Autoprůmysl

Muskova Tesla už umí parkovat sama

18. leden 2016 četba na 6 minut

Foto: redakce

Americký výrobce elektromobilů Tesla Motors se snaží zvýšit náskok v oblasti samostatnosti aut. Jeho nové vylepšení softwaru umožňuje vozům samostatně zajíždět i vyjíždět z garáže, aniž by řidič musel cokoli udělat. Stačí stisknout tlačítko a pak jen auto „pohlídat".

Budoucnost klepe na dveře a elektrovozy Tesla pokračují ve svém futuristickém rozvoji. Je to jen pár dnů, co šéf a největší soukromý podílník společnosti Tesla Motors Elon Musk oznámil, že firma uvádí do provozu aktualizaci softwaru svých vozů. Díky tomu Model S a Model X budou umět zcela samy zaparkovat do garáže svých majitelů. A stejně tak se samy dokážou dostat na ulici, kde do nich majitel jen nastoupí a odjede.

„Nová verze softwaru Tesla Version 7.1 je dalším krokem ve vylepšování našich autonomních technologií. Rozšiřuje možnosti autopilota a představuje jeho první vylepšení – funkci Summon," uvedla firma na svých stránkách (summon v překladu z angličtiny znamená přivolat, pozn. red.).

Konec odřeným kapotám

Funkce „Summon" podle společnosti propojuje počítač vozu s mobilem vlastníka, nebo s tlačítkem na klíčcích od vozu. Po spuštění funkce (na klíčcích, či přes mobil) se vůz odemkne, nastartuje, otevřou se vrata garáže a vůz vyjede na kraj silnice – to vše, aniž by řidič musel sedět za volantem. Stejně tak vůz dokáže sám sebe zaparkovat.

„Summon rovněž eliminuje problém vmáčknout se, či vyjet z prostor, které jsou velmi úzké," dodává firma s tím, že jde zatím o testovací beta verzi. Jejím používáním tak mohou vlastníci Tesly „naučit" své vozy, aby u nich dokázaly zaparkovat. I když – jak dodává server Business Insider (BI) – z Muskových slov spíše vyznělo, že současné umění vozů není ani tak samostatné, ale spíše jde o vylepšené dálkové ovládání.

Majitel vozu totiž musí funkci zapnout nejdále 3 metry od vozu a pak nesmí být dál než zhruba 10 metrů od auta, přičemž musí „neustále kontrolovat a hlídat, kam vůz jede". Navíc podle BI Tesla vyžaduje od vlastníků, aby funkci používali pouze na pozemcích, které jsou rovinaté. Z předsíně či chodby, kde se obouváte a oblékáte, tedy Tesle (zatím) neporučíte, aby vám vyjela.

Auto na zavolanou

Summon je rozvinutím vlastností autopilota, díky němuž vozy dokážou samy jezdit po většině dálnic, což je funkcionalita, na níž Muskův tým v poslední době usilovně pracuje. Tesly již dokážou jezdit samy, nicméně stále je potřeba určité interakce a kontroly řidiče.

Zatím je používání funkce Summon velmi omezené, ale podle Muska již v blízké budoucnosti najde svoje uplatnění a bude vylepšena. „Do dvou let bude možné si přivolat auto z druhého konce země," řekl v telekonferenčním hovoru s novináři. „Pokud budete mít auto v New Yorku a vy sami budete v Los Angeles, pak věřte, že si vás dokáže najít," prohlásil sebevědomě. A zároveň se auto dokáže samo cestou dobíjet tak, aby mělo stále dost „šťávy". „Vůz se dokáže synchronizovat s kalendářem majitele, takže bude vědět, kdy má kam přijet," dodal Musk.

Kdo bude další?

Podobnou funkci jako Summon u Tesly nedávno také představila podle automobilového serveru Jalopnik.com i automobilka BMW ve svých vozech nejnovější série 7. Nicméně její systém vyžaduje od vlastníka manuální navedení vozu na požadované místo. Na rozdíl od BMW na něj ale Tesla umí zajet sama. A podobnou funkci by již brzy měla představit japonská Toyota. Ta je mimochodem na čele vývoje v oblasti automatického řízení – alespoň co se týká počtu patentů – vlastní jich přes 1400. To je dvakrát více, než jakákoli jiná automobilka.

Tesla má náskok

Aktualizace softwaru v autech je jednou z věcí, v níž má Tesla před ostatními výrobci i vývojáři samořiditelných vozů určitý náskok. Softwarové aktualizace uměly Muskovy vozy (model S) od začátku a díky tomu vlastně dochází k neustálému vylepšování vozidla. Tesla totiž zdokonaluje své vozy takzvaně over-the-air (OTA), což je funkce, s níž přišla jako jedna z prvních a nyní ji od ní odkoukávají i další firmy. Její hardware totiž byl od počátku na tuto funkcionalitu připraven.

BI citoval v tomto směru designéra Adriana van Hoodyonka, který na nedávném veletrhu CES poznamenal, že „aktualizace prostřednictvím OTA umožní autovýrobcům držet krok s technologickými firmami, které mají v tomto směru náskok a jsou na špici". Tesla a vlastně i další hráči v oblasti autonomních vozů nyní především „učí" auta, aby se dokázaly na silnicích se vším vypořádat. Díky tomu, že Musk byl v tomto směru určitým pionýrem oboru, má již obrovské množství dat, které Tesle umožňuje ještě rychleji vyvíjet a optimalizovat další vývoj plnohodnotného systému řízení bez řidiče.

Data budou klíčová

Automobilky proto budou muset investovat do technologií a zpracování dat čím dál více, než do samotné výroby. Jak poznamenal loni pro Dotyk BYZNYS ex-manažer Microsoftu Jan Mühlfeit: „Největší softwarová firma v Česku bude do tří let Škoda Auto, 50 procent nákladů v jednom voze této automobilky jde na software. Třeba v Mercedesu je to myslím dokonce 60 procent." A s tím, jak se auta budou čím dál více „osamostatňovat", tento podíl ještě poroste.

Sám šéf Tesly Elon Musk k tomu poznamenal: „Vyvinout systém, který bude fungovat na 99 procent, je poměrně jednoduché, ale dotáhnout to kritické jedno procento je extrémně náročné a je potřeba obrovské množství dat. Přitom ale právě tento zlomek může znamenat nebezpečí ohrožení života (auto není smartphone)."