Svět startupů

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

20. leden 2017 četba na 3 minuty
Potřebujeme kapitál, ne konkurenci. Ilustrační foto.

Potřebujeme kapitál, ne konkurenci. Ilustrační foto.

Foto: Rawpixel.com/Shutterstock

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Zahraniční kapitál ochotně přijímají, ale nechtějí, aby jim zahraniční konkurence ničila domácí trh. V tomto smyslu se vyjádřili dva velcí hráči indické startupové scény. Země by se tak mohla připojit k podobné protekcionistické politice jako Čína.

"Myslím, že potřebujeme udělat něco podobného jako Čína. Říci zahraničním hráčům, ano, potřebujeme váš kapitál, ale nepotřebujeme vaše firmy," řekl ředitel internetového obchodu Flipkart Sachin Bansal. A dodal: "Podívejte se na příklad brexitu a výhry Donalda Trumpa. Práce pro Indy v zemích jako jsou Spojené státy a EU se uzavřou a my musíme být na tuto situaci připraveni."

Myslím, že potřebujeme udělat něco podobného jako Čína. Říci zahraničním hráčům, ano, potřebujeme váš kapitál, ale nepotřebujeme vaše firmy.

Čína, náš vzor

Stejně situaci indické ekonomiky vidí i Bhavish Aggarwal, ředitel alternativní taxislužby Ola. "Čína správně identifikovala internet jako důležitou část trhu pro spotřebitele. Nyní jej chrání, a totéž musíme udělat i v Indii," řekl Aggarwal.

Čínské firmy využívají zahraničního kapitálu, know-how, ale udržují si v samotných firmách většinu. Proto se také na obrovském asijském trhu američtí giganti Amazon ani Uber neprosadili, protože Čína si své domácí firmy chrání a zahraniční znevýhodňuje.

Poražený Uber

Uber se nakonec z čínského trhu v srpnu 2016 úplně stáhl a prodal svůj byznys hlavnímu rivalovi z Říše středu – Didi Chuxing. I když za poslední dva roky do expanze firmy investoval dvě miliardy dolarů, na Číňany to nestačilo a musel souboj o miliardový trh vzdát.

Situace na indickém trhu je jiná. Firmy Amazon i Uber na subkontinentu masivně investovaly a daří se jim. V červnu 2016 Amazon, který sídlí v americkém Seattlu, oznámil, že bude v Indii investovat další tři miliardy dolarů. Dohromady to pak je už 5 miliard a je to více než oba hlavní indičtí konkurenti – Flipkart a Snapdeal. Také Uber se nechal slyšet, že se po stažení z Číny zaměří na Indii a chce ročně na tomto trhu utratit miliardu dolarů.

Investice globálních firem nás ničí

Tyto masivní investice zahraničních firem ohrožují domácí firmy, přikyvuje Aggarwal z firmy Ola. „Souhlasím s tím, aby probíhaly inovace a ten nejlepší produkt, aby vyhrál. Ale americké investice, jež podporují americké výrobky, ničí trh svým kapitálem," postěžoval si na kapitálovou sílu americké konkurence, protože místní firmy takové možnosti financování nemají.

Americké investice, jež podporují americké výrobky, ničí trh svým kapitálem.

Globální firmy mají výhodu v tom, že na kapitál dosáhnou mnohem snadněji, než lokální firmy kdekoliv na světě. K tomu je třeba připočíst, že Indie má složitý systém daní a také proto v zemi není mnoho fondů rizikového kapitálu, upozornil server Quartz. Právě tyto fondy podporují začínající podnikatele.

Ve firmách Ola i Flipkart zahraniční fondy drží většinu. Zakladatelé Flipkartu Sachin Bansal a Binny Bansal mají dohromady jen 15-ti procentní podíl ve firmě. Aggarwal a jeho partner Ankit Bhati pak asi desetinu firmy Ola. Zatím obě firmy řídí Indové z Indie.