Americký Pentagon dostal poslední verzi nejmodernější stíhačky F-22 Raptor od firmy Lockheed Martin Corp. před čtyřmi lety. Od té doby se vede debata, k čemu je tato vojenská hračka, která se považuje za zbytečnou a z finančního hlediska neakceptovatelnou.

44 000 USD
Tolik stojí hodina provozu stíhačky F-22. Je to nejvíce ze všech letadel amerického letectva. Zdroj: Bloomberg

194 letadel
Pokud by se obnovila výroba F-22, v úvahu připadá produkce dalších 194 letounů pro Pentagon. Zdroj: Bloomberg

Pro fanoušky vojenské techniky svitla naděje, že projekt nezůstane u ledu. Podvýbor Sněmovny reprezentantů se nyní amerických vzdušných sil dotázal, kolik by stálo zavedení taktické stíhačky do nové výroby. Poslední letoun totiž opustil výrobní halu 13. prosince 2011. Celkem jich bylo vyrobeno 195 kusů a zatím je F-22 považována za nejvyspělejší stíhačku na světě, která byla sériově vyráběna a je zařazena do aktivní služby.

F-22 považována za nejvyspělejší stíhačku na světě, která byla sériově vyráběna a je zařazena do aktivní služby.

Konkurenti F-22A Raptor

Ruská stíhačka Suchoj T-50 je dvoumotorový stíhací letoun. Zatím bylo vyrobeno 5 prototypů a v minulých letech se spekulovalo o tom, že by se finančně na projektu mohla podílet i Indie a Čína.

Čínská stíhačka FC-31, zatím není sériově vyráběná. O koupi projevil zájem Pákistán.

F-35 Lightning II je jednomotorový víceúčelový bojový letoun, který by se měl vyrábět ve velkých objemech a sloužit ve výzbroji zemí NATO. Ve výzbroji jej používají Spojené státy a Velká Británie. Na vývoji se podílejí i další státy – Itálie, Nizozemí, Kanada, Turecko, Austrálie, Norsko a Dánsko. Do března 2016 jich bylo vyrobeno 171 kusů.

Mnozí odborníci tvrdí, že stroj F-22 je nesrovnatelný s ostatními stíhačkami. Jeho schopnosti v rychlosti, obratnosti, technologie stealth (obtížná zjistitelnost, omezení identifikace nepřítelem – pozn. red.), senzory digitálního bojiště patří ve světovém srovnání k naprosté špičce. Přitom podrobná specifikace podléhá utajení.


Srovnání F-22 Raptor a Suchoj T-50

F-22 T-50
Cestovní rychlost 1,7-1,8 Ma 1,7 Ma
Maximální rychlost 2,45 Ma 2,5 Ma
Dolet 2 000 km 2 000 km
Maximální hmotnost 37 000 kg 38 000 kg

Pozn: Rychlost jeden mach (Ma) se rovná rychlosti zvuku 1 225 km/h.

Zdroj: tribuneindia.com

Nyní je ve službě 183 letounů Raptor a pokud by došlo ke schválení druhé dodávky, mohlo by se vyrobit dalších 194 supersoniků, jak bylo původně plánováno, než byl projekt zastaven. V té době se mluvilo o částce 67 miliard dolarů, což je i na americké poměry vysoká částka.

Raptor se dočkal bojového nasazení v září 2014. Byl součástí mise, jež bombardovala cíle Islámského státu v Sýrii.

Konkurence nespí

Americké zákonodárce znepokojuje, jak se chovají konkurenti Spojených států. Rusko i Čína modernizují svoji výzbroj. Rusko použilo stíhačku Su-35 v bojových operacích v Sýrii a snaží se vyjednat její prodej do Číny, Pákistánu, Indonésie, Vietnamu, Venezuely a Brazílie.
Čína zase dokončuje vývoj stíhačky FC-31. O nákupu uvažuje Pákistán. Vojenští analytici se domnívají, že jeho technologie budou založeny na datech, které byly odcizeny v dubnu 2009 firmy Lockheed Martin, jež se týkají stíhačky F-35, která je také hlavním konkurentem F-22 v americké armádě.

580 mld. USD
Takový je rozpočet amerického ministerstva obrany pro fiskální rok 2016. Zdroj: defense.gov

Z vítěze se stal poražený

Letecká poradenská firma Teal Group v roce 2009 uvedla, že se osud F-22 nečekaně změnil z vítězství na porážku, když bylo rozhodnuto ukončit výrobu stíhačky, která měla garantovat americkou leteckou převahu na desetiletí dopředu.
Raptor se nakonec dočkal bojového nasazení v září 2014. Byl součástí mise, jež bombardovala cíle Islámského státu v Sýrii.

Výrobce ucítil příležitost k obnovení výroby. To ale bude podle analytika Richarda Aboulafii z Teal Group velmi obtížné. Raptor je sice excelentní stíhačka, ale bude mít jen malé využití v současné armádě. „Není to úplně nemožné, ale existují velké překážky," komentoval možnost Aboulafia, že by se začaly opět tyto elegantní stoje vyrábět.

Univerzální F-35

Jednou z největších námitek pro opětovnou výrobu dvaadvacítky je stíhačka F-35. Také je vybavena technologii stealth, navíc je univerzálnější a využívá ji kromě letectva i námořnictvo a námořní pěchota.

Vývoj a výroba F-35 nabobtnala do nejdražšího projektu Pentagonu všech dob. Měla by dosáhnout 379 miliard dolarů s plánovanou flotilou 2 443 letounů. Pokud se vezme v úvahu životnost stíhaček na 50 let, pak by celkové náklady na provoz a údržbu se vyšplhaly až na 1,12 bilionů dolarů, uvedla agentura Bloomberg.

Celý vývoj tohoto bitevníku se značně prodražil tím, že musí splňovat odlišné požadavky. Pro námořnictvo musí být stíhačka připravena přistát na letadlové lodi, mariňáci ze potřebují, aby letadlo vzlétlo vertikálně. Každá „pětatřicítka" se tak průměrně dostane s cenou na 106 milionů dolarů. A pokud by se Kongres rozhodl dát zelenou i pro „dvacetdvojku", tak by vojenský rozpočet určitě nestačil, i když je největší na světě. F-22 se v minulosti dostala na 140 milionů dolarů za kus. Nepočítaje v to náklady na vývoj. Ten stál dalších 66 miliard dolarů.

Na druhou stranu se stroj F-35 potýká s mnoha problémy. Kromě rychlosti a softwaru to je i pevnost trupu, upozornil Aboulafia. Podle vnitřní zprávy Pentagonu F-35 v některých leteckých parametrech zaostává za starší stíhačkou F-16.

F-22 Raptor je sice excelentní stíhačka, ale bude mít jen malé využití v současné armádě.

Zákaz vývozu

Raptor má ale další nevýhodu v tom, že je zakázáno jej vyvážet kvůli pokročilým technologiím. Přitom o něj mají zájem armády Izraele a Japonska. Pokud by se rozhodlo o nové výrobě, musela by firma Lockheed navíc investovat do modernizace softwaru, který byl vyvíjen před deseti lety.
Ať již případná nová výroba F-22 dopadne jakkoli, zdá se jasné, že tento nepřekonatelný stroj na obloze bude mít nepřekonatelného nepřítele na zemi. A tím jsou možnosti amerického rozpočtu.