz.

Samoučičí vůz

„Jsem si vcelku jistý, že do tří let budou vozy schopné přepravit člověka z jednoho bodu do druhého, aniž by se řidič v autě musel něčeho dotknout," řekl v rozhovoru pro Financial Times investor a šéf Tesly Elon Musk. Zajímavostí je, že Autopilot se dokáže díky propojení s ostatními vozy neustále učit řešit nastalé situace v provozu.

„Stane se tak díky izraelské technologii od Mobileye," reagoval už při avízu Elona Muska na chystané uvedení Autopilota komunitní izraelský web Start-up Nation, který v návaznosti na stejnojmennou knihu poskytuje informační servis o startupovém podhoubí v Izraeli. Nový software sbírá data ze čtyř systémů – kamery, ultrazvukových čidel, radaru a GPS. A jeruzalémský startup Mobileye doslova dává vozům oči.

Univerzitní původ

Izraelský startup Mobileye založili v roce 1999 dva izraelští profesoři z fakulty počítačových věd Hebrejské univerzity v Jeruzalémě Ziv Aviram a Amnon Shashua. Firma tak nevznikla – podobně jako mnoho izraelských startupů – z armádního podhoubí, které je známé svou technologickou vyspělostí. Armáda ale jeho unikátní produkt využívá.

Mobileye je průkopníkem v oblasti pokročilých systémů pro podporu řízení (ADAS). „Tato izraelská firma o sobě říká, že automobilkám nabízí jediné řešení ADAS, které je založeno na snímání okolí kamerami a zajistí největší bezpečnost a komfort, jež jsou dostupné na trhu," píše americký server Nasdaq.com.

Kamery jsou díky technologii Mobileye samy schopny rozeznat další účastníky provozu, chodce, světelnou signalizaci nebo rozpoznat značky a na vše následně reagovat. Firma navíc vyvíjí tzv. „trifokální" systém kamer, kdy by okolí vozu snímaly tři kamery naráz a dokázaly by tak rozšířit jejich reakční zorné pole.

Společnost Mobileye sice vznikla už v roce 1999, dlouhá léta se ale soustředila v podstatě jen na vývoj, aniž by vydala jakýkoliv produkt. To se změnilo až v roce 2007, kdy přišla se softwarem EyeQ1. Společnost proto nebyla dlouho zisková, do kladných čísel se poprvé podívala až v roce 2013. „I když Mobileye v roce 2013 vydělala 19,9 milionu dolarů, na konci prvního čtvrtletí 2014 vykázala ztrátu 19,6 milionu dolaru. Firma navíc ve svém výhledu poznamenala, že není jisté, zda se stane ziskovou," připomněl server MarketWatch.

Zářná budoucnost

Černý scénář se ale nenaplnil. Loňský rok firma zakončila s příjmy přesahujícími 140 milionů dolarů. Čistý zisk pak vyšplhal na 46,8 milionu dolarů. A analytici oslovení agenturou Reuters firmě předpovídají zářnou budoucnost, růst zisku pro letošní rok odhadují na 86 procent. „Jde o čistě softwarovou společnost. A to ji činí ziskovější než průměrného dodavatele automobilek," řekl Ravi Shanken z americké banky Morgan Stanley. Firma vstoupila na americkou burzu loni v srpnu a šlo o největší primární úpis akcií izraelského startupu ve Spojených státech. Jejich cena ale od IPO relativně kolísala, viz graf.

Zvučná jména

Mobileye své řešení prodává zejména dodavatelům automobilových dílů, jako je Delphi, Gentex, Magna nebo TRW Automotive, kteří je vkládají do svých produktů a poté je posílají samotným výrobcům vozů. Řešení EyeQ v odlišných verzích využívají automobilky jako například General Motors, Volvo, Audi, BMW, Volkswagen nebo Honda. Že se tento byznys začíná pořádně rozjíždět, potvrzuje fakt, že za růstem loňských tržeb izraelské firmy stojí dvakrát vyšší objednávky právě od dodavatelů pro automobilky.

Spolupráce z Teslou

Netrvalo dlouho a Mobileye si všiml i šéf Tesly Elon Musk. Izraelská média už v únoru 2014 přišla se zprávou, že se jejich domácí startup spojil s Teslou v oblasti samořiditelných vozů a že se budou věnovat technologii, která vznikla právě v Jeruzalému.

„Můžeme potvrdit pouze to, že s Teslou máme obchodní vztah," řekl tehdy mluvčí firmy Simon Sproule. „Tesla využívá většinu našich pokročilých aplikací," rozpovídal se letos v květnu v rozhovoru pro IBD zakladatel Mobileye Ziv Aviram. A v tom je ten rozdíl. Spolupráce izraelského a amerického startupu bude hlubší, než tomu je v případě ostatních automobilek. Důkazem budiž právě uvedení funkce Autopilot.

Potenciál pro Mobileye je ohromný. Nejen kvůli Tesle nebo Applu, který by chtěl do čtyř let přijít se svým vlastním elektrovozem, jenž bude jistě autonomní. Automobilový trh jako celek totiž vstupuje do nové éry.