"Ještě před dvěma lety měla většina youtuberů na svých kanálech pozitivní obsah. Nenutila lidi k ničemu negativnímu. Jak ale roste sledovanost Youtube a chodí tam stále víc lidí z tradičních médií, jsou pozitivní zprávy najednou opomíjeny. Ti lidé hledají totéž, co v tradičních médiích, tedy spíš bulvár a negativně podbarvené informace. Nedokážu odhadnout, jak se to bude vyvíjet," postěžoval si jeden z nejznámějších českých youtuberů Jiří Král v besedě, kterou vedl na mezinárodním reklamním festivalu Piaf se šéfredaktorem mediálního serveru Médiář Ondřejem Austem.

Festival se uskutečnil ve dnech 23. a 24. května v suterénu Národní galerie v Praze. Král vystoupil v rámci programu druhého dne, který byl věnován takzvaným influencerům, tedy lidem, kteří ovlivňují postoje ostatních.

"Na youtuberství je tou nejvíc negativní věcí fakt, že člověk nemá žádné soukromí. Ale s tím se dá pracovat. Jsou youtubeři, kteří si své soukromí dokážou ochránit, nevystupují pod svým pravým jménem a neposkytují o sobě osobní údaje. A pokud ano, lze se s tím srovnat. Pro mě je nejtěžší, že si téměř každý člověk myslí, že mě zná, ale ono to tak není. Neustále se potkávám s lidmi, kteří už na mě mají vytvořený nějaký názor, a poznávám, že pokud mají něco v hlavě něco zafixováno, nedá se jim to vyvrátit," uvedl v besedě Jiří, známější jako Jirka Král.

Besedy se youtuber zúčastnil se svým bratrem a dvorním marketérem Petrem, přičemž mluvili i o tom, jak funguje jejich vzájemná spolupráce: " „Jirka se věnuje kreativě a já se ho snažím odloučit od všeho, co by ho v ní mohlo brzdit. Což znamená, že mám na starost kontakt s firmami, které nám nabízejí spolupráci, a starám se o obchod. Myslím, že nám to funguje," popsal způsob vzájemné kooperace Petr.

Rodinu "youtuberských Králů" ještě doplňuje Kateřina Králová, která rovněž provozuje svůj youtube kanál, nazvaný Svět podle Katky. Inspirací se jí stal právě její bratr Jiří. "Byli jsme se ségrou na výletě v Barceloně, kde jsem natáčel každý den videa a ona v některých z nich hrála. Viděla tak, jak je to náročné, ale na druhé straně se jí líbily reakce na videa. A protože v nich hrála, lidi se jí ptali, zda nechce vlastní Youtube kanál. Ptala se mě, jestli to má smysl. Řekl jsem jí, co to obnáší a co by jí mohlo vadit, ona si to nechala projít hlavou a začala točit také," popsal sestřin start Jirka Král.

A z čeho se dnes skládá byznys nejznámějšího českého youtubera a jeho nejbližšího spolupracovníka? Oba bratři spoluvlastní firmu Blue Milk, jejíž záběr už dnes výrazně přesahuje pouhé natáčení videí - firma provozuje například zábavně-prodejní prostor Zetko v pražském obchodním domě Kotva, kde lze najít virtuální hernu, kavárnu i prodejnu oblečení. Zde se prodává nejen produkce s "brandingem" Jirky Krále, ale i dalších youtuberů, například Shopaholic Nicol neboli Nikoly Čechové. Jejich další příjem tvoří prodej merchandisingu s Královou značkou. Pustili se také do vydávání tištěného komiksu o youtuberství nazvaného Jirka a mají vlastní diferencované příjmy - Jirka Král od Youtube za sledovanost svých videí, Petr Král z další marketingové činnosti.

"Příjmy z Youtube se podílejí na mých celkových příjmech zhruba z deseti procent. Největší procento příjmů tvoří merchandising, určitě víc než polovinu. Zbytek představuje spolupráce s komerčními značkami. Pomáhá nám ale také komiks a prostor v Kotvě, protože se k němu vážou další akce a aktivity," popsal Jirka Král. Komiks podle něj vychází v nákladu 40 tisíc výtisků a prodává se ho zhruba polovina. "V Zetku jdou ale dobře na odbyt i starší čísla," dodal.

Skutečnost, že se stal influencerem svého druhu a že skutečně ovlivňuje druhé, si Jirka Král podle svých slov uvědomil, když natočil svou první reklamu, která propagovala festival pro mladé lidi Pražský Majáles. "Cílem bylo, aby se o festivalu dozvěděli lidé mladší 18 let. My jsme si vymysleli, že celý festivalový areál představíme v prostředí počítačové hry Minecraft. A tohle video zaznamenalo v cílové skupině statisíce přehrání. Ověřil jsem si tak, že lidé v tomto věku dokážou z mých videí zachytit i něco jiného, než to, co jsem v nich do té doby obvykle říkal. Na základě úspěchu Majáles pak vznikl v následujícím roce festival Youtubering, na jehož první ročník přišlo 30 tisíc lidí," popsal Král.

Fenomén Youtube a dalších sociálních sítí se podle něj i podle moderátora Austa ale stále víc prolíná se světem klasických médií a navzájem se ovlivňují. Na jedné straně se to projevuje třeba už zmíněnou bulvarizaci youtuberských videí, na druhé dokážou sociální sítě částečně měnit jak agendu klasických médií, tak i způsob získávání informací.

"Fakt, že známé tváře typu Leoše Mareše začaly používat sociální sítě a jsou v nich hodně aktivní, hodně proměnil témata i způsob práce klasického bulváru. Stále častěji se v něm objevují citace z jejich instagramových a twitterových účtů," zaznamenal Aust.

Král k tomu poznamenal, že je škoda, že některé osobnosti v prostředí sociálních sítí přítomny stále ještě nejsou, protože by je podle svých slov rád sledoval. Jako příklad zmínil zpěváka a herce Vojtěcha Dyka.