Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

23. leden 2017 četba na 3 minuty
JetSurf dosahuje rychlosti 60 km/h

JetSurf dosahuje rychlosti 60 km/h

Foto: JetSurf

Holdujete surfování? Pak máte na českých rybnících problém. Ale jde to i bez mořského příboje. Brněnský inženýr Martin Šula vsadil na vývoj motorizovaného surfu, který si poradí bez vln. Dnes dominuje světovému trhu.

Projekt JetSurf se zrodil počátkem století, ovšem delší dobu byl na vedlejší koleji – strojaře Šulu vytěžoval vývoj motorů pro motostáj KTM.

Změna v podnikatelské strategii přišla s rokem 2008 a také s krizí, která podnítila hledání nových neotřelých cest. Hledáček firmy se tím plně zaostřil na surf s motorem – JetSurf, jehož základem je kompozitový karbonový plovák a jeho nástavbou spalovací motor se sofistikovaným zapalováním.

FOTOGALERIE

JetSurf JetSurfeři Mechanik JetSurfu

„Uvnitř je dvoutaktní motor. Po startu jezdec pomocí rukojeti ovládá plyn a rychlost a přenášením váhy zatáčí. V případě pádu vytrhne startovací klíček a prkno se zastaví," popisuje Šula princip surfu. Ten váží patnáct kilogramů a akceleruje až na 60 km/h za méně než tři vteřiny. Palivo vydrží na hodinu a půl ježdění, ale pro rekreačního jezdce i celé odpoledne.

Ostrá výroba JetSurfu začala v roce 2013. „Pojetím se přibližujeme továrnám formule 1, které mají pod jednou střechou drtivou většinu produkce," uvádí Šulův šéfkonstruktér Zbyněk Bureš. „Jinak bychom nebyli schopni reagovat na měnící se požadavky výroby extrémně pružně. In-house pojetím si zároveň ohlídáme kvalitu výrobků."

Náš styl výroby se přibližuje továrnám formule 1

JetSurf se loni na jaře přestěhoval do továrny, vystavěné na zelené louce ve Střelicích u Brna. Osmdesát pět procent dílů surfu se vyrábí přímo tady – především elektronika, spalovací motory, výfuk, plovák. Využívá se i vlastní slévárna.  

Konkurence JetSurfu to nemá vůbec lehké – i proto, že světová cena karbonu je pro všechny odběratele víceméně stejná. „Vcelku jde tedy o malé drobnosti, nuance," přibližuje šéfkonstruktér. „Jenže ten, kdo naše prkno kopíruje, nemá šanci na ně přijít v rozumně krátké době. Mluvíme tu o letech zkoumání, testování a zkušenosti, že každý nesprávný milimetr úplně zničí dojem z jízdy. Máme poměrně silné vývojové oddělení, do něhož proudí 30 procent zisku firmy."

Továrnu JetSurfu, ve které pracuje sedmdesát zaměstnanců, měsíčně opouští vesměs exportně více než sto surfů. Většina z nich je „factory GP" provedení, určeného pro běžné rekreační sportovce. Cena začíná na 230 tisících korun. Několik kusů má „race titanium" modifikaci, vybavenou o něco výkonnějším motorem. 

„Nyní jsme se dostali do bodu, kdy začínáme mít pomalu saturovanou kategorii hodně bohatých klientů. Proto se teď snažíme cenu surfů tlačit dolů, aby byly dostupné pro víc lidí – třeba nový model UltraSport je uzpůsoben dětem a začátečníkům. Chceme z JetSurfu vytvořit něco, jako je dnes skútr na silnici," uzavírá Martin Šula. 

Surfy ze Střelic u Brna mají punc nejlepšího produktu svého druhu, oblíbili si je fotbalista Neymar, zpěvák Justin Timberlake nebo šampion F1 Lewis Hamilton.