Revoluce v dopravě

Nebaví vás zácpa? Svěřte svůj život autopilotovi

29. červenec 2016 četba na 5 minut
Autopilot v zácpě se jeví jako užitečný pomocník.

Autopilot v zácpě se jeví jako užitečný pomocník.

Foto: Shutterstock.com

Největšími průkopníky autonomního řízení vozidel byly zatím technologické firmy Apple, Google a Tesla. Nástup nových trendů ale nechtějí zmeškat ani tradiční automobilové značky. Například Audi na příští rok chystá autopilota na popojíždění pro dopravní zácpy.

Už se nechcete věčně rozčilovat během popojíždění v nekonečných zácpách (zvláště při letních uzávěrkách), kdy vám každou vteřinou strávenou ve voze roste hladina adrenalinu a zvyšuje se vám krevní tlak? Také proto můžete být náchylnější k agresivnímu chování a tím spojené chybě.

Dobrá zpráva. V následujících letech už bude zřejmě běžné u všech značek, že si zapnete autopilota, který vás zbaví povinnosti nudně popojíždět a dávat pozor na okolní provoz.

Testovací jízda Audi A7 s autopilotem po dálnici

A8 má být první

Od příštího roku s tímto konceptem přichází značka Audi (patří jako Škoda Auto do koncernu VW) ve svém modelu Audi A8. „S novou generací našeho A8, který na trh uvedeme v roce 2017, budeme první automobilkou, která v této formě pilotované řízení nabídne," prozradil ve Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) Rupert Stadler, šéf automobilky Audi. V následujících letech pak v bavorském Ingolstadtu počítají s vývojem až k plnému autonomnímu řízení.

60 km/h

Do takové rychlosti se má zapínat autopilot Audi A8. Zdroj: FAZ

Do šedesátky funguje autopilot

Jak si máme pilotované řízení přesně představit? „V Audi A8 bude moci řidič v dopravní zácpě na dálnici až do rychlosti 60 kilometrů v hodině sundat ruce z volantu a řízení převezme autopilot. V budoucnu pak bude tato technologie rozšířena i do vyšších rychlostí. Tím se blížíme k plně autonomní jízdě, kdy nebude třeba mít ve voze volant a žádné pedály," vysvětlil šéf automobilky, která naplňuje inovacemi svůj slogan Náskok díky technice.

1980

V tomto roce automobilka Audi představila novinku Audi quattro. Stálý pohon všech čtyř kol.

S autopilotem raději pomalu

Nicméně plně autonomní auto vyvíjí firmy Google, Apple a také Tesla. Té se dostalo na tomto poli jiného primátu. Jde o květnové úmrtí řidiče, který svěřil svůj osud technologiím. Jak ale tento týden uvedla Tesla, k tragické nehodě došlo hlavně proto, že řidič jel moc rychle.

S novou generací našeho A8, který na trh uvedeme v roce 2017, budeme první automobilkou, která v této formě pilotované řízení nabídne.

Neopatrný řidič, jenž naboural pod návěs kamionu, totiž jel rychlostí 119 kilometrů v hodině, přitom měl jet 105 kilometrů v hodině, uvedl americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB). Podle dřívějších zpráv Tesly, si autopilot měl splést bílou barvu návěsu s dálniční cedulí.

Kamion přes silnici? To jsme nevyvíjeli

Spolupráci na technologii, kterou vyvíjela Tesla s izraelským startupem MobilEye, už firma Elona Muska ukončila. MobilEye přitom dodával automobilce čipy, které rozeznávají obrázky a spolupracují se systémem autopilota.

Zástupce MobilEye pro recode.net vysvětlil, že technologie umožňuje zabránit srážce na dálnici, ale nedokáže zabránit střetu s kamionem, který silnici fakticky kříží, jak se během nehody stalo. Přitom MobilEye nedávno oznámil spolupráci s Intelem a BMW na vývoji autonomního řízení.

Slepá ulička? Sotva

Každopádně i po této tragické nehodě se nedá očekávat, že by se z trendu autonomního řízení stala slepá ulička, jak ukazuje také případ Audi. Zejména v menších rychlostech bude mít uplatnění. „Nikoho nebaví každé ráno a večer stát v zácpě. Zastavit a rozjet se zvládne autopilot lépe a účinněji než člověk," tvrdí Stadler.

Nikoho nebaví každé ráno a večer stát v zácpě. Zastavit a rozjet se zvládne autopilot lépe a účinněji než člověk.

K problematice možných nehod německý manažer zdůraznil, že zákazník musí dbát pokynů výrobce, co si může s autopilotem dovolit, a na co už technologie nestačí, respektive nebyly vyvíjeny a testovány.

GM je nejaktivnější

Důležitost technologických strartupů v autoprůmyslu ukazuje studie poradenské firmy CB Insights. Nejaktivnější z automobilek je v tomto směru General Motors. Ve spolupráci na vývoji a výrobě vozů mu patří první místo.
Následuje BMW, Volvo a Audi, které mají samostatné divize pro investice do technologických firem.

Ve spolupráci s technologickými startupy je nejaktivnější z klasických automobilek General Motors.

Následující graf ukazuje, do jakých firem automobilky v letech 2010 až září 2015 investovaly. Zelené linky značí investice, červené pak akvizice startupů.

Do jakých startupů automobilky investují.

Do jakých startupů automobilky investují.Autor: cbinsights.com

Dceřinná firma GM Ventures již investovala do více než deseti startupů. Startupové firmy spolupracují s automobilkami nejen na vývoji autonomního řízení, ale také na navigaci, připojení k internetu, na detekci oprav auta a mnoha dalších komponentech moderních vozů. 

Co vše vyvíjejí startupové firmy v automobilu.Co vše vyvíjejí startupové firmy v automobilu.Autor: cbinsights.com