Důležitost drahých kovů pro společnost Tesla, za kterou stojí Elon Musk, roste s tím, jak chce firma zvyšovat produkci vozů na elektrobaterie.

Naznačují to také názvy konferenčních místností v továrně na baterie Gigafactory v nevadské poušti za 5 miliard dolarů. Jmenují se Lithium, Nikl, Kobalt, Hliník. Tyto suroviny jsou nezbytnými komoditami pro výrobu lithium-iontových baterií.

Velkolepé plány

Pro ambiciózní plán výroby 500 tisíc elektromobilů ročně v roce 2018 se musí zakladatel firmy porozhlédnout po celém světě, aby měl dostatečné kapacity pro skutečně masovou výrobu elektrovozů Tesla.
Přitom toto množství aut by mělo být vyrobeno o dva roky dříve, než se původně plánovalo, protože již existují předobjednávky na Tesla Model 3 – těch je 373 tisíc a k zákazníkům by se měly dodávat od konce roku 2017.

První oběť autopilota

Těžkou ranou pro Teslu je vyšetřování první smrtelné havárie vozu, jež byl řízen autopilotem. Auto najelo pod návěs náklaďáku, který byl opatřen bílou barvou a autopilot jej „neviděl". Firma se ohrazuje, že v režimu Tesla Autopilot vozy najezdily 210 milionů kilometrů a jde o první tragickou nehodu. Pokud řídí člověk, připadá smrtelná nehoda na 151 milionů kilometrů, brání se automobilka.

Náročná příprava

Masové zvýšení produkce vozů, jež jsou poháněny bateriemi, vyžaduje vytvořit komplexní dodavatelský řetězec. V případě drahých kovů to není triviální záležitost. Průzkumné práce a těžba vyžadují důkladnou a často zdlouhavou přípravu.

Psali jsme Česko: Budoucí velmoc s lithiem

Čínský rival

Ambice Tesly firmu staví proti tradičním výrobcům elektroniky. Ti používají baterie do mobilních telefonů, notebooků. A jedná se rovněž o další automobilky, jež vyrábějí své vozy v Číně. Tam komunistická vláda vyhlásila plán, že v roce 2020 chce mít na silnicích 5 milionů nových aut, poháněných bateriemi.

Pro plán výroby 500 tisíc elektromobilů ročně v roce 2018 se musí zakladatel firmy porozhlédnout po celém světě, aby měl dostatečné kapacity pro skutečně masovou výrobu elektrovozů Tesla.

„Svět bude potřebovat daleko více lithium-iontových baterií. Tesla ví, že bude muset soupeřit o zdroje surovin. A bude soupeřit s Čínou," uvedl pro Bloomberg Businessweek Simon Moores, šéf poradenské firmy Benchmark Mineral Intelligence. „Potřebují investovat do nových zdrojů," dodal s tím, že americký startup musí hledat po celém světě.

Automobil Tesla Model S, jehož cena začíná na 66 tisících dolarů (1,6 milionu korun), obsahuje přes 7 tisíc bateriových článků. Ty vyrábí Tesla ve spolupráci s japonskou společností Panasonic.

Vše pod jednou střechou

Aby Tesla mohla vyrábět tak obrovské množství baterií do svých vozů, musí si zajistit celý proces výroby takzvaně in-house, tedy v rámci své struktury „doma" a mělo by to připomínat první masovou výrobu automobilů podle vzoru Henryho Forda v roce 1920.

Jeho komplex ve státě Michigan vyráběl většinu komponentů pro vozy sám, motory, ocel i sklo. Měl k tomu také vlastní doly se železnou rudou a vápencové lomy. Také vlastnil plantáže kaučukovníku v Brazílii.

Svět bude potřebovat daleko více lithium-iontových baterií. Tesla ví, že bude muset soupeřit o zdroje surovin. A bude soupeřit s Čínou.

Muskova vize výroby se upíná na firmu SolarCity. Zákazníci Tesly by si mohli pořídit kromě automobilů i solární panely na střechu domu, úložiště pro vyrobenou elektřinu a nabíjecí jednotky. SolarCity přitom založili bratranci Muska Peter a Lyndon Riveovi v roce 2006 na jeho podnět.

Lithium bude chybět

Trh s lithiem by měl letos vykazovat schodek 4 500 tun, v letech 2017 až 2018 by měl naopak mít mírný přebytek. Do roku 2021 by ale mohl vzniknout nedostatek ve výši 46 tisíc tun, což představuje 16 procent celkové poptávky, uvedla firma Macquarie Research.

Hledejte všude

Tesla pro své baterie používá tradiční kovy – lithium, nikl, kobalt a oxidy hliníku. A aby se dostala na cenu 35 tisíc dolarů za Model 3 (850 tisíc korun), musí mít stabilní a dostupné dodávky těchto kovů, zdůraznil Bloomberg Businessweek.
Zástupci automobilky ze Silicon Valley mají před sebou klíčový úkol. Prohledat celou Zeměkouli a potřebné kovy najít. Tuto aktivitu má na starosti Rene LeBlanc, který dříve pracoval pro FMC Lithium. Firma také hledá někoho, kdo bude z Tokia létat do Číny a Jižní Korei, aby vyladil spolupráci s asijskými dodavateli.

Musk přitom při setkání s investory na konci května důležitost drahých kovů pro svou firmu shodil. Lithium je prý pro něj jen "solí v celém salátu", protože tvoří jen dvě procenta baterií. Ale právě těchto pár procent může rozhodnout o úspěchu celého projektu.